2012-03-14  Omtentamen äger rum enligt studieportalen (Hämtad information 2012-03-14: Omtentamen 27 Aug 2012 14:00 i Väg och vatten-salar, anmälan senast 05 Aug 2012)
2012-03-07  Tenta och kursresultat (förutom projektet)
2012-03-07  Almost Everything You Wanted to Know About Making Tables and Figures (How to write a paper in scientific journal style and format), ska som sagt användas när ni gör projektet
2012-03-02  Jag skrev en liten beskrivning om hur en kommer fram till standardavvikelse och medelfel/standardfel för proportioner proportioner [PDF].
2012-02-21  Jag skrev en liten beskrivning om envägs variansanalys/ANOVA, så studenter som inte har köpt boken eller vill se det förklarat på ett annat sätt har möjlighet att göra det -- ANOVA [PDF].
2012-02-21  Projektuppgiften börjar vi jobba med imorgon onsdag -- projektbeskrivningen [PDF].
2012-02-13  Webb-verktyg för att räkna F. och χ2--fördelningsfunktion och inversefördelningsfunktion=kvantilfunktion finns här.
2012-02-09  Förtydligade fokus-texten
2012-02-02  Resultat för dugga 1 finns här
2012-01-25  Saknas något här? Maila mig!
2012-01-25  Kursutvärderingsmöte har hållits idag, prata med era studentrepresentanter
2012-01-20  Om det är någon som ännu inte registrerat sig i datorsystemet VLE gör det omedelbart, all e-post till studenter som tar kursen går via systemet, alla övningsuppgifter är i systemet, duggor och tentor görs i systemet.
2012-01-20  För att räkna binomial-koefficienter i Excel kan ni använda =KOMBIN(n,k), ett gränssnitt för detta ligger under formler, Matematik och trigonometri.
2012-01-18  Uppdaterade föreläsningsprogrammets ämnen efter brist på förståelse av kapitel 3.
2012-01-13  Schemat kan komma att ändras lite till
2012-01-13  Kurshemsidan delvis uppdaterad: preliminärt lässchema, examinationspoäng, schema-länk
2011-11-24  Kurshemsidan uppdateras så småningom.
2011-02-01 Tips: Om man skall läsa matematik på lite högre nivå skall man inte börja misströsta om man inte förstår varenda grej vid första anblicken. Matematik kräver tid att smälta och det som bäst underlättar förståelse för begreppen är att sätta sig ned och lösa uppgifter. Detta kan ibland ta tid och vara frustrerande men ju mer man arbetar i början av en kurs desto lättare är det att tillgodogöra sig fortsättningen.
Den store matematikern von Neumann svarade så här på frågan
— "I'm afraid I don't understand the method of characteristics."
— "Young man, in mathematics you don't understand things. You just get used to them."