Matematik med tillämpningar 1

Inlämningsuppgift 1: MATLAB–Grafik och kommunikation

VT 2003

Inlämning till Hasse senast 27 februari

1. Gör ett stapeldiagram över valresultatet vid riksdagsvalet 2002. Diagrammet ska ange procent av angivna röster för de olika partierna i riksdagen. Staplarna ska dels vara i lämpliga partifärger, dels ange partibeteckningarna. Ge grafen en lämplig överskrift.

2. Skriv ett MATLAB-program som ritar en cylinder enligt modellen i övning 31 men med varierande radie i tvärsnittsarean. Låt x vara variabeln längs cylindern dvs x ligger i intervallet (0 ≤ x ≤ 10) och låt radien r variera enligt r(x) = 2 + x(10 − x)/25 dvs cylindern är lite tjockare på mitten.

3. Skriv ett MATLAB-program som slumpar ut tio stjärnor enligt övning 27. Användaren av programmet ska sedan klicka på fem av stjärnorna som ska (delvis) gulfärgas. Använd ginput och fill. Skapa sedan en stjärnhimmel där dessa fem stjärnor blinkar fram en efter en genom att använda movie.

4. Skriv en kommandofil m-fil i MATLAB som ritar en graf av en funktion (välj själv vilken) och via en dialogruta frågar användaren om grafen ska sparas eller inte. Om användaren svarar ”ja” på frågan så skall grafen sparas på en fil (välj själv filnamn).

5. Skriv ett MATLAB-program som skapar en meny där man kan rösta på sitt favorit-TV-program. Låt programmet avsluta röstningen på lämpligt sätt, räkna ihop rösterna och utse en eller flera vinnare.