- Aktuella meddelanden
- Skolor kan beställa boken "matematiken tar form", med eller utan kopieringshäfte, från förlaget: gleerups (560 kr, resp. 280kr, +moms)
- Uppgifter och information läggs ut efter hand. För att få en bild av hela kursen, titta på websidan för 2010-2011
- Schema
- Lokal: salarna Pascal och MVH12, Matematiska Vetenskaper, Chalmers tvärgatan 3, 412 96 Göteborg
- Kursansvarig
- Laura Fainsilber,
universitetslektor, epost: laura "at" chalmers.se, tel 031
772 3560,
Postadress: Matematiska Vetenskaper, Göteborgs universitet
och Chalmers, 412 96 Göteborg.
Besöksadress: Matematiska Vetenskaper, Chalmers tvärgatan 3,
rum L3031.
- Program
för träffen, länkar och uppgifter
- Uppgifterna läggs ut efter hand.
- Träff 1, 7 sept 2011: Introduktion, Matematik: ett ämne att leka med!
- Presentation av kursen, Uppgift 1, Alternativ L--uppgift: svarta lådan, Matematiska leksaker
- Wikipedia om polygon på svenska, på engelska
Träff 2, 28 sept: En kvadrat är väl en rektangel, eller hur? Om geometriska former, polygoner, polyedrar och cirklar.
Uppgift 2, symmetriska bilder
Fler referenser om symmetri (se även länkar i uppgiften)
-- Upptäck Symmetri , Magdoln Hargittai och Istvan Hargittai,
Natur och Kultur, 1998 (många väldigt fina bilder av
symmetri i
naturen, i bruksföremål, i hantverk och konst)
-- Symmetri, Hillary Devonshire, Berghs, 1995 (uppgifter
att göra med barn)
länkar:
http://www.ur.se/Ung/Amnen/Matematik/Symmetri/
(http://www.ur.se/matte har rätt mycket lättillgängligt matematiskt.)
Skapa egna tapetmönster: http://escher.epfl.ch/escher/
Du väljer en av de 17 typer av symmetri för planet (översta rad), och
ritar sedan en liten bild... vips täcket det hela planet ...
http://euler.slu.edu/escher/index.php/Math_and_the_Art_of_M._C._Escher
En mer systematisk och matematisk text om symmetri finns på:
http://euler.slu.edu/escher/index.php/Introduction_to_Symmetry
http://www.mathsisfun.com/geometry/symmetry.html
Träff 3, 26 okt.: Upp och ner, ner och upp, höger, vänster, runt och runt: Symmetri
Uppgift 3, den babylonska tabellen som ni skall läsa
Träff 4, 23 november: Hur räknar vi, egentligen? Talsystem
Uppgift 4 med tillhörande figur, OBS: inlämning senast söndag 15 januari.
Trolleri med binära tal: artikel med instruktioner, bara korten till 31, korten till 63, trolleriinstruktioner (på engelska)
Liping Ma : Teaching and learning elementary mathematics
om växling eller omgruppering i flersiffrig subtraktion
http://books.google.se
Träff 5, 18 januari: Plutrifikation, heltal, primtal, och bråk
Uppgift 5
artikel av Jonas Emanuelsson med multiplikation i rektanglar http://nbas.ncm.gu.se/node/17309
artiklar om funktioner och funktionslådor på NCM: http://ncm.gu.se/node/331
Träff 6, 29 februari: Funktioner, variabler, krumelurer och kartonger
Uppgift 6
Träff 7, 28 mars: På hur många sätt? Kombinatorik
Kombinatoriska principer: en fusklapp
Uppgift 7
Elevuppgifter: Trollet Trampe och Rika Matematiska Problem: Glassarna
Problemsamling från Rika Matematiska Problem
Träff 8, 25 april: Det var väl en slump! Sannolikhet och statistik
Besök till NCMs matematikverkstad
Maj(?) Besök på Matematikpalatset, Navet i Borås
De
som vill kan samåka till Borås med bil. Kostnad 300kr (på plats
eller med faktura). Även kollegor som inte
deltar i kursen är välkomna!
- Kurslitteratur
- Obligatorisk litteratur:
- Matte med mening--
tänka tal och söka mönster, Kristin Dahl,
Alfabeta 1994. ISBN 91-25-04003-0
- Matematiken tar form,
Anthony Furness, Ekelunds förlag 2001, ISBN: 91-646-1471-9 (med eller utan kopieringshäfte) länk till förlaget (köp)
-
- Laborativ matematikundervisning – vad vet vi?, Elisabeth Rystedt, Lena Trygg, forskningsöversikt från NCM. Beställs eller laddas ner från NCMs websida.
- Artiklar, stenciler och websidor delas ut under kursens gång.
