Matematisk statistik CTH/GU
Skattning av extrema händelser vid undermarksbygge
Inledning
Kostnaden för tunnelbygge låter sig ofta väl beräknas under
förutsättning att berget inte innehåller överraskningar. I
verkliga tunnelprojekt uppstår dock nästan alltid problem under
någon del av bygget. Dessa problem anses i regel bero
på passage av stora strukturer (sprickzoner). Vid passage av kan
det uppstå stora inläckage eller stabilitetsproblem,
vilka i sin tur leder till stora merkostnader (stillesståndstider,
behov av kostsamma förstärknings eller
injekteringsåtgärder). I värsta fall kan hela projektet äventyras
av sådana problem. En realistisk uppfattning om
kostnaden för ett undermarksbygge bör därför innehålla en prognos
över risken för att råka ut för de mer extrema
problemen. Vidare minskar kostnaden för att åtgärda problemen
ju tidigare under byggskedet man kan få en bra prognos
över var problemen kan komma att uppstå.
Inom matematisk statistik sker en stark utveckling beträffande
skattning av sannolikheter för extrema händelser. Detta
har, bland annat, praktisk betydelse för bedömning av storlek av
till exempel 100-års flod, 100-års vind, som används
vid dimensionering av dammar, hamnar m.m. Det visar sig att dessa
nya metoder ofta leder till högre risker för extrema
händelser jämfört med tidigare skattningar som baserats på extrapolation
av en normalfördelning. Det verkar rimligt att
dessa nya statistiska verktyg med framgång också skulle kunna prövas
inom området bergprognoser och
undermarksbyggande. Inledande studier görs därvid lämpligen i formen
av ett examensarbete.
Syfte och uppläggning av arbetet
Examensarbete avser inledande studier inom detta område, som
potentiellt borde vara av stor praktiskt betydelse för
prognostisering och planering av undermarksarbeten. Följande
arbetsmoment kan tänkas ingå i uppgiften:
- inläsning av teori för extremvärdesskattning
- sammanställning av tunneldrivningsdata och parametrar från några
aktuella tunnelbyggen (Lundbytunneln, Äspötunneln, eventuellt flera.)
- extremvärdesanalys av "svansar" på tunneldrivningshastighet samt för
några geologiska parametrar som uppskattats från tunneln
- studier av korrelation mellan extrema händelser för tunneldrivning
och "extrema tillstånd" för geologiska parametrar
Arbetet redovisas i en skriftlig rapport.
Kontaktpersoner
Tommy Norberg, tel: 772 3528, epost: tommy@math.chalmers.se
Johan Andersson, Golder Associates AB och Geologi, tel: 070-622 2132.
Last modified: Thu Feb 18 12:02:17 MET 1999