Välkommen till kursen!
Schemat för kursen framgår nedan under rubriken Program, och
den som hellre konsulterar TimeEdit gör det bättre via den här länken än via den ovan (vilken ligger inom den del av sidan
som jag (OH) som
kursansvarig intressant nog inte har skrivrättigheter till).
Kursansvarig/examinator:
Olle Häggström (OH), olleh@chalmers.se
Kursassistent: Vilhelm Verendel (VV), vive@chalmers.se
tisdag 24 mars, 15.15-17.00, sal KS32
Kursintroduktion, samt
exempel på problemområden och framtida teknologier som kan utgöra ämnen för
projekt (OH)
fredag 27 mars, 10.00-11.45, sal MC
Existentiell risk, Fermis paradox och det stora filtret (VV)
tisdag 31 mars, 15.15-17.00, sal KS32
Varje studentgrupp presenterar mycket kort (säg tre minuter) sin projektidé,
och får feedback från kurskamrater och lärare.
tisdag 21 april, 15.15-17.00, sal KS32
Felkalibreringar i den mänskliga hjärnan som försvårar riskbedömning (OH)
fredag 24 april, 10.00-11.45, sal MC
Beslutsteori och rationalitet under osäkerhet (VV)
tisdag 28 april, 15.15-17.00, sal KS32
Klimatförändringar och frågan om samarbete kontra allmänningens tragedi (OH)
tisdag 5 maj, 15.15-17.00, sal KS32
Vapenteknologier, bioterrorism och massövervakning (VV)
fredag 8 maj, 10.00-11.45, sal MC
Datorintelligens och medvetande (OH)
tisdag 12 maj, 15.15-17.00, sal KS32
Moralfilosofi: värderingar och framtida generationer (VV)
tisdag 19 maj, 15.15-17.00, sal KS32
Transhumanism vs biokonservatism (OH)
torsdag 21 maj, 10.00-11.45, sal MC
Studentpresentationer
fredag 22 maj, 10.00-11.45, sal MC
Studentpresentationer
tisdag 26 maj, 15.15-17.00, sal KS32
Studentpresentationer
fredag 29 maj, 10.00-11.45, sal MC
Reservtid
Kursens mål finns angivna i
kursplanen.
Examinationen
består i att studenterna i grupper om (normalt) två genomför
ett projekt, samt redovisar detta skriftligt och muntligt.
Ämnet för projektet kan typiskt vara någon tänkbar framtida teknologi med
stor potential för (positiv och/eller negativ) påverkan på mänsklighetens
framtid, eller någon annan utmaning för mänskligheten av liknande dignitet.
Typiskt kommer ett projekt att inbegripa ett stort inslag av
litteraturstudium, men bör också inbegripa egen reflektion.
Projektet har tre deadlines.
Deadline 1: 1 april,
då studenterna (efter att dagen innan, den 31 mars, ha
diskuterat ämnet med klassen) till OH inkommer med förslag om ämne för
projekt, inklusive tankar om vilken litteratur som kan vara lämplig att
stödja projektet på. Inom någon dag återkommer OH med besked om
huruvida projektidén kan godtas, om vem (OH eller VV) som skall stå
som huvudsaklig handledare för projektet, samt om datum för muntlig
projektpresentation.
Deadline 2 (frivillig): 20 maj, då studenterna till OH inkommer med
preliminär skriftlig rapport. Inom ett par dagar återkommer OH med feedback.
Denna deadline kan skippas, men studenterna går då miste om tillfälle
till feedback om rapporten.
Deadline 3: 29 maj, då slutgiltig projektinlämning till OH sker. Betyg
(3, 4, 5 eller underkänt) meddelas senast 1 juni.
Under kursens gång kan varje grupp, efter överenskommelse, få något eller
några tillfällen till enskild handledning.
Den skriftliga rapporten bör omfatta cirka 25 000 till 30 000 tecken
(längre rapport är också tillåtet men ger inte automatiskt en mer positiv
bedömning) och vara välstrukturerad och begriplig på en sådan nivå att
andra civilingenjörsstudenter kan förstå vad som sägs. Problemställningen
bör definieras och förklaras tydligt. De möjligheter och/eller risker för
mänskligheten som finns inom det valda området bör preciseras så gott
det går, samt motiveras med goda argument. Helst bör också något sägas
om hur vi (mänskligheten) kan agera för att ge bästa chanser till ett
positivt utfall. Det bör genomgående framgå vilka påståenden och argument
som kommer från litteraturen, och vilka som är studenternas egna. Det
är önskvärt att mer än en källa i litteraturen (av olika författare)
används, så att olika och måhända motstridiga synpunkter kommer fram.
Rapporten skall författas av de båda projektdeltagarna gemensamt.
Den muntliga rapporten avläggs av de båda projektdeltagarna gemensamt
vid något av de fyra sista undervisningstillfällena (21-29 maj). Den
skall vara i god samklang med den skriftliga presentationen, och vara
begriplig och givande för övriga kursdeltagare. Användande av
datorpresentation rekommenderas men är inte obligatoriskt. Presentationen
skall vara 15 minuter lång.
I början av kursen bör minst två
studentrepresentanter ha utsetts för att tillsammans med lärarna
genomföra kursutvärderingen. Utvärderingen sker genom samtal mellan
lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte
efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs.
Se följande mall för
Utvärdering
av kurser i
studentportalen.