[CTH-logo [GU-logo]

Att lägga till laborationer

Varför en laborationsförteckning

Syftet med denna laborationsförteckning är att kontinuerligt hålla en samlad bild över tillgängliga datorlaborationer vid institutionen. Detta för att det skall gå smidigare till när en kurs byter examinator eller datorsystemet ändras. Inga filer skall försvinna under tiden eller sluta fungera, och man skall inte behöva utveckla en ny lab varje gång. Det skall dessutom fungera som ett stöd vid utvecklandet av nya laborationer.

Hur lägger jag till en laboration

Du fyller i formuläret som är avsett för detta, eller kontaktar Henrik Delin på annat sätt och ger honom nedanstående information. Börja gärna med en titt på den nuvarande förteckningen som är under uppbyggnad. Det kanske kan vara till stöd.

Vad skall jag skicka med

Följande information bör finnas med:
  1. Kursnamn och kurskod
  2. Mycket kort beskrivning av vad det handlar om (5-10 ord kanske?) för en översiktlig förteckning.
  3. Vem/vilka som ligger bakom utvecklandet av labben.
  4. Datum när den gjordes eller senast reviderades.
  5. Lite mer detaljerad beskrivning av innehåll och ev specifikt syfte med labben. Kanske i punktform?
  6. Vilken programvara som används.
  7. Inställningar, rutiner och datafiler. Dvs alla filer som behövs för att genomföra labben. Dessa kommer att läggas i kursens Lib/-bibliotek.
  8. Laborationshandlendingar. På datorform, helst både källkod i LaTeX-format och kompilerad i postscript så att det funkar bra med bilder. Se till att alla bildfiler som används kommer med också. Allt detta läggs i kursens Doc/-bibliotek. Lämna gärna en papperskopia också.
  9. Ofta säger handledningar att man skall hämta filer i det och det biblioteket hemma hos den som skapat labben. Detta kommer antagligen inte att stämma när någon annan tar över labben. Skriv därför en gärna en kort beskrivning vad som behövs göras med alla filer för att få allt att fungera. Detta för att läggas i README-filen i kursens bibliotek.

Hur kommer informationen att organiseras

Laborationsfilerna strukturerars i WWW på följande sätt.

I huvudbiblioteket finns bl.a. en översiktsfil över alla labbar, och ett bibliotek för varje kurs, namnat efter kurskod. Dessa bör innehålla en fil README som beskriver hur man gör för att få hela labben att fungera, ett bibliotek Lib/ med alla rutiner och datafiler som behövs samt ett bibliotek Doc/ med labhandledningar etc.

Lägga in information själv

Det är också möjligt att lägga in allt själv. Kontakta i så fall driftavdelningen, så att de lägger in dig i gruppen webmedu. Då får du möjlighet att lägga ut kursinformation på institutionens WWW-sidor för kurser, och lägga upp laborationsinformation själv på dessa sidor.
Henrik Delin <delin@math.chalmers.se>
Senast ändrad 97-08-26, kl 15:30 av Henrik Delin