Boken är mycket rik på exempel, vilket ibland kan göra den något svåröverskådlig, men det är en stor hjälp i det egna problemlösandet och ger många illustrationer, inte minst geometriska, av den kanske stundom något abstrakta teorin. Grunden till nästan allt inom den linjära algebran är linjära ekvationssystem, och det är där vi börjar. Ett mål med kursen är att förstå precis hur linjära ekvationssystem fungerar, och vi kommer då att möta begreppet matris. Matriser kan utsättas för de tre (ibland fyra) räknesätten på sätt som både liknar och skiljer sig från vanlig räkning med tal, vilket ger en fördjupad förståelse för detta. Det blir en hel del elementära kalkyler, så den egna räknefärdigheten kommer till sin rätt (eller övas upp). Matriser förmedlar avbildningar som vridningar, speglingar och projektioner och de används också i många olika matematiska modeller; vi skall se något om populationsdynamik.
Materialet i kapitel 3 finns också i Vretblad kapitel 8.
Dag | Föreläsning | Övningsuppgifter | |
to 1 sep | 3.1-3.2 | På tavlan | Räkna själv |
fr 2 | 2.1-2.3 | 1: 91 92 3: 3 7 8 11 12 13 2 19 | |
ti 6 | 2.3-2.4 | 2: 3 24 31ac 32a | 8 12 13 15 17 20 27 30 31bde 32b |
fr 9 | 4.1, 4.4 | 2: 41A 45 | 36 37 41B 43 47 49 54 61 |
to 15 | 4.2, 4.3, 5.5 | 4: 1d 8 | 1ace 2 3 7 21 23 25 |
fr 16 | 5.1-5.4 | 4: 12b 20 | 11ac 12a 15 19bcde |
5: 34 | 32 | ||
to 22 | 6.1-6.2 | 5: 4 8 | 1 7 10 22 23 25 30 31 |
fr 23 | 7.1-7.4 | 6: 7b 8 13b 28b 44 | 1 2 7a 4 20 26 27 28a 33 43 |
fr 30 | Reserv, repetition | 7: 8 9 11 | 1 5 7 13 16a 22 29 |
ti 4 okt | Rep. | Rep. | |
fr 7 | Tentamen |
Föreläsare, examinator och lektionsledare |
Thomas Weibull, weibull@math.chalmers.se, 772 3570. |
Lektionsledare |
Jonas Hartwig, hart@math.chalmers.se, 772 5310. |