LMA100 och MAL200 VT 02


ARITMETIK OCH ALGEBRA


Dokumentläsare för denna sida:

Acrobat Reader läser PDF-dokument. Både Postscript och PDF kan med fördel läsas med Ghostview/GSView. Som regel är alla filer nedan i pdf-format (Du kan ha svårigheter med att läsa gamla skrivningar i pdf-format - dessa kommer att ersättas med nya filer inom kort).


OBS! Denna sida kompletteras under kursens gång.

Kurserna ges av matematiska institutionen i samarbete med institutionen för pedagogik och didaktik (IPD).

Syftet med dessa kurser är att du ska få en bas av matematisk kunskap och utveckla din förmåga till matematiskt och didaktiskt tänkande.

Undervisningen kommer att baseras på explorativt lärande. Med explorativt lärande menas ett sätt att föhålla sig till kunskapssökandet som efterliknar det undersökande och utforskande arbetssätt som kännetecknar hanterandet av genuina frågor inom vardagsliv och forskning.

En basresurs i lärandet utgörs av arbetet i stabila smågrupper med fyra - sex studenter i varje. Arbetet i dessa grupper styrs genom en sekvens av frågeställningar som delas ut under kursernas gång. Arbetet med dessa uppgifter sker dels individuellt, dels i grupp med eller utan lärarhandledning. Resultatet av detta arbete tas som utgångspunkt för strukturerande och sammanfattande föreläsningar - ``efterläsningar''.

Utgångspunkten är du själv och dina erfarenheter. Syftet är att utveckla din individuella kunskap och matematiska förmåga! Resurserna för detta är du själv, din grupp, lärarna, litteraturen,...

Kurslitteratur:

  • A. Vretblad, Algebra och geometri

    Referenslitteratur:

  • K. Dahl, S. Nordqvist, Matte med mening


    samt utdelade stenciler:

    ÖVNING 1: MATEMATIKENS SPRÅK
    ÖVNING 2: MÄNGDER OCH MÄNGDOPERATIONER
    ÖVNING 3: DELBARHET OCH PRIMTAL
    AVSNITT 4: RESTARITMETIKER
    ÖVNING 4: RESTARITMETIKER
    ÖVNING 5: MATEMATISK INDUKTION
    AVSNITT 6: INDUKTIVA OCH DEDUKTIVA RESONEMANG
    ÖVNING 6: INDUKTIVA OCH DEDUKTIVA RESONEMANG




    Andra delen av kursen Aritmetik och algebra och del 4 av MAL200:

    ÖVNING 7: KOMPLEXA TAL

    Delas ut och publiceras successivt under kursens gång:

    ÖVNING 8: POLYNOM OCH POLYNOMEKVATIONER
    ÖVNING 9: MÄNGDER MED ALGEBRAISKA OPERATIONER
    ÖVNING 10: RELATIONER OCH FUNKTIONER
    ÖVNING 11: TALBEGREPPET
    AVSNITT 12: ÄNDLIGT OCH OÄNDLIGT
    ÖVNING 12: ÄNDLIGT OCH OÄNDLIGT
    ÖVNING 13: KOMBINATORIK

    Kursinnehåll:
    I första delen av kursen Aritmetik och algebra och del 3 av MAL200 ingår grundläggande logik, ekvationslösning, mängder och mängdoperationer, hetalsaritmetik och delbarhetsegenskaper hos heltal, matematisk induktion, restaritmetiker, bevisföring - induktiva och deduktiva resonemang,
    I andra delen av Aritmetik och algebra och del 4 av MAL200 studerar vi komplexa tal, polynom och polynomekvationer, funktions- och relationsbegreppet, konstruktion av och struktur hos de olika talmängderna, oändlighetsbegreppet samt en kort inledning till kombinatorik.
    Under båda delarna av kursen kommer vi att diskutera olika moment relaterade till innehållet i valda avsnitt av Kristin Dahls bok.

    Inlämningsuppgifter:
    Under kursens gång delas ut några inlämningsuppgifter. Dessa uppgifter ger dig chansen att kontrollera dina kunskaper, öva skriftlig framställning samt etablera bättre kontakter med läraren. Om du godkänns på 75% av inlämningsuppgifter (varje uppgift tilldelas ett antal poäng) får du 2 bonuspoäng på skrivningen (gäller t o m 31/8 2002), som dock ej kan användas för att uppnå betyget VG.


    Kursens första del (kommer under kursens gång):

    Inlämningsuppgift 1

    Inlämningsuppgift 2

    Inlämningsuppgift 3

    Examination:
    Tentamen på LMA100 och MAL200 sker skriftligt. LMA100 (första delen av Aritmetik och algebra) samt MAL200 del 3 tenteras fredagen den 15 mars, LMA100 (andra delen av Aritmetik och algebra) samt MAL200 del 4 tisdagen den 4 juni 2002 (Observera att tiderna är preliminära).

    Teorikrav på skrivningen den 15 mars 2002

    Exempel på tentamen

    Lektionerna har lärarhandledning under två av de fyra timmarna, oftast 10 - 11.30.



    GAMLA TENTOR på MAL200/220:
    1999:


    1. januari 99 (text)
    2. mars 99 (text)
    mars 99 (text och lösningar),
    3. juni 99 (text),
    4. augusti 99 (text),
    5. oktober 99 (text)
    oktober 99 (text och lösningar)


    2000:

    1. januari 2000 (text),
    2. mars 2000 (text)
    mars 2000 (text och lösningar)
    3. april 2000 (text),
    4. augusti 2000 (text),
    5. oktober 2000 (text)
    oktober 2000 (text och lösningar)


    2001:
    1. januari 2001 (text)
    2. mars 2001 (text och lösningar)



    Juliusz Brzezinski, tel. 772 3540, jub@math.chalmers.se
    Senast ändrad 02-08-11, kl 12:03 av Juliusz Brzezinski