LAU150 VT 02
Delkurs : TVÄR - Kommunikation
KOMMUNIKATION OCH VETENSKAPLIGT ARBETSSÄTT UR ETT
TVÄRVETENSKAPLIGT PERSPEKTIV (6p)
Dokumentläsare för denna sida:
Acrobat
Reader läser PDF-dokument. Både Postscript och PDF kan
med fördel läsas med Ghostview/GSView. Här finns en
karta över Chalmers.
OBS! Denna sida kompletteras under kursens gång.
OBS! Workshop i matematik är inställd
ALLMÄN INFORMATION:
Kursen ingår som ett delmoment i kursen MÄNNISKAN I VÄRLDEN 1:
MÄNNISKAN SOM INDIVID OCH SOM SAMHÄLLSMEDLEM 10p och omfattar
6p. Delmomentets rubrik är KOMMUNIKATION OCH VETENSKAPLIGT
ARBETSSÄTT UR ETT TVÄRVETENSKAPLIGT PERSPEKTIV.
Denna del av kursen börjar den den 11 april 2002 och pågår
till den 24 maj 2002 . Delmomentet kallas "Kommunikation"
(delmomentet Idéhistoria
(länk till vårens sajt) pågår 27 maj 2002 - 7 juni 2002).
Alla studenter är uppdelade i precis samma 12 grupper som under LÄR-delen:
Varje studentgrupp har
en gruppledare som kommer att fungera som
en kontaktperson - Du kan vända Dig till gruppledaren med alla problem
relaterade till kursen. Inom varje grupp bildas arbetsgrupper
bestående av 4-5 studenter som kommer att samarbeta i samband med
projektarbeten och andra uppgifter som gruppen ställs inför under
kursens gång.
Det rent administrativa ansvaret för hela kursen ligger på Matematiska institutionen vid
Naturvetenskapliga fakulteten. Det organisatoriska ansvaret för den
del som börjar den 11 april är också förlagt till Matematiska
institutionen. Information om kursen finner Du på kursens
hemsidor. Där hittar Du kursscheman och all aktuell
information. Observera att dessa sidor är under uppbyggnad och
kompletteras successivt
under den närmaste tiden och under kursens gång. Det kommer lokaler samt några
schemaförändringar under vecka 14.
KURSENS SYFTEN:
Enligt kursplanen
är syftet med
kursen att studera språk, konst och matematik dels som
kommunikativa redskap i människans vardag, skola och i samhället och
dels som grundläggande element i utvecklingen av människans
tankeförmåga och förhållningssätt i olika kulturer och under olika
epoker.
Detta innebär att flera fakulteter samverkar för att ge alla studenter
en möjlighet till att möta den kompetens som språkvetare, konstvetare
och matematiker
från ämnesinstitutionerna vid Humanistiska fakulteten, Konstnärliga
fakulteten, Naturvetenskapliga fakulteten och från motsvarande enheter
som representeras vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten (IPD) kan
bidra med. Vårt syfte är att visa vikten av
tvärvetenskaplig samverkan och kommunikation mellan olika områden
för samhällsutveckling och förståelsen av möjligheter och hinder
för kommunikation och lärande som finns i samband med sådan
samverkan,
att utveckla sina egna kunskaper om vetenskapens och
kunskapssamhällets framväxt ur ett socialt, historiskt och
politiskt perspektiv,
att utifrån egen förståelse och egna erfarenheter vidga
sin syn på språk, matematik och konstnärlig verksamhet som
kommunikationsformer i ett demokratiskt samhälle
och om deras viktiga roll för lärarnas verksamhet,
att tillägna sig kunskaper om hur lärare i förskola,
fritidsverksamhet och i skolan kan medverka till
människans kontinuerliga utveckling av språk, andra
uttrycksformer
och matematiskt tänkande och hur denna process kan
bidra till att barn, elever och
vuxna utvecklas till självständigt reflekterande
individer,
att träna sig i att formulera, analysera och lösa
problem samt redovisa sina resultatet både
muntligt och skriftligt.
ARBETSFORMER:
Kursen kommer att innehålla flera aktiviteter vars
syfte är att förverkliga dess syften:
FÖRELÄSNINGAR
SEMINARIER OCH WORKSHOPS
OBLIGATORISK KURSLITTERATUR
VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU)
PROJEKTARBETEN
länkar och
populärvetenskaplig litteratur
Laura
Fainsilber
tel. 772 3560;
laura@math.chalmers.se