Aktuella meddelanden
Välkommen till kursen!

Schemat för kursen framgår nedan under rubriken Program, och den som hellre konsulterar TimeEdit gör det bättre via den här länken än via den ovan (vilken ligger inom den del av sidan som jag (OH) som kursansvarig intressant nog inte har skrivrättigheter till).

Lärare
Kursansvarig/examinator: Olle Häggström (OH), olleh@chalmers.se

Kursassistent: Vilhelm Verendel (VV), vive@chalmers.se

Kurslitteratur
Studenter väljer (i samråd med lärarna) egen litteratur som passar deras projekt.

Vid första föreläsningstillfället kommer att utdelas en preliminärversion av OH:s bokmanus Here Be Dragons: Science, Technology and the Future of Humanity, som kan utgöra visst stöd vid studenternas val av projekt.

Bilder från föreläsningar:

Föreläsning 24 mars: Kursintroduktion etc.

Föreläsning 27 mars: Existentiell risk, Fermis paradox och det stora filtret

Föreläsning 21 april: Felkalibreringar i den mänskliga hjärnan som försvårar riskbedömning

Föreläsning 24 april: Beslutsteori och rationalitet under osäkerhet

Föreläsning 28 april: Klimatförändringar och samarbete kontra allmänningens tragedi

Föreläsning 5 maj: Vapenteknologier, bioterrorism och massövervakning

Föreläsning 8 maj: Datorintelligens och medvetande

Föreläsning 12 maj: Moralfilosofi - värderingar och framtida generationer

Föreläsning 19 maj: Transhumanism vs biokonservatism

Program
tisdag 24 mars, 15.15-17.00, sal KS32
Kursintroduktion, samt exempel på problemområden och framtida teknologier som kan utgöra ämnen för projekt (OH)

fredag 27 mars, 10.00-11.45, sal MC
Existentiell risk, Fermis paradox och det stora filtret (VV)

tisdag 31 mars, 15.15-17.00, sal KS32
Varje studentgrupp presenterar mycket kort (säg tre minuter) sin projektidé, och får feedback från kurskamrater och lärare.

tisdag 21 april, 15.15-17.00, sal KS32
Felkalibreringar i den mänskliga hjärnan som försvårar riskbedömning (OH)

fredag 24 april, 10.00-11.45, sal MC
Beslutsteori och rationalitet under osäkerhet (VV)

tisdag 28 april, 15.15-17.00, sal KS32
Klimatförändringar och frågan om samarbete kontra allmänningens tragedi (OH)

tisdag 5 maj, 15.15-17.00, sal KS32
Vapenteknologier, bioterrorism och massövervakning (VV)

fredag 8 maj, 10.00-11.45, sal MC
Datorintelligens och medvetande (OH)

tisdag 12 maj, 15.15-17.00, sal KS32
Moralfilosofi: värderingar och framtida generationer (VV)

tisdag 19 maj, 15.15-17.00, sal KS32
Transhumanism vs biokonservatism (OH)

torsdag 21 maj, 10.00-11.45, sal MC
Studentpresentationer

fredag 22 maj, 10.00-11.45, sal MC
Studentpresentationer

tisdag 26 maj, 15.15-17.00, sal KS32
Studentpresentationer

fredag 29 maj, 10.00-11.45, sal MC
Reservtid

Kurskrav
Kursens mål finns angivna i kursplanen.
Examination
Examinationen består i att studenterna i grupper om (normalt) två genomför ett projekt, samt redovisar detta skriftligt och muntligt.

Ämnet för projektet kan typiskt vara någon tänkbar framtida teknologi med stor potential för (positiv och/eller negativ) påverkan på mänsklighetens framtid, eller någon annan utmaning för mänskligheten av liknande dignitet. Typiskt kommer ett projekt att inbegripa ett stort inslag av litteraturstudium, men bör också inbegripa egen reflektion.

Projektet har tre deadlines.

Deadline 1: 1 april, då studenterna (efter att dagen innan, den 31 mars, ha diskuterat ämnet med klassen) till OH inkommer med förslag om ämne för projekt, inklusive tankar om vilken litteratur som kan vara lämplig att stödja projektet på. Inom någon dag återkommer OH med besked om huruvida projektidén kan godtas, om vem (OH eller VV) som skall stå som huvudsaklig handledare för projektet, samt om datum för muntlig projektpresentation.

Deadline 2 (frivillig): 20 maj, då studenterna till OH inkommer med preliminär skriftlig rapport. Inom ett par dagar återkommer OH med feedback. Denna deadline kan skippas, men studenterna går då miste om tillfälle till feedback om rapporten.

Deadline 3: 29 maj, då slutgiltig projektinlämning till OH sker. Betyg (3, 4, 5 eller underkänt) meddelas senast 1 juni.

Under kursens gång kan varje grupp, efter överenskommelse, få något eller några tillfällen till enskild handledning.

Den skriftliga rapporten bör omfatta cirka 25 000 till 30 000 tecken (längre rapport är också tillåtet men ger inte automatiskt en mer positiv bedömning) och vara välstrukturerad och begriplig på en sådan nivå att andra civilingenjörsstudenter kan förstå vad som sägs. Problemställningen bör definieras och förklaras tydligt. De möjligheter och/eller risker för mänskligheten som finns inom det valda området bör preciseras så gott det går, samt motiveras med goda argument. Helst bör också något sägas om hur vi (mänskligheten) kan agera för att ge bästa chanser till ett positivt utfall. Det bör genomgående framgå vilka påståenden och argument som kommer från litteraturen, och vilka som är studenternas egna. Det är önskvärt att mer än en källa i litteraturen (av olika författare) används, så att olika och måhända motstridiga synpunkter kommer fram. Rapporten skall författas av de båda projektdeltagarna gemensamt.

Den muntliga rapporten avläggs av de båda projektdeltagarna gemensamt vid något av de fyra sista undervisningstillfällena (21-29 maj). Den skall vara i god samklang med den skriftliga presentationen, och vara begriplig och givande för övriga kursdeltagare. Användande av datorpresentation rekommenderas men är inte obligatoriskt. Presentationen skall vara 15 minuter lång.

Kursutvärdering
I början av kursen bör minst två studentrepresentanter ha utsetts för att tillsammans med lärarna genomföra kursutvärderingen. Utvärderingen sker genom samtal mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs.
Se följande mall för Utvärdering av kurser i studentportalen.