Att lösa matematiska problem!
Problemlösning är inte en process. Det är alltså inte
en framskridande aktivitet: först tar man steg 1, sedan steg 2 osv.
I matematik finns visserligen algoritmer, alltså räknescheman
där man följer en på förhand känd väg steg
för steg. Algoritmer ingår ofta i lösningen av ett problem,
men problemlösning omfattar nästan alltid mycket mer.
Lösningen av ett matematiskt problem innehåller ofta en inventering
av vilka relevanta verktyg som står till förfogande. Ett matematiskt
verktyg kan vara just en algoritm. Det kan också vara en defintion,
en sats eller ett liknande exempel som man har sett lösningen på
osv. Men hur vet man vilka verktyg som är relevanta? Hur vet man hur
man skall använda dem?
Man lyckas sällan lösa problem genom att tillämpa en
någon slags checklista så att man har löst problemet när
man har bockat av alla rutor på listan.
Bättre än att undra över hur man skall bära sig
åt för att lösa matematiska problem är att söka
efter vilka frågor man bör ställa sig medan man arbetar
med problemet. Det finns några enkla och naturliga frågor som
kan hjälpa problemlösaren att komma framåt och att stegvis
utveckla sin matematiska förståelse och sin problemlösningsförmåga.
Här följer några exempel på sådana frågor
grupperade kring fyra huvudrubriker:
Förstå problemet. Planera en lösning.
Utarbeta en lösning. Se tillbaka och framåt.
Det är inte givet att man skall ställa dessa frågor
i denna ordning. Man kan mycket väl börja med att tänka
efter om man tidigare sett ett liknande problem. Tror man att man vet hur
man skall lösa problemet kan man ju pröva att direkt utarbeta
lösningen. Man upptäcker kanske att det inte fungerar som man
hoppades men då får man ändra taktik. Vi börjar dock
med den första rubriken.
Förstå problemet.
För att förstå problemet måste man fokusera på
vad
som söks! Fråga dig "Vad är obekant?"
.
För att bestämma det som är obekant måste du använda
uppgiftens information. Fråga dig "Vad är känt ?",
eller "Vilka är villkoren ?"
Man kan analysera villkoren genom att ställa frågor i stil
med "Är villkoren tillräckliga för att bestämma
det som är obekant ?" eller "Är några av villkoren
överflödiga ?".
Tänk efter om du kan dela upp villkoren i separata delar! "Hur
mycket kan sägas om det obekanta om bara delar av villkoren gäller
?"
Om det är ett geometriskt problem är det naturligt att rita
en figur -- rita i så fall en principskiss snarare än en exakt
figur. Men figurer kan användas i andra sammanhang också. Inför
beteckningar och skriv ner villkoren med hjälp av dina beteckningar.
Använd ett kladdpapper för att skriva ner allt du kommer att
tänka på, utan att tänka på ordningen.
"Har jag sett en liknande uppgift förut ?" Kanske har du
sett ett problem med samma obekanta.
"Vilka definitioner och satser ur kursen verkar ha med problemet
att göra ?" Kursens satser och definitioner syftar ju til att
sätta strålkastarljuset på viktiga begrepp och samband.
Tänk igenom och skriv gärna upp relevanta definitoner och satser
ur kursen!
Planera en lösning.
Här ar ett liknande problem som du har sett lösningen till. "Kan
jag använda lösningen ?" " Kan jag använda samma
metod ?"
" Kan jag använda samma beteckningar ?"
Inför beteckningar! Välj då helst beteckningar som
liknar dem du sett användas i liknande sammanhang. Försök
använda liknande problem som mall för lösningen. Fråga
dig " Behöver jag införa någon hjälpvariabel?"
Om du inte finner någon bra idé fråga "Finns
det ett liknande enklare problem som går att lösa ?"
Förenkla uppgiften genom att modifiera villkoren eller välja
enklare siffor!
"Kan jag lösa ett specialfall ?" Tag ett exempel!
"Är det kanske lättare att lösa ett generellare problem
?" Ibland kan ett mer allmänt problem vara lättare att komma
åt därför att man då måste reneodla villkoren.
" Kan jag ändra på villkoren eller det som är givet
så att problemet går att lösa ?" Försök
i så fall finna en brygga till det givna problemet!
"Går det att formulera om problemet så att det blir
mer likt problem som jag kan lösa ?"
Utarbeta en lösning.
När du försöker utarbeta lösningen fråga dig
efter varje steg "Kan jag kontrollera att det är rätt så
här långt ?"
Försök formulera din lösning i termer av de begrepp
som kursen handlar om! Tänk efter om du direkt kan använda en
sats ur kursen! När du kommit fram till ett svar, kontrollera detta
på olika sätt ?
"Har jag verkligen gett ett svar på det givna problemet ?"
Ett vanligt fel är att man har löst ett helt annat problem än
det givna!
"Uppfyller mitt svar verkligen uppgiftens villkor ?" Kanske
uppfyller ditt svar inte alla villkoren! Kanske är svaret alltför
begränsat--fler svar är korrekta!
"Har jag använt all information som gavs i problemet ?"
Det är lätt hänt att man missar någon viktig detalj!
Om du märker att din plan inte fungerar som du hoppades, försök
ändå driva den vidare och se om du kan finna en lösning,
även om den kanske är klumpig. Var samtidigt beredd att överge
planen om du märker att du inte närmar dig en lösning, men
släng inte försöket. Det är kanske bara någon
detalj som gått snett!
Se tillbaka och framåt.
Kontrollera först din lösning steg för steg. Försök
kontrollera svaret. Tänk efter om du verkligen har löst det givna
problemet. Kontrollera alla dina argument! Fråga dig sedan "Kan
jag komma fram till samma resultat på något annat sätt
?" Du kanske kan se det direkt!
Skriv ned en andra version av din lösning och försök
slipa argumenten så att de blir så klara och enkla som möjligt.
Formulera dig gärna i ord så mycket som möjligt!
Fråga dig sedan "Kan jag komma fram till resultatet på
ett mera systematiskt sätt." Kanske du kan använda en annan
metod, eventuellt en metod som är mer generelll.
Gå tillbaka till andra liknande problem som du har löst!
Tänk efter om du nu kan lösa något av dem på ett
annat (kanske bättre) sätt!
Kan du lösa andra problem med samma metod! Eller kan du använda
resultatet ?
Kommentar: Denna text är inspirerad av en bok av den ungerske
matematikern G. Polya. Bokens engelska titel är How to solve it.