Senaste nytt - rykande färska nyheter!
Se uppdaterad information om projektet och examinationen.

Schemat med lokal kan ni hitta på webTimeEdit.

Fredagen 27 april håller Aadu en föreläsning i Vetenskapsfestivalen på Pedagogen kl 18.30 - 19.30 med temat:
"Utgör Neurodidaktik: Revolution, Evolution, Berikande eller Provokation av etablerade pedagogiska teorier?"

Torsdag 26 april, kommer Samuel och Torbjörn att prata om cirkelpackningar på "En matematisk afton".


Föreläsare
Torbjörn Lundh (kursansvarig)
Ingvar Lundberg
Aadu Ott
Roger Säljö


Kurslitteratur
Dewey, J. (1897). My pedagogic creed. School Journal, 54, 77-80. Finns också här och på svenska i

Dewey, J. (1980). Mitt pedagogiska credo. In S. Hartman & U. P. Lundgren (Eds.), Individ, skola och samhälle. Pedagogiska texter av John Dewey (pp. 38-49). Stockholm: Natur och Kultur (finns också i senare utgåvor).

Resnick, L. (1987). Learning in school and out. Educational Researcher, 16(9), 13-20.

Säljö, R. (2010). Den lärande människan - teoretiska traditioner. I Lundgren, U. P., Säljö, R. & Liberg, C. (Red). Lärande, skola, bildning (ss. 137-195). Stockholm: Natur och Kultur.

Gerlee, P. och Lundh, T. (2012), Vetenskapliga modeller: svarta lådor, röda atomer och vita lögner, Studentlitteratur.

Klingberg, T. (2011). Den lärande hjärnan. Stockholm: Natur & Kultur. Lundberg, I. (2010). Läsningens psykologi och pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur. 

Lundberg, I. & Sterner, G. (2009). Dyskalkyli - finns det? Göteborg:NCM. 

Hwang, P., Lundberg, I., Rönnberg J. & Smedler, A.-C. (red) (2005). Vår tids psykologi, kap.1, 2, 4, 5, 14, Stockholm: Natur & Kultur.

Olivestam, C. E. & Ott, A. (2010) När hjärnan får bestämma. Om undervisningoch lärande:Inflytelserika didaktiska traditioner. Nyorienterande neurodidaktik. Remus förlag.

Ott, A.: (2011) Låt hjärnan va me..! Utmana det etablerade  utforska det okända! Tankespinneriet.


Föreläsningsprogramm
Kursen kommer att gå på fredagar mellan 9 och 16 på Matematiska vetenskaper någonstans och är uppdelad i 16 halvdagar.

Lectures
datum
Föreläsare
Innehåll
16 mars fm
Först alla, sedan Torbjörn
Vad är en modell?
16 mars em
Ingvar
Ett evolutionärt perspektiv på människan som lärande och undervisande varelse

Ingvars sommarprogram från 2007.

23 mars fm
Aadu
Från järnåldern till hjärnåldern
23 mars em
Roger
(Torbjörn: En kort presentation av projektupplägget) Dewey, Piaget och Vygotskij - del I
30 mars fm
Torbjörn
Liten sammanfattning av vad vi sett så långt i kursen. En diskussion om svarta lådor, röda atomer och vita lögner (s. 1-66) i boken Vetenskapliga modeller.
30 mars em
Torbjörn
Matematisk modellering +

SK
LOV
20 april fm
Philip
Åtta modellexempel (ur boken Vetenskapliga modeller)
20 april em
Torbjörn
Xyrinx studiebesök 13-14 på Annedalskliniken. Diffekvationer + handledning av projekt
27 april fm
Torbjörn
Mer modellexempel
27 april em
Torkel Klingberg
Hjärnan, kognition och dyskalkyli
4 maj fm
Aadu
Ett neurodidaktiskt perspektiv på undervisning och lärande. (Relativ tid.) (Klyftorna ökar i Svenska skolor, DN-debatt)
Martionssons Uranium. Nyckelord under föredraget.
4 maj em
Torbjörn
Handledning av projektet
11 maj fm
Torbjörn
Modellredovisning
11 maj em
Roger
Perspektiv på lärandets utveckling
18 maj fm
Roger
Dewey, Piaget och Vygotskij - del II
18 maj em
Roger

Frågeseminarium


Läsanvisningar
Torbjörn: Läs boken Vetenskapliga modeller och fräscha upp era differentialekvationskunskaper.
Aadu: Hans två böcker, samt den nyskrivna "Albert och Thomas på CTH 22 mars 2012".
Ingvar: De två nya skrifterna: "Människoblivande, kommunikation, ... " och "Kommunikationssvårigheter" samt NCM-häftet om dyskalkyli.
Roger: Information kommer inom kort.
Projektet
Projektet kan delas in i fem faser:
  1. Hitta ett fenomen
  2. modellera detta (gärna på flera sätt)
  3. skriva en rapport, där även själva modelleringsprocessen beskrivs - rapporten lämnas in senast fm 11 maj, men gärna tidigare via mail.
  4. planera och genomföra en (mini)lektion hos din VFU-klass
  5. presentera din modell och din lektion 11 maj (15 minuter var).
Lektionen kan, beroende på ditt val av fenomen och modellerande, till exempel vara: en "populärvetenskaplig" beskrivning av dina modeller, en lektion i modellering av (en förenklad version) av ditt fenomen eller till och med en "fältstudie" av din lärandemodell om du har valt ett "klassrumsfenomen".

Examination
Examinering sker genom medverkan på seminarier, redovisning av projekt samt skriftlig tentamen.
(När det gäller betygssättning kan projektet, se ovan, påverka betyget från tentan både postivt och negativt, medan seminarieaktiviteten kan antingen godkännas eller underkännas.)

Examination procedures
In Chalmers Student Portal you can read about when exams are given and what rules apply on exams at Chalmers.
At the exam, you should be able to show valid identification.
Before the exam, it is important that you report that you want to take the examination. You do this at Chalmers Student Portal.

Notice of result is obtained only by email via Ladok. (Not verbally at study expedition.) This is done automatically when the results are registered. Check that you have the right grades and score.

At the annual examination:
When it is practical a separate review is arranged. The date of the review will be announced here on the course website. Anyone who can not participate in the review may thereafter retrieve and review their exam on Mathematical sciences study expedition, Monday through Friday, from 9:00 to 13:00. Any complaints about the marking must be submitted in writing at the office, where there is a form to fill out.

At re-examination:
Exams are reviewed and picked up at the Mathematical sciences study expedition, Monday through Friday, from 9:00 to 13:00. Any complaints about the marking must be submitted in writing at the office, where there is a form to fill out.
Tentamen
Exempeltentamen
Tentamen 25 maj 2012
Lösningsförslag