- Mer
litteratur, (välj minst 3 som är lämpliga för
dina elever) ordnad efter växande barnålder:
- Matematik
- Små barns matematik, Erfarenheter
från ett pilotprojekt
med
barn 1 - 5 år och deras
lärare, NCM, beställs på www.ncm.gu.se
- Matematik i förskolan,
NämnarenTema 7, NCM, beställs på www.ncm.gu.se
- Matematik från
början, Nämnaren tema, NCM, beställs på www.ncm.gu.se
- Det matematiska barnet, Ida
Heidberg
Solem, Elin Kirsti Reikerås, Natur och kultur 2004
(förskoleåldern och skolans första åren), ISBN
91-27-72294-5
- På
tal om matte i förskoleklassens vardag, Kristin Dahl, Helen Rundgren: Sveriges utbildningsradio.
Beställs från URs kuntjänst eller www.ur.se/matte
- Skall
vi
leka matte? finurliga lekar och kluriga spel, Kristin Dahl,
Alfabeta 1998
- Matematik – ett grundämne Nämnaren tema, NCM, beställs på www.ncm.gu.se
- Hur många prickar har
en gepard? Unga elever upptäcker matematik, Berit Bergius,
Lillemor Emanuelsson, beställs på www.ncm.gu.se
(exempel på
arbete med skolelever, år 1--6),
- Familjematematik, Hemmet och skolan i samverkan, beställs på www.ncm.gu.se eller laddas ner på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1863
- Vän med matematiken,
Göteborgs Stad, skolutvecklingsenheten laddas ner på www.goteborg.se/skolutveckling
(högerspalt, Publikationer)
- Matematikverkstad,
Elisabeth Rystedt, Lena Trygg, beställs på www.ncm.gu.se (om varför
och hur man kan bygga upp och använda en matematikverkstad,
snarare än färdiga aktivitetsförslag)
- Nämnarens Uppslagsbok,
beställs
på www.ncm.gu.se
(50 matematikaktiviteter för grundskolan och början på
gymnasiet, många återfinns bland Strävorna, som går att söka och skriva ut på NCMs websida)
- Lusten att lära - med
fokus på
matematik. Nationella kvalitetsgranskningar 2001-2002. ladda ner
från Skolverkets webbplats
- Sifferdjävulen,
Hans Magnus Enzensberger, Alfabeta 2001, ISBN 91-501-0101-3
- Rika
matematiska problem- inspiration
till variation, Kerstin
Hagland, Rolf Hedrén, Eva Taflin, Liber,
ISBN: 978-91-47-05150-2 (Mycket givande! En teoridel om
problemlösning som arbettsätt i skolan, och en samling rika
problem med olika bearbetningsförslag) Mer
om
boken hos förlägaren: www.liber.se
-
- 32 rika problem i matematik,
Maria Larsson, Liber 2007, ISBN 978-91-47-01911-3, www.liber.se.
På kursens lärplatform finns utrymme (som diskussionsforum)
för att föreslå fler böcker och webbresurser.
- Kursplan
- kursplan för MMGL10
- kursinformation för olika år
- Lärplatform GUL länk till login
- Förutom
denna sida, som alla har tillgång till, har kursen en webplats som är
reserverad för deltagarna, där man lägger ut inlämningsuppgifterna.
Där finns ävenutrymme för diskussion, och förslag på mer
litteratur och länkar.
- Studenter som har gått en
kurs på Göteborgs universitet nyligen har redan inloggningsuppgifter.
Andra får inloggningsuppgifter per post när de registreras för
kursen, efter första träffen.
- Man kan få ett nytt lösenord och läsa mer om konton på GULs information
- Examination
- I kursen ingår 7 obligatoriska inlämningsuppgifter. De lämnas in i grupp
- Närvaro
vid kursträffen är obligatorisk, men man kan missa en eller två
träffar. En deltagare som missar fler än 2 träffar skall be om en
extrauppgift.
En rapport om
L-uppgift skall innehålla: praktisk information: (deltagande lärare,
antal barn, ålder eller årskurs, tidsåtgång, ev. material), mål med
aktiviteten (t.ex relaterat till kursplan), rapport ov vad som hände,
reflektion om vad eleverna lärde sig och vad man skulle ändra på innan
man gör samma aktivitet.
Målet med M-uppgiften är att utvekla kursdeltagarnas egen matematisk tänkande.
Ni behöver inte tänka på eleverna just här (det gör ni nästa gång, när
L-uppgiften handlar om samma tema som ni har nu som M-uppgift), utan koncentrera er på att gå så långt
som ni kan i matematiken med
hjälp av varandra i gruppen. Ställ frågor till varandra i gruppen!
- VG-uppgifter: för betyget
VG krävs dels att man sammanfattar en av utflykterna eller alla
inlämnade L-uppgifter om ett tema (t.ex polygoner), dels att man
skriver en kort guide till en webplats av intresse för kursen. Se
mer detalj på GUL-platformen.
- Utflykter
-
- mera