LAU150 HT 01



FÖRELÄSNINGAR


Scheman i pdf AB , CD




DENNA SIDA ÄR UNDER UPPBYGGNAD

Jan Bärmark och Mats Martinsson: Vad är tvärvetenskap?

Text
Tid och plats:
A+B Må 19/11, kl. 10.15 - 11.45, CTH
C+D Ti 20/11, kl. 10.15 - 11.45, Artisten

Juliusz Brzezinski: Kunskap och kommunikation - en matematikers perspektiv

Var ligger gränsen för en lärares kunskaper som gör det möjligt att entusiasmera, inspirera och motivera eleverna till att uppskatta kunskapens värde? Hur kan vi bäst göra våra kunskaper tillgängliga för våra elever? Föreläsningen kommer att handla om kommunikationen mellan kunskapens bärare och samhället i historiskt perspektiv, om populariseringens möjligheter och svårigheter. Matematiken - dess roll i vår civilisation och dess relation till andra ämnen, språket och konsten kommer att exemplifiera våra slutsatser i samband med en del av de frågor som ställs ovan.
Tid och plats:
A+B Ti 20/11, kl. 10.15 - 11.45, IPD
C+D Må 19/11, kl. 10.15 - 11.45, IPD

Roger Säljö: Lärande förr och nu: Ett sociokulturellt perspektiv

Människan är en biologisk varelse med uppenbara begränsningar i sina fysiska och mentala förmågor. Samtidigt är hon en mycket läraktig varelse och kan bygga upp världar av kunskap och teknik där betydelsen av hennes biologiska brister inte har så stor betydelse. Om man har tillgång till papper och penna, betyder det exempelvis inte så mycket att vårt minne är tämligen begränsat och osäkert. Grunden för hela denna kunskapsutveckling är människans förmåga att kommunicera, diskutera och analysera. Föreläsningen handlar om vad denna sociokulturella utveckling betyder för förändringar i våra sätt att lära, tänka och arbeta.
Tid och plats:
A+B Ons 21/11, kl. 8.30 - 10.00, IPD
C+D Ons 21/11, kl. 10.15 - 11.45, IPD

Kerstin Norén: Språkformer och förståelse

Skillnaden mellan formella språk, naturliga språk och fackterminologi. Språket i matematiska uppgifter och de tolkningsproblem det kan vålla.
Tid och plats:
A+B Fre 23/11, kl. 14.15 - 16.00, IPD
C+D Ons 28/11, kl. 13.15 - 15.00, IPD

Larry Browning: Communication for cooperation and competition

Text
Tid och plats:
A+B Ti 11/12, kl. 10.00 - 11.45, CTH
C+D Ti 27/11, kl. 13.15 - 15.00, IPD

Olle Häggström: Matematisk bildning i vårt demokratiska samhälle

Matematik är viktigt! För att vi skall kunna fungera som samhällsmedborgare och hantera det stora informationsflöde som vi dagligen utsätts för, krävs allmänbildning - inte bara i ämnen som samhällskunskap och nutidshistoria, utan även i matematik. Jag skall i föreläsningen ge en rad exempel för att illustrera hur angeläget det är för medborgare i vårt demokratiska samhälle att ha ett visst mått av matematisk bildning och matematisk analysförmåga.
Tid och plats:
A+B Ons 28/11, kl. 13.15 - 15.00, CTH
C+D Ons 5/12, kl. 10.00 - 11.45, IPD


Carl-Axel Hall: Musik, upplevelse , proportion

Musik i ett socialt och/eller konstnärligt perspektiv. Det första konstnärliga outsägliga intryckets känslomässiga påverkan, gentemot konstens nyttofunktion och samhälleliga fostran.
Tid och plats:
A+B To 6/12, kl. 13.15 - 15.00, IPD
C+D To 29/11, kl. 14.15 - 16.00, IPD

Elisabet Doverborg: Att utmana små barns intresse för matematik

Är matematik något för små barn? Bl. a. kommer ett par forskningsstudier att presenteras vilka visar på att det inte i första hand är barns ålder som är avgörande för deras lärande i matematik, utan det är mer en fråga om vad läraren riktar deras uppmärksamhet mot. Om barn skall erövra matematikens värld krävs det en ständig interaktion mellan lyhörda lärare och barn som är eller blir intresserade när de upptäcker matematikens värld.
Tid och plats:
A+B Ons 5/12, kl. 13.15 - 15.00, IPD
C+D Ti 4/12, kl. 10.00 - 11.45, IPD

Göran Emanuelsson och Bernt Wennberg: Matematik - ett kommunikationsämne. Några nedslag i vetenskap, utbildning och samhälle

Några föreställningar kring matematik i skola och samhälle, i lärande och undervisning.
Tid och plats:
A+B Ti 4/12, kl. 13.15 - 15.00, CTH
C+D Ons 12/12, kl. 10.00 - 11.45, CTH

Ference Marton: Den pedagogiska dimensionen

Inom den mänskliga kunskapens skilda fält behandlas frågor om vad vi vet och tror oss veta om världen.Men i förhållande till all kunskap,i förhållande till varje insikt,kan vi ställa frågan om hur just denna kunskap,just denna insikt har vunnits och hur den kan vinnas.Det är sådana frågor - och de tänkbara svaren på dem - som finns i "den pedagogiska dimensionen" och det är just denna dimension som bör utgöra varje lärares primära intellektuella hemvist.
Tid och plats:
A+B Ons 12/12, kl. 10.00 - 11.00, IPD
C+D Ti 11/12, kl. 8.30-9.30, CTH