LAU150 HT 01
FÖRELÄSNINGAR
Scheman i pdf AB
,
CD
DENNA SIDA ÄR UNDER UPPBYGGNAD
Jan Bärmark och Mats Martinsson: Vad är
tvärvetenskap?
Text
Tid och plats:
A+B Må 19/11, kl. 10.15 - 11.45, CTH
C+D Ti 20/11, kl. 10.15 - 11.45, Artisten
Juliusz Brzezinski: Kunskap och kommunikation - en matematikers perspektiv
Var ligger gränsen för en lärares kunskaper som gör det möjligt
att entusiasmera, inspirera och motivera eleverna till att
uppskatta kunskapens värde? Hur kan vi bäst göra våra kunskaper
tillgängliga för våra elever? Föreläsningen kommer att handla om
kommunikationen mellan kunskapens bärare och samhället i
historiskt perspektiv, om populariseringens möjligheter och
svårigheter. Matematiken - dess roll i vår civilisation och dess
relation till andra ämnen, språket och konsten kommer att
exemplifiera våra slutsatser i samband med en del av de frågor
som ställs ovan.
Tid och plats:
A+B Ti 20/11, kl. 10.15 - 11.45, IPD
C+D Må 19/11, kl. 10.15 - 11.45, IPD
Roger Säljö:
Lärande förr och nu: Ett sociokulturellt perspektiv
Människan är en biologisk varelse med uppenbara begränsningar i sina
fysiska och mentala förmågor. Samtidigt är hon en mycket läraktig varelse
och kan bygga upp världar av kunskap och teknik där betydelsen av hennes
biologiska brister inte har så stor betydelse. Om man har tillgång till
papper och penna, betyder det exempelvis inte så mycket att vårt minne är
tämligen begränsat och osäkert. Grunden för hela denna kunskapsutveckling
är människans förmåga att kommunicera, diskutera och analysera.
Föreläsningen handlar om vad denna sociokulturella utveckling betyder för
förändringar i våra sätt att lära, tänka och arbeta.
Tid och plats:
A+B Ons 21/11, kl. 8.30 - 10.00, IPD
C+D Ons 21/11, kl. 10.15 - 11.45, IPD
Kerstin Norén: Språkformer och förståelse
Skillnaden mellan formella språk, naturliga språk och fackterminologi. Språket i matematiska uppgifter och de tolkningsproblem det kan vålla.
Tid och plats:
A+B Fre 23/11, kl. 14.15 - 16.00, IPD
C+D Ons 28/11, kl. 13.15 - 15.00, IPD
Larry Browning: Communication for cooperation
and
competition
Text
Tid och plats:
A+B Ti 11/12, kl. 10.00 - 11.45, CTH
C+D Ti 27/11, kl. 13.15 - 15.00, IPD
Olle Häggström: Matematisk bildning i vårt demokratiska samhälle
Matematik är viktigt! För att vi skall kunna fungera som
samhällsmedborgare och hantera det stora informationsflöde som vi dagligen
utsätts för, krävs allmänbildning - inte bara i ämnen som samhällskunskap
och nutidshistoria, utan även i matematik. Jag skall i föreläsningen ge en
rad exempel för att illustrera hur angeläget det är för medborgare i vårt
demokratiska samhälle att ha ett visst mått av matematisk bildning och
matematisk analysförmåga.
Tid och plats:
A+B Ons 28/11, kl. 13.15 - 15.00, CTH
C+D Ons 5/12, kl. 10.00 - 11.45, IPD
Carl-Axel Hall: Musik, upplevelse , proportion
Musik i ett socialt och/eller konstnärligt perspektiv. Det första
konstnärliga outsägliga intryckets känslomässiga påverkan, gentemot
konstens nyttofunktion och samhälleliga fostran.
Tid och plats:
A+B To 6/12, kl. 13.15 - 15.00, IPD
C+D To 29/11, kl. 14.15 - 16.00, IPD
Elisabet Doverborg: Att utmana små barns intresse för matematik
Är matematik något för små barn? Bl. a. kommer ett par
forskningsstudier att presenteras vilka visar på att det inte i
första hand är barns ålder som är avgörande för deras lärande i
matematik, utan det är mer en fråga om vad läraren riktar deras
uppmärksamhet mot. Om barn skall erövra matematikens värld krävs det
en ständig interaktion mellan lyhörda lärare och barn som är eller
blir intresserade när de upptäcker matematikens värld.
Tid och plats:
A+B Ons 5/12, kl. 13.15 - 15.00, IPD
C+D Ti 4/12, kl. 10.00 - 11.45, IPD
Göran Emanuelsson och Bernt Wennberg:
Matematik - ett kommunikationsämne. Några nedslag i vetenskap, utbildning och samhälle
Några föreställningar kring matematik i skola och samhälle, i
lärande och undervisning.
Tid och plats:
A+B Ti 4/12, kl. 13.15 - 15.00, CTH
C+D Ons 12/12, kl. 10.00 - 11.45, CTH
Ference Marton: Den pedagogiska dimensionen
Inom den mänskliga kunskapens skilda fält behandlas frågor om vad vi vet
och tror oss veta om världen.Men i förhållande till all kunskap,i
förhållande till varje insikt,kan vi ställa frågan om hur just denna
kunskap,just denna insikt har vunnits och hur den kan vinnas.Det är sådana
frågor - och de tänkbara svaren på dem - som finns i "den pedagogiska
dimensionen" och det är just denna dimension som bör utgöra varje lärares
primära intellektuella hemvist.
Tid och plats:
A+B Ons 12/12, kl. 10.00 - 11.00, IPD
C+D Ti 11/12, kl. 8.30-9.30, CTH