Revideringar / Revisions
2025-02-07 Instruktioner för inloggning i Retendo uppdaterat.

2021-02-03 Ersättning för kursansvar och handledning av examensarbete inom lärarutbildningen höjd. Högre ersättning till examinator vid externa masterarbeten inlagd.

2018-12-17 Sidan översatt till engelska.

2018-11-08 Information om Retendo inlagt.

2018-05-08 Inläggning av tid för 60 hp masterarbete.

2018-01-18 Revidering och komplettering av informationen om hur undervisningstid beräknas.

2017-09-15 Inlagt hur vi räknar undervisningstid för VFU och exjobb inom lärarutbildningen.

Denna webbsida skapades i december 2016. Väsentliga förändringar av sidans innehåll kommer att meddelas här.
Bemanningsplaner
Bemanningsplanerna är preliminära! Förslag till ändringar och påpekanden om felaktigheter kan lämnas till Peter Hegarty.

Gamla bemanningsplaner:
Retendo
Uppgifter om tjänsteplaner och bokförda timmar för undervisning, forskning mm finns tillgängligt för alla lärare/forskare/doktorander/amanuenser i det webbaserade bemanningssystemet Retendo.

Oavsett om du är anställd på Chalmers eller GU så loggar du in i Retendo via GU.
https://gu.retendo.com/gulogin/
På följande sida anger du inte ditt X-konto och tillhörande lösenord utan du klickar på gul knapp med texten SWAMID.
Därefter anger du Göteborg i sökfältet. Välj sökresultatet som kommer fram. Klicka på blå knapp "Proceed to Login". OBS! Klick aldrig på gul knapp "Login and use forever". Du kan i så fall få problem med att logga in i Chalmers system med din webbläsare.
Logga därefter in med ditt X-konto och tillhörande lösenord.

Alla uppgifter/uppdrag du ser i Retendo beror på vilken period du valt att se. Detta ställer du in med kalenderfunktionen (ikon högst upp till höger i Retendofönstret). Alla uppdrag fr.o.m. 1 jan 2017 skall finnas redovisat i systemet. Eventuell tidbank för undervisning före detta datum ligger som en pott i tjänstgöringsplanen under rubriken ’Tidbank’ den 30 dec 2016.

Retendo används i dagsläget huvudsakligen för bokföring av timmar för genomförda uppdrag och inte så mycket som ett planeringsverktyg. Pågående och kommande uppdrag är därför huvudsakligen en kopia av föregående års uppdrag och redigeras/ändras efter att det är genomfört och avstämt med bemanningshandläggare (Elisabeth Eriksson).

Timmar för all undervisning på kurs stäms av med kursansvarig och det kan dröja en månad eller två efter avklarad kurs innan det finns redovisat i Retendo. På våren kommer alla uppmanas att kontrollera sina uppgifter för föregående år i Retendo och höra av sig till bemanningshandläggaren om något saknas eller är fel.
Undervisningstid

Årsarbetstid

En heltidsanställning motsvarar en årsarbetstid på 1980 timmar inklusive semester:
Lärare
Vid andel X av helårsundervisning så är ren undervisning X*1756/1732/1700 timmar.

Doktorander
Normalt är andelen undervisning 20% vilket ger 0.2*(1756/1732/1700)= 351/346/340 timmar.

Amanuenser
Normalt är andelen undervisning 20% under 11 månader vilket ger 0.2 * 11/12 * (1756/1732/1700)= 322/318/312 timmar.

Beräkning av undervisningstid på schemalagda kurser

Beräkningen av undervisningstid är baserat på schabloner. Dessa är uppdelade i fyra olika delar vilket framgår av följande tabell.


Schemalagd undervisning


Faktorer*
Arbetsuppgift Lärare Doktorand Amanuens, Timanställda
Föreläsning 3,5 4 -
Övning 2,5 3 3
Laboration 2 2 2

* Faktorerna multipliceras med antalet katedertimmar för respektive arbetsuppgift.

Duggor, inlämningsuppgifter mm.

Detta innefattar aktivitetshöjande inslag för att stödja studenternas lärande som inte är obligatoriska men eventuellt ger bonuspoäng. Exempel på detta är duggor (både på papper och digitala) och inlämningsuppgifter. Obligatoriska moment räknas istället som examination (se nedan).

Antalet timmar anges med en schablon som främst beror på antalet studenter på kursen. Hur många timmar som varje kurs får framgår av följande tabell. Ersättning för denna typ av aktiviteter får man förstås bara om man har sådana inslag i rimlig omfattning på kursen. Kursansvarig meddelar bemanningshandläggaren (Fia) om man har denna typ av aktivitet och hur timmarna ska fördelas mellan dem som undervisat på kursen.

Kursansvar/administration

Antalet timmar för kursadministration beror bl.a. på antalet studenter på kursen och ligger normalt i intervallet 30-50 timmar.  Hur många timmar som varje kurs får framgår av följande tabell. Kursansvarig meddelar bemanningshandläggaren (Fia) hur timmarna ska fördelas i de fall då andra gjort delar av kursadministrationen.

I kursansvaret ingår följande:

  • sköta kurshemsida som också skall fungera som kurs-PM enligt Chalmers regler
  • normal kursutveckling
  • stödja övningsledare som undervisar på kursen
  • kommunicera med schemaläggare om schemat
  • diskutera kurslitteratur med ämnesstudierektorn
  • kommunicera med studenter, programansvariga m.fl.
  • vara tillgänglig per telefon under tentamenstid och vid behov gå tentamensrond
  • rapportera resultat på tentor och andra obligatoriska moment
  • rapportera till bemanningshandläggare om timmar för inblandade lärare
  • göra kursutvärdering inklusive rapportering
  • göra översyn av kursplanen
  • hantera eventuella fuskärenden
  • hantera ärenden angående studenter med särskilda behov

Examination

För kurser med endast "traditionell" salstentamen:

  • Konstruktion av tentamen med lösningar görs av kursansvarig/examinator och ger 12 timmar. Normalt är det 3 st, ordinarie plus två omtentor, dvs totalt 36 timmar.
  • Rättning ger 30 min per tenta - samma för alla.

För kurser med alternativ eller blandad examinationsform bestäms ersättningen kursvis tillsvidare. Om examinationsformen kräver avsevärt mer resurser än traditionell tentamen ska detta stämmas av med Thomas Wernstål före kursstart.

Tentamensronder

Doktorand som är telefonvakt och går tentamensrond får ersättning enligt följande:
För lärare ingår det i kursansvaret att vid behov gå rond. Oavsett om man går rond måste man vara tillgänglig per telefon.

Examensarbeten

Handledning av kandidatarbete (15 hp) med k studenter ger 25 + 5k timmar, k=2,3,...
Handledning av masterarbete 30 hp med k studenter ger 40 + 20k timmar, k=1,2.
Handledning av masterarbete 60 hp med k studenter ger 70 + 30k timmar, k=1,2.
Examination av masterarbete som man inte själv handlett ger 5k timmar för 30 hp och 5k+5 för 60 hp..
Examination av masterarbete gjort utanför MV som man inte själv handlett ger 5 + 5k timmar för 30 hp och 10 + 5k för 60 hp..

Examensarbete inom lärarutbildningen

Kursansvar ger 20 + 5n tim (max 50), där n = antal studenter på kursen.
Handledning av exjobb med k studenter ger 25 + 5k tim.
Examination av exjobb med k studenter ger 5 + 3k tim.

Verksamhetesförlagd utbildning (VFU) inom lärarutbildningen

VFU 1: Kursansvar/adm ger 30 tim.
VFU 2,3,4: Kursansvar/adm ger 50 tim.
                    Varje VFU-besök ger 5 tim.
                    Examination ger n/2 tim, där n = antal registrerade studenter.
Teacher allocation

The teacher allocations are presented in three files - for "GU" (University of Gothenburg), for "Civilingenjörsprogram" and for "Högskoleingenjörsprogram" respectively. You will find links to these files above under "Bemanningsplaner".  

If you have any questions or comments about the teacher allocations, please contact Peter Hegarty.

Retendo

Information about employment plans and registered teaching hours, research proportion etcetera for all teachers/researchers/PhD-students/amanuensis is available in the web-based staffing system Retendo.

Regardless of whether you are employed at Chalmers or GU you log on to Retendo through GU.
https://gu.retendo.com/gulogin/
On the following page, do not enter your X-account and associated password, but click on the yellow button with the text SWAMID.
Then enter Gothenburg in the search field. Select the search result that appears. Click on the blue button "Proceed to Login". NOTE! Never click on the yellow button "Login and use forever". If you do, you may have problems logging into the Chalmers systems with your browser.
Then log in with your X-account and associated password.

All information/assignments that you see in Retendo depend on which period you chosen to see. By using the calendar function (icon at the top and to the right of the Retendo window) you can set up the preferred period. All assignments from January 1, 2017 are registered in the system. Any excess hours for teaching before this date are accumulated in the portfolio titled “Tidbank” on December 30, 2016.

Retendo is currently used mainly for documenting completed assignments and not so much as a planning tool. Assignments in progress and forthcoming assignments are therefore mainly copies of last year’s assignments and will be updated after they have been completed and checked by the Staffing Officer (Elisabeth Eriksson).

Hours for each course are controlled and checked with the course leader and it may take a month or two before they are registered in Retendo. In the spring, everyone will be asked to check their hours for the previous year in Retendo and let the Staffing Officer know of errors and if something is missing.

Teaching time

Annual working time

A full-time employment corresponds to yearly working time of 1980 hours including vacation:

Teachers
Hence, a fraction X of a full-time yearly teaching load gives: X*1756/1732/1700 hours.

PhD-students
Normally, the proportion of teaching is 20% giving 0.2* (1756/1732/1700) = 351/346/340 hours.

Teaching assistants
Normally, the proportion of teaching is 20% for 11 months, giving 0.2 * 11/12 * (1756/1732/1700) = 322/318/312 hours.

How to count hours for scheduled teaching

The calculation of teaching time is based on standards. These are divided into four different parts as shown in the following table.


Scheduled teaching


Factors*
Task
Teacher
PhD-student
Teaching assistant
Lecture
3,5 4 -
Exercise
2,5 3 3
Computer exercise
2 2 2

* Factors should be multiplied with the actual number of hours for each task.

Assignments (“duggor”)/Homeworks

This term covers all activity-enhancing elements to support students´ learning that are not obligatory but possibly could give bonus points. For example, exercise exams (both paper and digital) and hand ins. All obligatory elements are counted as Examination below.

The number of hours is given as a standard for each course which depends mainly on number of students. How many hours each course gets is shown in the following table. Hours for these kinds of activities are given only if you have a reasonable amount of them in the course. The examiner/course leader for the course informs the Staffing Officer (Fia) if the course has such activities and how the hours should be divided between those who taught in the course.

Course responsibility/Administration

The number of hours that is given for administration of a course depends on the number of students taking it and usually lies in the range of 30-50 hours. How many hours are given for each course is shown in the following table. Course leader informs the Staffing Officer (Fia) how the hours should be divided between those who taught in the course

Course responsibility includes the following:

  • managing the course homepage, which should also serve as a course-PM according to Chalmers regulations
  • normal course development
  • supporting the teaching assistants
  • communicating with the schedulers about the schedule
  • discussing the course literature with the director of studies
  • communicating with students, program managers and others
  • being available by phone during the examination and if necessary doing the exam round
  • reporting the result of the exam and other mandatory elements
  • reporting to the Staffing Officer the hours for all involved teachers
  • doing course evaluation
  • reviewing the syllabus
  • handling any instances of student fraud
  • handling cases regarding students with special needs

Examination

For courses that only have a traditional written exam:

  • Constructing an exam with solutions is done by the examiner/course leader for the course.
    This gives 12 hours. Normally there are 3 exams in the course. Hence, exam construction normally gives 36 hours in total, a course is examined 3 times in an academic year, i.e.: there are 2 repeat-exams.
  • Correcting gives 30 minutes per exam, - no matter the course.

For courses with alternative or mixed exam forms, the hours for this element are determined course by course for now. If the form of the examination requires considerably more resources than a traditional exam, this should be cleared with Thomas Wernstål before the course starts.

Exam rounds

A PhD-student that is given the task to do an exam round receives compensation hours as follows:

For teachers it’s included in the course responsibility to do the round for their own exam if necessary. Regardless of whether the teacher has to do the exam round or it’s delegated to a PhD-student, the teacher always has to be reachable by phone.

Bachelor’s thesis/Master thesis

Supervision of Bachelor’s thesis (15 cr) with k students gives 25+5k hours, k=2,3,…
Supervision of Master thesis 30 cr with k students gives 40+20k hours, k=1,2,…
Supervision of Master thesis 60 cr with k students gives 70+30k hours, k=1,2,…
Examination of a Master thesis which you have not supervised gives 5k hours for 30 hp  and 5k+5 for 60 hp.

Examination of a Master thesis done outside of the department which you have not supervised gives 5 + 5k hours for 30 hp  and 10 + 5k for 60 hp.

Degree project within the Teacher Education Programme

Course responsibility gives 20+5n hours (at most 50), n = number of students in the course.
Supervision of a degree project with k students gives 25+5k hours
Examination of a degree project with k students gives 5+3k hours.

Teaching Practice (VFU) within the Teacher Education Programme

VFU1: Course responsibility/administration gives 30 hours.
VFU2,3,4: Course responsibility /administration gives 50 hours
                   Every VFU-visit gives 5 hours.
                   Examination gives n/2 hours, n = number of registered students.