LMA100 HT02


ARITMETIK OCH ALGEBRA


Dokumentläsare för denna sida:

Acrobat Reader läser PDF-dokument. Både Postscript och PDF kan med fördel läsas med Ghostview/GSView. Som regel är alla filer nedan i pdf-format (Du kan ha svårigheter med att läsa gamla skrivningar i pdf-format - dessa kommer att ersättas med nya filer inom kort).


OBS! Denna sida kompletteras under kursens gång.


Information om kursen

Kursen ges av matematiska institutionen i samarbete med institutionen för pedagogik och didaktik (IPD).

Syftet med kursen är att du ska få en bas av matematisk kunskap och utveckla din förmåga till matematiskt och didaktiskt tänkande.

Undervisningen kommer att baseras på explorativt lärande. Med explorativt lärande menas ett sätt att föhålla sig till kunskapssökandet som efterliknar det undersökande och utforskande arbetssätt som kännetecknar hanterandet av genuina frågor inom vardagsliv och forskning.

En basresurs i lärandet utgörs av arbetet i stabila smågrupper med fyra - sex studenter i varje. Arbetet i dessa grupper styrs genom en sekvens av frågeställningar som delas ut under kursernas gång. Arbetet med dessa uppgifter sker dels individuellt, dels i grupp med eller utan lärarhandledning. Resultatet av detta arbete tas som utgångspunkt för strukturerande och sammanfattande föreläsningar - ``efterläsningar''.

Utgångspunkten är du själv och dina erfarenheter. Syftet är att utveckla din individuella kunskap och matematiska förmåga! Resurserna för detta är du själv, din grupp, lärarna, litteraturen,...

Kurslitteratur:

  • A. Vretblad, Algebra och geometri

  • K. Dahl, S. Nordqvist, Matte med mening

    samt stenciler som delas ut och publiceras på denna sida successivt under kursens gång:


    AVSNITT 1: MATEMATIKENS SPRÅK
    ÖVNING 1: MATEMATIKENS SPRÅK
    ÖVNING 2: MÄNGDER OCH MÄNGDOPERATIONER
    ÖVNING 3: DELBARHET OCH PRIMTAL
    AVSNITT 4: RESTARITMETIKER
    ÖVNING 4: RESTARITMETIKER
    ÖVNING 5: MATEMATISK INDUKTION
    AVSNITT 6: INDUKTIVA OCH DEDUKTIVA RESONEMANG
    ÖVNING 6: INDUKTIVA OCH DEDUKTIVA RESONEMANG


    Andra delen av kursen Aritmetik och Algebra:

    ÖVNING 7: KOMPLEXA TAL
    ÖVNING 8: POLYNOM OCH POLYNOMEKVATIONER
    ÖVNING 9: RELATIONER OCH FUNKTIONER
    AVSNITT 10: TALBEGREPPET
    ÖVNING 10: TALBEGREPPET
    AVSNITT 11: ÄNDLIGT OCH OÄNDLIGT
    ÖVNING 11: ÄNDLIGT OCH OÄNDLIGT


    Facit till övningar 7 och 8
    Facit till övningar 9, 10, och 11

    Kursinnehåll:
    I första delen av kursen Aritmetik och algebra ingår grundläggande logik, ekvationslösning, mängder och mängdoperationer, hetalsaritmetik och delbarhetsegenskaper hos heltal, matematisk induktion, restaritmetiker, bevisföring - induktiva och deduktiva resonemang,
    I andra delen av Aritmetik och algebra studerar vi komplexa tal, polynom och polynomekvationer, funktions- och relationsbegreppet, konstruktion av och struktur hos de olika talmängderna, oändlighetsbegreppet samt en kort inledning till kombinatorik.
    Under båda delarna av kursen kommer vi att diskutera olika moment relaterade till innehållet i valda avsnitt av Kristin Dahls bok.

    Inlämningsuppgifter:
    Under kursens gång delas ut några inlämningsuppgifter. Dessa uppgifter ger dig chansen att kontrollera dina kunskaper, öva skriftlig framställning samt etablera bättre kontakter med läraren. Om du godkänns på 75% av inlämningsuppgifter (varje uppgift tilldelas ett antal poäng) får du 2 bonuspoäng på skrivningen (gäller t o m 31/1 2003), som dock ej kan användas för att uppnå betyget VG.


    Kursens första del (kommer under kursens gång):

    Inlämningsuppgift 1

    Inlämningsuppgift 2

    Inlämningsuppgift 3

    Kursens andra del (kommer under kursens gång):

    Inlämningsuppgift 4

    Inlämningsuppgift 5

    Inlämningsuppgift 6

    Examination:
    Tentamen på del A av Aritmetik och algebra äger rum fredagen den 25 oktober. Del B tenteras lördagen den 18 januari 2003.

    Exempel på teorikrav del A (skrivningen den 25 oktober 2002)

    Exempel på teorikrav del B (skrivningen den 18 januari 2003)

    Lektionerna har lärarhandledning under två av de fyra timmarna, oftast 10 - 11.30.



    GAMLA TENTOR på MAL200/220, LMA100 (fr o m 2002):




    2000:

    1. januari 2000 (text),
    2. mars 2000 (text)
    mars 2000 (text och lösningar)
    3. april 2000 (text),
    4. augusti 2000 (text),
    5. oktober 2000 (text)
    oktober 2000 (text och lösningar)


    2001:
    1. januari 2001 (text)
    2. mars 2001 (text och lösningar)


    2002 del A:
    1. mars 2002 (text och lösningar)
    2. juni 2002 (text och lösningar)
    3. augusti 2002 (text)
    4. oktober 2002 (text)
    5. oktober 2002 (lösningar)

    2002 del B:
    1. juni 2002
    2. augusti 2002

    2003 del B:

    1. LMA100 januari 2003
    2.MAL200/220 del 4/1 januari 2003
    2.LMA100 april 2003

    Juliusz Brzezinski tel. 772 3540
    Senast ändrad 03-01-28, kl 20:36 av Juliusz Brzezinski