Kurserna ges av matematiska institutionen i samarbete med institutionen för pedagogik och didaktik (IPD).
Syftet med dessa kurser är att du ska få en bas av matematisk kunskap och utveckla din förmåga till matematiskt och didaktiskt tänkande.
Undervisningen kommer att baseras på explorativt lärande. Med explorativt lärande menas ett sätt att föhålla sig till kunskapssökandet som efterliknar det undersökande och utforskande arbetssätt som kännetecknar hanterandet av genuina frågor inom vardagsliv och forskning.
En basresurs i lärandet utgörs av arbetet i stabila smågrupper med fyra - sex studenter i varje. Arbetet i dessa grupper styrs genom en sekvens av frågeställningar som delas ut under kursernas gång. Arbetet med dessa uppgifter sker dels individuellt, dels i grupp med eller utan lärarhandledning. Resultatet av detta arbete tas som utgångspunkt för strukturerande och sammanfattande föreläsningar - ``efterläsningar''.
Utgångspunkten är du själv och dina erfarenheter. Syftet är att utveckla din individuella kunskap och matematiska förmåga! Resurserna för detta är du själv, din grupp, lärarna, litteraturen,...
Kurslitteratur:
samt utdelade stenciler:
ÖVNING 1: MATEMATIKENS SPRÅK
ÖVNING 2: MÄNGDER OCH MÄNGDOPERATIONER
ÖVNING 3: DELBARHET OCH PRIMTAL
AVSNITT 4: RESTARITMETIKER
ÖVNING 4: RESTARITMETIKER
ÖVNING 5: MATEMATISK INDUKTION
AVSNITT 6: INDUKTIVA OCH DEDUKTIVA RESONEMANG
ÖVNING 6: INDUKTIVA OCH DEDUKTIVA RESONEMANG
Andra delen av kursen Aritmetik och algebra och del 4 av MAL200:
ÖVNING 7: KOMPLEXA TAL
Delas ut och publiceras successivt under
kursens gång:
ÖVNING 8: POLYNOM OCH POLYNOMEKVATIONER
ÖVNING 9: MÄNGDER MED ALGEBRAISKA OPERATIONER
ÖVNING 10: RELATIONER OCH FUNKTIONER
ÖVNING 11: TALBEGREPPET
AVSNITT 12: ÄNDLIGT OCH OÄNDLIGT
ÖVNING 12: ÄNDLIGT OCH OÄNDLIGT
ÖVNING 13: KOMBINATORIK
Kursinnehåll:
I första delen av kursen Aritmetik och algebra och del 3 av MAL200
ingår grundläggande
logik, ekvationslösning, mängder och mängdoperationer,
hetalsaritmetik och delbarhetsegenskaper hos heltal,
matematisk induktion, restaritmetiker,
bevisföring - induktiva och deduktiva resonemang,
I andra delen av Aritmetik och algebra och del 4 av MAL200
studerar vi komplexa tal,
polynom och polynomekvationer, funktions-
och relationsbegreppet, konstruktion av och struktur hos
de olika talmängderna, oändlighetsbegreppet samt en kort inledning
till kombinatorik.
Under båda delarna av kursen kommer vi att diskutera olika moment
relaterade till innehållet i valda avsnitt av Kristin Dahls bok.
Inlämningsuppgifter:
Under kursens gång delas ut några
inlämningsuppgifter. Dessa uppgifter ger dig chansen att
kontrollera dina kunskaper, öva skriftlig framställning samt
etablera bättre kontakter med läraren.
Om du godkänns på
75% av inlämningsuppgifter (varje uppgift
tilldelas ett antal poäng) får du 2 bonuspoäng på skrivningen
(gäller t o m 31/8 2002), som dock ej kan användas för att uppnå
betyget VG.
Kursens första del (kommer under kursens gång):
Inlämningsuppgift 1
Examination:
Tentamen på LMA100 och MAL200 sker skriftligt. LMA100
(första delen av Aritmetik och algebra)
samt MAL200 del 3 tenteras fredagen den 15 mars, LMA100 (andra
delen
av Aritmetik och algebra) samt MAL200 del 4
tisdagen den 4 juni 2002 (Observera att
tiderna är preliminära).
Teorikrav på skrivningen den 15 mars 2002
Exempel på tentamen
Lektionerna har lärarhandledning under två
av de fyra timmarna, oftast 10 - 11.30.
GAMLA TENTOR på MAL200/220:
1999: