Matematisk statistik CTH/GU
Examensarbeten om korrosion
Nedan följer några exempel på examensarbeten som kan utföras hos
korrosionsgruppen inom matematisk statistik i samarbete med Volvo PV.
1) Undersöka om extremvärdesstatistik kan appliceras på filiformkorrosion hos ytbehandlad aluminium
Studien bör innefatta applicering av extremvärdesstatistik på uppmätta
filiformkorrosionsangrepp. Denna studie innefattar även en reducerad
faktoriell parameterstudie (23-1) på hur miljöbetingelserna påverkar
utfallet m.a.p. filiformkorrosionsangrepp samt även en fältexponering
som kan korreleras till parameterstudien för att på så sätt kunna få
fram hur mycket de relevanta parametrarna påverkar utfallet jämfört
med fält.
2) Applicering av extremvärdesstatistik på parameterstudie av galvanisk korrosion i aluminium
Studien innefattar en parameterstudie som utförts med
skruvförband i aluminiumgjutgods. De parametrar som undersökts är
ytbehandling på skruvar, två olika aluminiumlegeringar, två olika
miljöbelastningar, med och utan låsvätska samt tre olika tider.
Studien torde innefatta mätning i mikroskåp samt statistisk
bearbetning (även faktoranalys med extremvärdesanalys).
3) Undersöka hur fältutfallet är på galvaniskt kopplat aluminium
Man har satt ut två olika
aluminiumlegeringar, tre olika ytbehandlingar på skruvar samt
exponering under ett, två och tre år på fält. Accelererade provningar har
även utfört på samma material varvid korrelationsstudier kan utföras
på materialet.
4) Korrelation mellan gropdjup och bortkorroderad volym i galvaniskt kopplad magnesium
Två olika
magnesiumlegeringar har kopplats galvaniskt med två olika typer av
fästelement, varav en utan ytbehandling (dvs stål) och en med tenn/zink
ytbeläggning samt med och utan applikation med korrosionsskyddande
aluminiumbricka under skruvskallarna. Dessa har utsatts för åldring
med två olika salthalter två olika halter av koldioxid.
Examensarbetet går ut på att mäta gropdjup som en funktion av
avståndet från skruvskallarna och korrelera detta till de ingående
parametrarna. Ett prov för varje permutation gjuts in i
epoxygjutmassa och skiktas varefter man genom bildbehandling tar fram
hur den radiella fördelningen av korrosionsangreppet är. Gropdjupsdata
korreleras till dessa bildbehandlade data för att på så sätt ge en
global modell för hur angreppen varierar med de ingående parametrarna.
5) Mätningar på fogade aluminium-stålförband
Studien innefattar gropdjupsmätningar i olika
typer av aluminium plåt galvaniskt kopplat till olika typer av
stålplåt. Dessa har fältprovats och provats i accelererad
korrosionsprovning i 12, och 36 veckor. Studien går ut på att med
gropdjupsmätningar avgöra hur lång tid på fält en accelererad provning
motsvarar samt att beskriva hur olika kombinationer klarar sig
gentemot varandra och hur tidsutvecklingen kan beskrivas.
Gropdjupsmätningar är relevanta då garantin ofta är satt mot
penetrationskorrosion.
6) Undersökningar av hur gropdjup varierar på korrosionsreferenspaneler på LPK-prov och accelererade tester (VICT)
På alla LPK-vagnar (långtidsProv Korrosion komplett
bil) sätts det på korrosionsreferenspaneler av bara metallplattor i
zink och stål. Dessa tas bort efter prov, betas och vägs varvid
viktsförlust redovisas. De flesta korrosionsvagnar körs i 100% prov,
en liten andel körs i 300% prov. Vidare körs vagnar under vintertid
och sommartid. Gropdjupsmätningar skulle kunna utföras på dessa varvid
man skulle kunna korrelera gropdjup till viktförlust, vinterkörning
kontra sommarkörning, konsistens mellan olika provvagnar, utvärdering
av nya korrosionsprov samt kunna avgöra om korrosionshastighet map
gropdjupstillväxt är linjär mot tiden. Dessa resultat kan också
korreleras till accelererade prov för att på så sätt kunna avgöra hur
komplettbilsprov korrelerar till accelererade inomhusprov.
7) Undersökning gropdjupstillväxt på rostfritt stål som används i avgassystem
De avgassystem som
tillverkas och sitter i dagens Volvobilar är i rostfritt stål. Denna
rostfria kvalité korroderar genom gropfrätning. I
framtida bilar kommer man alltmer att fokusera vikt varvid materialets
tjocklek också fokuseras. För att kunna avgöra hur gropdjupstillväxten
är kan material tas in från fält och mätas upp. Material som varit ute
på fält olika lång tid kan införskaffas. Projektet bör innehålla
uppmätning av gropdjup samt statistisk bearbetning av data. Vidare bör
en minsta materialtjocklek beräknas för en given population och tid
för penetration.
8) Modellering av korrosion
Atmosfärisk elektrokemisk korrosion förutsätter att en cell kan byggas
upp där följande kopplade processer ingår: Ett anodförlopp (oxidation=
elektronavlämning, vilket innebär att en metall går i lösning) och ett
katodförlopp (reduktion=elektronupptagning; vanligen mha atmosfärisk
syrgas i närvaro av vatten) En elektroniskt ledande
fastfas-förbindning av anod och katodytor (i anslutning till anoden
alltid metallen, på katodsidan vanligen samma eller en annan metall).
En elektrolytfilm (vanligen ytfukt) som medelst elektrisk transport
via jonledning förbinder anoden och katoden. Ovanstående processer är
nödvändiga och tillräckliga för att skapa den slutna ledningskrets som
utgör en korrosionscell. Katodprocessen sker alltid på ''ädlare'' delar
av ytan än anodprocessen (Ädlare= lägre elektronaktivitet/ högre
relativ potential). Lokala anoder och katoder kan distribueras på
olika mikroskopiska delar av samma metall (egenkorrosion/
allmänkorrosion) eller upprättas mellan metaller av olika
elektrodpotential i förbindning (bimetallisk korrosion= galvanisk
korrosion). Anodförloppet är en aktiverad process, vars
nettohastighet i praktiken vanligen styrs av katodprocessens
syrgasreduktion (vars hastighet ofta är kontrollerad av transporten av
syrgas till ytan) eller begränsas av resistansen i elektrolyten mellan
anod- och katodytor. Elektrolytresistansen styrs av fuktfilmens
tjocklek, däri upplösta salter samt det effektiva avståndet mellan
anod och katod. Den vidare utvecklingen av metallupplösningen kan ta
olika vägar. I ena ytterlighetsfallet transporteras upplösta
metalljoner bort i den våta filmen utan att påverka den fortsatta
upplösningen. I det andra ytterlighetsfallet bildar upplösta
metalljoner tillsammans med vatten eller hydroxidjoner (som
producerats vid närliggande katoder) ett mer eller mindre impermeabelt
skikt som snabbt passiverar den fortsatta upplösningen. I praktiken
föreligger oftast korrosionsfall där upplösningen aktiveras och
upprätthålls av komplexbildande joner i elektrolyten (oftast klorid
eller sulfat). De upplösta komplexen övergår vanligen i mer eller
mindre svårlösliga korrosionsprodukter då de möter de alkaliska
produkterna från katod-processen (hydroxidjoner). Dessa utfällningar
kan ge negativ "feed-back" på korrosions-processen genom att hämma
elektrisk jonledning och masstransport vid såväl anoden som katoden.
Vid fältmässiga förhållanden styrs dessa nyckelparametrar också av
naturliga variationer i fuktighet och tillförsel av aggresiva
komponenter, ofta med följd att korrosionsprodukterna genomgår
irreversibla omlagringar. I frånvaro av bimetallisk korrosion hämmar
den basiska miljön som skapas av katodytorna runt varje lokal anod
effektivt tillväxten av nya närliggande anoder så länge tillräcklig
strömtäthet upprätthålls i cellen. På metallytan finns dock ett
närmast oädligt antal alternativa potentiella lokala anoder eller
katoder. Då strömmen i en pågående cell hämmas av skäl som angetts
ovan finns en kritisk strömtäthetsgräns där andra lokala
anod/katodkonstellationer är mer sannolika. Nya celler uppstår,
tillväxer och kulminerar i ett dynamisk återkopplat förlopp, som styrs
av det för tillfället mest termodynamiskt gynnsamma och sannolika.
Det finns åtskilliga praktiska korrosionsfall som på grund av dessa
återkopplingsmekanismer antar mycket karaktäristiska utseenden. Mest
iögonenfallande är kanske fenomenet filiformkorrosion, där
korrosionen propagerar likt ringlande ormar under en lack- eller
oxidfilm. Trots att de delförlopp som styr sådana processer är väl
kända kvalitativt, finns få försök till modelleringar. Vid
upprättandet av en sådan modell kan vi utgå från fallet med
bimetallisk korrosionen där vi har en given initial katodyta med
konstant strömtäthet till följd av syrgasreduktion
(masstransport-bestämd). Vidare antages A: En närliggande oädel
metallyta där en initial slumpmässig distribution av energitillstånd
ansätts; B: En anodaktiveringsfaktor orskad av närvaron av tex
kloridjoner, C: Ett samband där resistensen i elektrolyten är en
funktion av dess tjocklek, operativa längd och innehåll av ledande
joner, D: Funktioner som beskriver diffusionsstyrd masstransport av
joner från anod och katod, samt E: En ytblockeringsfunktion till följd
av utfällning av korrosionsprodukter (utfallet styrs av D). I de
flesta fallen finns fysiskt kända samband och materialkonstanter.
\emph{Kontaktpersoner:}\\[\smallskipamount]
Holger Rootzén, 031-772\,3578, rootzen@math.chalmers.se\\
Jacques de Mar\'{e}, tel. 031-772\,3555, demare@math.chalmers.se\\
Malte Isaksson, 031-59\,15\,18, PVKU.MALTEI@MEMO.VOLVO.SE
%Korrosionslaboratoriet, Volvo PV,
Kontaktpersoner
Holger Rootzén, 031-772 3578, rootzen@math.chalmers.se
Jacques de Mar\'{e}, tel. 031-772 3555, demare@math.chalmers.se
Malte Isaksson, 031-59 15 18, PVKU.MALTEI@MEMO.VOLVO.SE
Last modified: Thu Feb 18 12:02:50 MET 1999