Aktuella meddelanden
Kursansvarig 
Laura Fainsilber, universitetslektor,   epost: laura "at" chalmers.se, tel 031 772 3560, 
   Postadress: Matematiska Vetenskaper, Göteborgs universitet och Chalmers, 412 96 Göteborg.
             Besöksadress: Matematiska Vetenskaper, Chalmers tvärgatan 3, rum L3031.
Program för träffen, länkar och uppgifter
Uppgifterna läggs ut efter hand.
Träff 1, 7 sept 2011: Introduktion, Matematik: ett ämne att leka med!
Presentation av kursen Uppgift 1, Alternativ L--uppgift: svarta lådan, Matematiska leksaker
  Wikipedia om polygon på svenska, på engelska
        Träff 2, 28 sept: En kvadrat är väl en rektangel, eller hur? Om geometriska former, polygoner, polyedrar och cirklar.
Uppgift 2, symmetriska bilder

Fler referenser om symmetri (se även länkar i uppgiften) 
-- Upptäck Symmetri , Magdoln Hargittai och Istvan Hargittai, Natur och Kultur, 1998 (många väldigt fina bilder av symmetri i naturen, i bruksföremål, i hantverk och konst)
-- Symmetri, Hillary Devonshire, Berghs, 1995   (uppgifter att göra med barn)
länkar:
http://www.ur.se/Ung/Amnen/Matematik/Symmetri/
(http://www.ur.se/matte har rätt mycket lättillgängligt matematiskt.)
Skapa egna tapetmönster: http://escher.epfl.ch/escher/  Du väljer en av de 17 typer av symmetri för planet (översta rad), och ritar sedan en liten bild... vips täcket det hela planet ...
http://euler.slu.edu/escher/index.php/Math_and_the_Art_of_M._C._Escher
En mer systematisk och matematisk text om symmetri finns på:
http://euler.slu.edu/escher/index.php/Introduction_to_Symmetry
http://www.mathsisfun.com/geometry/symmetry.html

        Träff 3, 26 okt.: Upp och ner, ner och upp, höger, vänster, runt och runt: Symmetri
Uppgift 3, den babylonska tabellen som ni skall läsa

        Träff 4, 23 november: Hur räknar vi, egentligen? Talsystem
Uppgift 4 med tillhörande figur, OBS: inlämning senast söndag 15 januari.
Trolleri med binära tal: artikel med instruktioner, bara korten till 31, korten till 63, trolleriinstruktioner (på engelska)

Liping Ma : Teaching and learning elementary mathematics
om växling eller omgruppering i flersiffrig subtraktion
http://books.google.se

        Träff 5, 18 januari
: Plutrifikation, heltal, primtal, och bråk
Uppgift 5  
 artikel av Jonas Emanuelsson med multiplikation i rektanglar http://nbas.ncm.gu.se/node/17309
 artiklar om funktioner och funktionslådor på NCM: http://ncm.gu.se/node/331

        Träff 6, 29 februari: Funktioner, variabler, krumelurer och kartonger

Uppgift 6  

        Träff 7, 28 mars:  På hur många sätt?  Kombinatorik
Kombinatoriska principer: en fusklapp
Uppgift 7
Elevuppgifter: Trollet Trampe och  Rika Matematiska Problem: Glassarna
Problemsamling från Rika Matematiska Problem

        Träff 8, 25 april: Det var väl en slump! Sannolikhet och statistik

Besök till NCMs matematikverkstad

Maj(?) Besök på Matematikpalatset, Navet i Borås
De som vill kan samåka till Borås med bil.  Kostnad 300kr (på plats eller med faktura).   Även kollegor som inte deltar i kursen är välkomna!
 Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur:

Mer litteratur, (välj minst 3 som är lämpliga för dina elever)  ordnad efter växande barnålder:


På kursens lärplatform finns utrymme (som diskussionsforum) för att föreslå fler böcker och webbresurser.

  
Kursplan
kursplan för MMGL10
kursinformation för olika år
Lärplatform GUL  länk till login
Förutom denna sida, som alla har tillgång till, har kursen en webplats som är reserverad för deltagarna, där man lägger ut inlämningsuppgifterna.  Där finns ävenutrymme för diskussion, och förslag på mer litteratur och länkar.  
Studenter som har gått en kurs på Göteborgs universitet nyligen har redan inloggningsuppgifter.  Andra får inloggningsuppgifter per post när de registreras för kursen, efter första träffen.
Man kan få ett nytt lösenord och läsa mer om konton på GULs information


Examination
I kursen ingår 7 obligatoriska inlämningsuppgifter.  De lämnas in i grupp
Närvaro vid kursträffen är obligatorisk, men man kan missa en eller två träffar. En deltagare som missar fler än 2 träffar skall be om en extrauppgift. 
         En rapport om L-uppgift skall innehålla: praktisk information: (deltagande lärare, antal barn, ålder eller årskurs, tidsåtgång, ev. material), mål med aktiviteten (t.ex relaterat till kursplan), rapport ov vad som hände, reflektion om vad eleverna lärde sig och vad man skulle ändra på innan man gör samma aktivitet.

Målet med M-uppgiften är att utvekla kursdeltagarnas egen matematisk tänkande. Ni behöver inte tänka på eleverna just här (det gör ni nästa gång, när L-uppgiften handlar om samma tema som ni har nu som M-uppgift), utan koncentrera er på att gå så långt som ni kan i matematiken med hjälp av varandra i gruppen. Ställ frågor till varandra i gruppen!
VG-uppgifter: för betyget VG krävs dels att man sammanfattar en av utflykterna eller alla inlämnade L-uppgifter om ett tema (t.ex polygoner), dels att man skriver en kort guide till en webplats av intresse för kursen.  Se mer detalj på GUL-platformen. 
Utflykter
 

mera