Att lägga till laborationer
Varför en laborationsförteckning
Syftet med denna laborationsförteckning är att kontinuerligt hålla en
samlad bild över tillgängliga datorlaborationer vid
institutionen. Detta för att det skall gå smidigare till när en kurs
byter examinator eller datorsystemet ändras. Inga filer skall
försvinna under tiden eller sluta fungera, och man skall inte behöva
utveckla en ny lab varje gång. Det skall dessutom fungera som ett stöd
vid utvecklandet av nya laborationer.
Hur lägger jag till en laboration
Du fyller i formuläret som är avsett för
detta, eller kontaktar Henrik
Delin på annat sätt och ger honom nedanstående
information. Börja gärna med en titt på den nuvarande förteckningen som är under
uppbyggnad. Det kanske kan vara till stöd.
Vad skall jag skicka med
Följande information bör finnas med:
- Kursnamn och kurskod
- Mycket kort beskrivning av vad det handlar om (5-10 ord
kanske?) för en översiktlig förteckning.
- Vem/vilka som ligger bakom utvecklandet av labben.
- Datum när den gjordes eller senast reviderades.
- Lite mer detaljerad beskrivning av innehåll och ev specifikt
syfte med labben. Kanske i punktform?
- Vilken programvara som används.
- Inställningar, rutiner och datafiler. Dvs alla filer som behövs
för att genomföra labben. Dessa kommer att läggas i kursens
Lib/-bibliotek.
- Laborationshandlendingar. På datorform, helst både källkod i
LaTeX-format och kompilerad i postscript så
att det funkar bra med bilder. Se till att alla bildfiler som
används kommer med också. Allt detta läggs i kursens
Doc/-bibliotek. Lämna gärna en papperskopia också.
- Ofta säger handledningar att man skall hämta filer i det och
det biblioteket hemma hos den som skapat labben. Detta kommer
antagligen inte att stämma när någon annan tar över
labben. Skriv därför en gärna en kort beskrivning vad som behövs
göras med alla filer för att få allt att fungera. Detta för att
läggas i README-filen i kursens bibliotek.
Hur kommer informationen att organiseras
Laborationsfilerna strukturerars i WWW på följande sätt.

I huvudbiblioteket finns bl.a. en
översiktsfil över alla labbar, och ett
bibliotek för varje kurs, namnat efter kurskod. Dessa bör innehålla en
fil README som beskriver hur man gör för att få hela labben att
fungera, ett bibliotek Lib/ med alla rutiner och datafiler som
behövs samt ett bibliotek Doc/ med labhandledningar etc.
Lägga in information själv
Det är också möjligt att lägga in allt själv. Kontakta i så fall
driftavdelningen, så att de lägger in dig i gruppen webmedu.
Då får du möjlighet att lägga ut kursinformation på institutionens
WWW-sidor för kurser, och lägga upp laborationsinformation själv på
dessa sidor.
Henrik Delin <delin@math.chalmers.se>
Senast ändrad 97-08-26, kl 15:30 av Henrik Delin