Matematik för Kb/Kf 2000–01

Stig Larsson Matematik

Chalmers tekniska högskola 16 augusti 2000 • information

• tre gästföreläsare

• kl 11–12 diagnostiskt prov

• kl 13.15–15.00 matematikföreläsning, sal KA

• kl 15.15–17.00 räknestuga i Aseco-huset Obs: alla matematikföreläsningar onsdag–torsdag i sal KA

Matematik är grunden för Chalmers

• språk

• metod

• teknik

Ny matematikutbildning för Kb/Kf

• pedagogiskt utvecklingsprojekt

• startade höstterminen 1999–00

• lärargrupp:

Mohammad Asadzadeh, Kenneth Eriksson, Claes Johnson, Mats Larson, Stig Larsson, Klas Samuelsson, Nils Svanstedt, Rickard Bergström, Niklas Ericsson, Johan Hoffman, Anders Logg, Sara Ågren

Ny matematikutbildning för Kb/Kf

• Jan-Eric Sundgren, Chalmers rektor Said Irandoust, vicerektor för grundutbildningen

• sektion K:

samtliga matematikkurser i Kb/Kfåk 1– 2

• datorn — matematiken får en viktigare roll

• modellering — simulering — beräkning

• vårt mål: modern matematikutbildning som är begriplig och användbar • Matematik är svårt!

• Matematik är lätt!

• Matematik är roligt!

• Matematik är användbart för biotekniker och kemister!

• Fråga varför och förstå!

Vetenskaplig teori:

• Formulera ekvation: modellering • Lös ekvation: beräkning

Matematik: två principer

• Symbolisk/analytisk: formler • Numerisk: tal, beräkning

Teknikens matematiska modeller:

differentialekvationer

Leibniz-Newton 1660–80 differential/integralkalkyl Eulers ekv 1752 Lagranges ekv 1760 Laplace/Poissons ekv 1799–1825 Fouriers värmeledningsekv 1811 Navier-Stokes ekv 1847 Naviers elasticitetsekv 1830 Hamiltons ekv 1835 Maxwells ekv 1860 Boltzmanns ekvation 1879 Schrödinger-ekv 1925 Einstein’s ekv 1917 Volterra-Lotka 1921: Biologi Black-Scholes 1973: Optioner

Hur hittar man på Chalmers?

• Mekanik: Lagranges ekv

• Fysik: Schrödingers ekv, Einsteins ekv • Elektro: Maxwells ekv

• Strömningsmekanik: Navier-Stokes ekv • Hållfasthetslära: Naviers elasticitetsekv • Reaktorfysik: Neutrontransportekv • Akustik: Vågekv

• Kemi: Reaktions-diffusions-ekv

• Biologi: Volterra-Lotka

• en institution — en ekvation

Ny matematikutbildning:

• begriplig och användbar

• syntes av analys och beräkning

• skriftlig och muntlig presentation • grund för modern ingenjörsutbildning

Mål: formulera och lös ekvation

• matematiska begrepp

• derivata, integral, differentialekvation • matematisk metodik

• modellering av komplexa system

• avancerad beräkning

Undervisningsform

• 4 tim/v föreläsning, 1 grupp om 90 • 4 tim/v datorstudio, 2 grupper om 45 • 4 tim/v handledning, 12 grupper om 8 • problem, projekt, presentation

Examination

• skriftlig tentamen

• skriftlig och muntlig projektredovisning • muntlig tentamen

Vilket betyg får du?

Kurser iårskurs 1

1. Analys och Linjär Algebra A KfKb lp 1, 4 p

2. Analys och Linjär Algebra B KfKb lp 2, 8 p

3. Analys och Linjär Algebra C KfKb lp 3, 4 p

4. Differentialekvationer och Tekniska beräkningar A Kf lp 1-4, 6 p

5. (Differentialekvationer och Tekniska beräkningar A Kb lp 1åk 2, 4 p)

Litteratur

• Engineering Mathematics 2000 av K. Eriksson, D. Estep och C. Johnson (delas ut)

• Användarhandledning till Matlab 5 av E. Pärt-

Enander och A. Sjöberg (Cremona)

Programvara

• Matlab

Kursstart

Analys och Linjär Algebra A KfKb startar måndagen den 28/8 kl 13.15 i sal KE.

Om oss lärare

• forskar i tillämpad matematik och tekniska beräkningar

• Chalmers Finite Element Center Φ

• industrisamarbete

http://www.math.chalmers.se
http://www.md.chalmers.se/Centres/Phi

Docent K. Emilsson pedagogisk expert Tekniska högskoleverket THV

“Matematikens grunder”

Docent K. Eriksson pedagogisk expert Tekniska högskoleverket THV

“Matematikens grunder”

Docent K. Eriksson pedagogisk expert Sällskapet Levande Pedagoger

“Matematikens grunder”

Professor G. W. Leibschnitzel Universitetet i Leipzig gästforskare vid Chalmers

”Hur jag uppfann Calculus”

Jonas Birgersson Framtidsfabriken

”Den nya IT-matematiken”