LAU 150 HT 01

LAU150 HT 01



DEL 2
KOMMUNIKATION OCH VETENSKAPLIGT ARBETSSÄTT UR ETT TVÄRVETENSKAPLIGT PERSPEKTIV



Dokumentläsare för denna sida:

Acrobat Reader läser PDF-dokument. Både Postscript och PDF kan med fördel läsas med Ghostview/GSView. Här finns en karta över Chalmers.




OBS! Denna sida kompletteras under kursens gång.



ALLMÄN INFORMATION:

Kursen ingår som ett delmoment i kursen MÄNNISKAN I VÄRLDEN 1: MÄNNISKAN SOM INDIVID OCH SOM SAMHÄLLSMEDLEM 10p och omfattar 6p. Delmomentets rubrik är KOMMUNIKATION OCH VETENSKAPLIGT ARBETSSÄTT UR ETT TVÄRVETENSKAPLIGT PERSPEKTIV. Denna del av kursen börjar den den 19 november 2001 och pågår till den 20 december 2001. Delmomentet kallas del 2 av kursen (del 3 börjar den 7 januari).

Alla studenter är uppdelade i precis samma 4 block som under LÄR-delen: A, B, C, D och varje block är uppdelat i samma 6 grupper. Varje studentgrupp har en gruppledare som kommer att fungera som en kontaktperson - Du kan vända Dig till gruppledaren med alla problem relaterade till kursen. Inom varje grupp bildas arbetsgrupper bestående av 4-5 studenter som kommer att samarbeta i samband med projektarbeten och andra uppgifter som gruppen ställs inför under kursens gång.
Det rent administrativa ansvaret för hela kursen ligger på Matematiska institutionen vid Naturvetenskapliga fakulteten. Det organisatoriska ansvaret för den del som börjar den 19 november är också förlagt till Matematiska institutionen. Information om kursen finner Du på kursens hemsidor. Där hittar Du kursscheman och all aktuell information. Observera att dessa sidor är under uppbyggnad och kompletteras successivt under den närmaste tiden och under kursens gång. Vi räknar med att schemaläggningen för hela kursen kommer att vara färdig under vecka 47.

KURSENS SYFTEN:

Enligt kursplanen är syftet med kursen att studera språk, konst och matematik dels som kommunikativa redskap i människans vardag, skola och i samhället och dels som grundläggande element i utvecklingen av människans tankeförmåga och förhållningssätt i olika kulturer och under olika epoker. Detta innebär att flera fakulteter samverkar för att ge alla studenter en möjlighet till att möta den kompetens som språkvetare, konstvetare och matematiker från ämnesinstitutionerna vid Humanistiska fakulteten, Konstnärliga fakulteten, Naturvetenskapliga fakulteten och från motsvarande enheter som representeras vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten (IPD) kan bidra med. Vårt syfte är att visa vikten av


  • tvärvetenskaplig samverkan och kommunikation mellan olika områden för samhällsutveckling och förståelsen av möjligheter och hinder för kommunikation och lärande som finns i samband med sådan samverkan,


  • att utveckla sina egna kunskaper om vetenskapens och kunskapssamhällets framväxt ur ett socialt, historiskt och politiskt perspektiv,


  • att utifrån egen förståelse och egna erfarenheter vidga sin syn på språk, matematik och konstnärlig verksamhet som kommunikationsformer i ett demokratiskt samhälle och om deras viktiga roll för lärarnas verksamhet,


  • att tillägna sig kunskaper om hur lärare i förskola, fritidsverksamhet och i skolan kan medverka till människans kontinuerliga utveckling av språk, andra uttrycksformer och matematiskt tänkande och hur denna process kan bidra till att barn, elever och vuxna utvecklas till självständigt reflekterande individer,


  • att träna sig i att formulera, analysera och lösa problem samt redovisa sina resultatet både muntligt och skriftligt.


  • ARBETSFORMER:

    Kursen kommer att innehålla flera aktiviteter vars syfte är att förverkliga dess syften:

  • FÖRELÄSNINGAR

  • WORKSHOPS

  • SEMINARIER

  • VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU)

  • PROJEKTARBETEN

  • HANDLEDNING

  • SKRIFTLIG OCH MUNTLIG REDOVISNING AV PROJEKTARBETEN (EXAMINATION)




    VIKTIGA MEDDELANDEN:



    Information om del 3 av kursen.


    Schema block: A, B, C, D


    Hemsidan block: A, B, C, D


    Juliusz Brzezinski tel. 772 3540; jub@math.chalmers.se