Se uppdaterad information om projektet och examinationen.
Schemat med lokal kan ni hitta på
webTimeEdit.
Fredagen 27 april håller Aadu en föreläsning i Vetenskapsfestivalen på Pedagogen kl 18.30 - 19.30 med temat:
"Utgör Neurodidaktik: Revolution, Evolution, Berikande eller Provokation av etablerade pedagogiska teorier?"
Torsdag 26 april, kommer Samuel och Torbjörn att prata om cirkelpackningar på
"En matematisk afton".
Kursen kommer att gå på fredagar mellan 9 och 16 på Matematiska vetenskaper någonstans och är uppdelad i 16 halvdagar.
Lectures
datum
|
Föreläsare
|
Innehåll
|
16 mars fm
|
Först alla, sedan Torbjörn
|
Vad är en modell?
|
16 mars em
|
Ingvar
|
Ett evolutionärt perspektiv på människan som lärande och undervisande varelse
Ingvars sommarprogram från 2007.
|
23 mars fm
|
Aadu
|
Från järnåldern till hjärnåldern
|
23 mars em
|
Roger
|
(Torbjörn: En kort presentation av projektupplägget) Dewey, Piaget och Vygotskij - del I
|
30 mars fm
|
Torbjörn
|
Liten
sammanfattning av vad vi sett så långt i kursen. En diskussion om
svarta lådor, röda atomer och vita lögner (s. 1-66) i boken
Vetenskapliga modeller.
|
30 mars em
|
Torbjörn
|
Matematisk modellering +
|
PÅ
|
SK
|
LOV
|
20 april fm
|
Philip
|
Åtta modellexempel (ur boken Vetenskapliga modeller)
|
20 april em
|
Torbjörn
|
Xyrinx studiebesök 13-14 på Annedalskliniken. Diffekvationer + handledning av projekt
|
27 april fm
|
Torbjörn
|
Mer modellexempel
|
27 april em
|
Torkel Klingberg
|
Hjärnan, kognition och dyskalkyli
|
4 maj fm
|
Aadu
|
Ett neurodidaktiskt perspektiv på undervisning och lärande. (Relativ tid.) (Klyftorna ökar i Svenska skolor, DN-debatt)
Martionssons Uranium. Nyckelord under föredraget.
|
4 maj em
|
Torbjörn
|
Handledning av projektet
|
11 maj fm
|
Torbjörn
|
Modellredovisning
|
11 maj em
|
Roger
|
Perspektiv på lärandets utveckling
|
18 maj fm
|
Roger
|
Dewey, Piaget och Vygotskij - del II
|
|
18 maj em
|
Roger
|
Frågeseminarium
|
Torbjörn: Läs boken Vetenskapliga modeller och fräscha upp era differentialekvationskunskaper.
Aadu: Hans två böcker, samt den nyskrivna "Albert och Thomas på CTH 22 mars 2012".
Ingvar: De två nya skrifterna: "Människoblivande, kommunikation, ... "
och "Kommunikationssvårigheter" samt NCM-häftet om dyskalkyli.
Roger: Information kommer inom kort.
Projektet kan delas in i fem faser:
- Hitta ett fenomen
- modellera detta (gärna på flera sätt)
- skriva
en rapport, där även själva modelleringsprocessen beskrivs - rapporten
lämnas in senast fm 11 maj, men gärna tidigare via mail.
- planera och genomföra en (mini)lektion hos din VFU-klass
- presentera din modell och din lektion 11 maj (15 minuter var).
Lektionen kan, beroende på ditt val av fenomen och modellerande, till
exempel vara: en "populärvetenskaplig" beskrivning av dina modeller, en
lektion i modellering av (en förenklad version) av ditt fenomen eller
till och med en "fältstudie" av din lärandemodell om du har valt ett
"klassrumsfenomen".
In
Chalmers Student Portal you can read about when exams are
given and what rules apply on exams at Chalmers.
At the exam, you should be able to show valid identification.
Before the exam, it is important that you report that you want to take the examination.
You do this at
Chalmers Student Portal.
Notice of result is obtained only by email via Ladok. (Not verbally at study expedition.)
This is done automatically when the results are registered.
Check that you have the right grades and score.
At the annual examination:
When it is practical a separate review is arranged.
The date of the review will be announced here on the course website.
Anyone who can not participate in the review may thereafter retrieve and
review their exam on Mathematical sciences study expedition, Monday through Friday,
from 9:00 to 13:00.
Any complaints about the marking must be submitted in writing
at the office, where there is a form to fill out.
At re-examination:
Exams are reviewed and picked up at the Mathematical sciences study expedition,
Monday through Friday, from 9:00 to 13:00. Any complaints about the marking must
be submitted in writing at the office, where there is a form to fill out.