LAU150 VT
03
Delkurs
: TVÄR - Kommunikation
KOMMUNIKATION OCH VETENSKAPLIGT ARBETSSÄTT UR
ETT TVÄRVETENSKAPLIGT PERSPEKTIV (7p)
OBS! Denna sida kompletteras under kursens planering.
ALLMÄN INFORMATION:
Kursen ingår som ett moment i kursen
MÄNNISKAN
I VÄRLDEN 1: MÄNNISKAN SOM INDIVID OCH SOM SAMHÄLLSMEDLEM
10p och omfattar
7p.
Momentets rubrik är
KOMMUNIKATION OCH VETENSKAPLIGT ARBETSSÄTT UR ETT TVÄRVETENSKAPLIGT
PERSPEKTIV.
Denna moment börjar den den 22 april 2003 och pågår
till och med den 6 juni 2003 .
Momentet börja med en föreläsning tisdag 22 april,
A-grupper kl. 10.00-11.45, B-grupper kl. 13.15-15.00, föreläsningssal
HA1, Chalmers hörsalsvägen
Schemat delas ut vid föreläsningen.
KURSENS SYFTEN:
Matematik, språk och konst studeras dels för sig själva
i bildningssyfte, utifrån studenternas individuella förkunskaper
och tänkta inriktningar, dels i samverkan med varandra som kommunikationsmedel
i ett tvärvetenskapligt perspektiv. Studenterna formulerar i små
grupper experimentella elevaktiviteter med anknytning till matematik, språk
och konst som de genomför under VFU-delen av kursen. Grupp- och individuell
redovisning av dessa experiment, både skriftligt och muntligt, utgör
en del av examinationen.
Detta innebär att flera fakulteter samverkar för att uppmuntra
alla studenter att bredda sin syn på alla ämnen. Varje student
kommer alltså att träffa språkvetare, konstvetare och
matematiker från ämnesinstitutionerna vid Humanistiska fakulteten,
Konstnärliga fakulteten, Naturvetenskapliga fakulteten och från
motsvarande enheter som representeras vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten
(IPD).
Vårt syfte är att ge perspektiv på de kunskapsområden
man som lärare arbetar med och ger en grund för att välja
och organisera innehållet i den pedagogiska verksamheten. För
detta moment gäller speciellt:
att utifrån den egna förförståelsen och egna erfarenheter
vidga sina syn på språk, matematik och konstnärlig verksamhet
som kommunikationsformer i ett demokratiskt samhälle och om deras
viktiga roll för lärarnas verksamhet
att utveckla sin förståelse för vilka möjligheter
och hinder för kommunikation och lärande som kan finnas inom
olika utbildningsmiljöer
att tillägna sig kunskaper om hur lärare i förskola, fritidsverksamhet
och i skolan kan medverka till människans kontinuerliga utveckling
av tänkande och språk samt hur denna process kan bidra till
att barn, elever och vuxna utvecklas till självständigt reflekterande
individer
att träna sig i att formulera, analysera och lösa problem och
redovisa resultatet.
Se hela kursplanen
(OBS! Ny val av litteratur gäller, se listan)
ARBETSFORMER: Kursen bygger på
flera typer av aktiviteter :
STORFÖRELÄSNINGAR:
SEMINARIER OCH WORKSHOPS: lärare
(för varje grupp och ämne)
SPRÅKLIG KOMMUNIKATION
Seminariernas syfte är att ge blivande lärare fördjupad
insikt i språkliga
kommunikativa processer och hur språk kan fås att samverka
med matematik
och konst i ett meningsfullt utbyte. Både fakta- och skönlitterära
texter
studeras ur olika aspekter med tonvikt på hur blivande lärare
kan använda
sig av berättelsens form för att få elever vakna, intresserade
och
stimulerade samt hur man kan använda språket för att
enklare förmedla
kognitiva aspekter i andra ämnesområden företrädesvis
matematik och konst.
MATEMATIK -- ATT LEKA OCH LÄRA
Seminariernas syfte är att ge blivande lärare tillfälle
att bredda sin syn på
matematiskt tänkande och kommunikation. Vi börjar
med studenternas
egna erfarenheter av matematik för att diskutera attityder gentemot
ämnet.
Varje seminarium kretsar kring en aktivitet med matematiskt innehåll
som
studenterna skall kunna delta i för fullt oavsett matematisk bakgrund.
Vi har valt aktiviteter som kan användas i en grundskoleklass,
samtidigt
som de väcker intressanta reflektioner även hos en professionell
matematiker.
De kommunikativa aspekter av matematik lyfts fram: hur använder
vi oss av
matematik för att strukturera och beskriva vår omvärld?
KONSTNÄRLIGA SEMINARIER : PERSONLIG KOMMUNIKATION
Vi arbetar med följande grundträningsmoment i personlig kommunikation
-- för empatisk förståelse i rollspel -- en
utveckling av skådespelarnas metod för människan och
yrkesutövaren.
Yttre ögat. Att inte censurera sig, att inte se sig själv
utifrån, att inte vara sin egen fiende,
att sluta kontrollera sig, låta ögonblicket härska
och lita på sinnenas och känslans intelligens. De fem sinnena
gör dig
till en "sändare" som zoomar in sin "mottagare". Att föda
liv -- kommunicera.
Mål och medel att svara på frågor, att "lägga
bollen hos", att nå andra delar av sin hjärna son ger lust i
uttryck och
beteende.
Undertext att visa vem man är i olika lager av menande,
det man "också menar" förutom sin text. Förstås med
aktiva
verb.
Status viktigt att känna igen och diskutera låg,
normal och hög psykologisk status, hos sig själv och andra.
Litteratur (frivillig): Känslans intelligen av Daniel Goleman
Wahlström&Widstrands förlag (finns nu i pocket).
Om du skulle missa
ett seminarium
LITTERATUR som
används till detta moment.
Böckerna (utom "Matematiken tar form") kommer till boklådan
under v.13.
Ahlsén Elisabeth, Allwood Jens (red): Språk i Fokus, Studentlitteratur
1995
Backlund Britt (red.): Talandets lust och vånda, Studentlitteratur,
2000
Dahl Kristin: Matte med mening, Alfabeta bokförlag AB, 1995
Furness, Anthony: Matematiken tar form, Ekelunds förlag 2001.
(finns på Cremona på Chalmers, ~315kr)
Lindström Fredrik: Världens dåligaste språk -
tankar om språket och människan idag, Bonniers, 2000
Ett skönlitterärt verk väljs i samråd med seminarieledaren
PROJEKTUPPGIFT
:VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU)
Kursens mer allmän websida (kursansvariga och schema för
tidigare terminer) hittar du här.
PRELIMINÄRA
SCHEMAN A-grupper: delades
ut under introduktionsföreläsning. Gruppvis schema
finns här
B-grupper: B1,
B2,
B3
, B4
, B5,
B6
, B7
PRAKTISKA UPPLYSNINGAR:
Studenterna är uppdelade i precis samma 14 grupper som under LÄR-delen:
Varje studentgrupp har en gruppledare
som kommer att fungera som en kontaktperson - Du kan vända Dig till
gruppledaren med alla problem relaterade till kursen. Inom varje grupp
bildas arbetsgrupper bestående av ~4 studenter som kommer att samarbeta
i samband med projektarbeten och andra uppgifter som gruppen ställs
inför under kursens gång.
Det rent administrativa ansvaret för hela kursen ligger på
Matematiska
institutionen vid Naturvetenskapliga fakulteten. Det organisatoriska
ansvaret för den del som börjar den 27 november är också
förlagt till Matematiska institutionen. Information om kursen finner
Du på
kursens
hemsidor. Där kommer du att hitta kursscheman
och all aktuell information. Observera att dessa sidor är under
uppbyggnad och kompletteras successivt under den närmaste tiden och
under kursens gång. Det mesta av undervisiningen i kursen kommer
att vara "i stan'", alltså på Chalmersområdet
eller på Humanisten.
Laura Fainsilber tel. 772 3560; laura@math.chalmers.se