Modellering

På denna sida hittar du information om modelleringsdelen av kursen.

Om tentamen.

Lösningsförslag (i pdf).

Några kommentarer till problem 2.6 och 2.13.

Jag har lagt upp några lösta Geogebra-exempel (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Om första mötet 23/8.
Jag gick igenom sid 1-27 i nedanstående föreläsningsanteckningar. Resten hann jag, som förväntat, inte med. Jag har hittat tre skrivfel, sid 13, division skall vara med i listan av operationer. Sid 28, rad -1, Fluft(t) = 0 skall det stå. Bilden sid 15, y(0) skall vara y(-3.73).

Vi övade på exemplen i föreläsningsanteckningarna vilket gjorde att vi inte hann med nedanstående övningar. De får därför bli rekommenderade övningar för dem som var närvarande. Om du inte var där, får du lösa och lämna in (via e-post) övning 1-5.

Frågor och kommentarer som kom under och efter föreläsningen:


Föreläsningsanteckningar: Jag kommer att använda projektor vid fredagens föreläsningen och anteckningarna finns i tre format, 2 bilder per A4-sida, fyra bilder per sida och åtta sidor per sida. Välj en lämplig storlek.


Här är Geogebra-laborationen som vi kommer att arbeta med den 23/8. När du är färdig med en övning visa den för mig. Under tiden du väntar på att redovisa kan du fortsätta med nästa övning. DE = differentialekvation, differentialekvationen etc. 

Jag har lagt upp lösningar, i form av ggb-filer, till problem 6-8.

lab6.ggb, lab7_8.ggb.

  1. Rita, i samma fönster, en sinuskurva i rött och en cosinuskuva i blått. Skriv lämplig text i plotten.
    Spara det du gjort som en Geogebra-fil med namnet lab1.ggb. Avsluta Geogebra, starta sedan om programmet och läs in den fil du nyss sparat.
    Det är lämpligt att spara alla uppgifterna på detta sätt.
  2. Beräkna sqrt(3)^2 - 3 och ändra antalet gällande siffror till tre.
    Vad blir 10000 + 1E-13 - 10000?
    Vad blir 1/0, atan(1/0) respektive sin(1/0)?
    Kommentarer?
  3. Använd kommandot LösODE för att rita lösningen till y'(x) = 0.1 y(x), y(0)=1.
  4. Skapa en glidare med namn c, där c antar värden i intervallet [-1, 1] med steg 0.1. Lös problemet y'(x) = c y(x), y(0)=1 och testa att variera c. Rita sedan alla lösningskurvorna i samma plot.
  5. DE för en harmonisk oscillator (kula som hänger i en spiralfjäder t.ex) kan, i vissa fall, skrivas som följande system av två första ordningens DE: y' = z och z' = -d · z - y, där d är en dämp-parameter (friktion, luftmotstånd) och y är avvikelsen från jämviktsläget. Inför en glidare för d i [0, 2] och lös DE. Använd begynnelsvillkoren y(0) = -1, z(0) = 0 och sluttid = 20. Rita också lösningen i fasplanet, dvs. rita z som funktion av y. Variera dämpningen och titta då speciellt på fallet d = 0. Slutsatser?
  6. Lös DE y' = 0.1 y + y2, där y(0) varieras med en glidare i intervallet [-1, 1] och steget 0.01. Använd sluttiden 100. Vi är ofta intresserade av vad som händer med y(x) när x går mot oändligheten. Verkar y(x) närma sig ett speciellt värde (beror på y(0))? Hade man kunnat förutse detta (ledning, tänk på derivatans tecken).
  7. Under lämpliga villkor kan DE för en pendel (kula i ett snöre) skrivas v''(t) + sin(v(t)) = 0, v(0) = v0, v'(0) = 0, där v(t) är utslagsvinkeln som funktion av tiden. LösODE kan hantera andra ordningens problem, men träna på att skriva om DE som ett system av två första ordningens DE. Lös problemet då begynnelsevärdet v0 = 0.1 och sluttid = 60.
  8. Om man har små vinklar i föregående uppgift kan man tillåta sig approximationen sin(v(t)) = v(t). Inför en glidare för v0 i intervallet [0, 1]. Jämför lösningen, med ovanstående approximation,  med lösningen i uppgift 6 och för varierande v0. Rita endast vinkeln (inte tidsderivatan av den). Hur väl fungerar approximationen?

Jag kommer endast att examinera på läroboken Mathematical Modelling. Kapitel 1-7 ingår, kapitel 8 läses kursivt. Följande övningar är obligatoriska (ingår i examinationen). Skicka lösningarna i form av ggb-filer, en per problem, via e-post till thomas@chalmers.se. Skicka inte lösningarna via GUL. Namnge filerna efter problemen, så din lösning till problem 2.3 skall heta p_2.3.ggb etc. I de fall  uppgiften består av flera delar, a, b etc, namnge filerna enligt p_2.3a.ggb, p_2.3b.ggb osv. Ett mail per kapitel. Datumen avser deadlines under 2013.

Läs igenom nedanstående tryckfelslista först!
Lös uppgifterna numeriskt, använd inte CAS (symbolisk lösning, det fungerar sällan).

  1. Inga övningar.
  2. 2.6, 2.13 (i (a) antag tre glas vid t=0, sedan inget mer, i (c) räkna på 12 timmar). Deadline 6/9.
  3. 3.5, 3.8. Deadline 20/9.
  4. Inga övningar.
  5. 5.1d (antag att S(0) = 500), 5.7, 5.10. Deadline 4/10.
  6. 6.1, 6.2 (a), 6.5 (när du testar kan du anta att beta = 2, gamma = 3). Deadline 18/10.
  7. 7.1, 7.3. Deadline 28/10.
  8. Inga övningar.

Flertalet övningar kräver att man löser system av differentialekvationer. För att kunna göra detta på ett smidigt sätt kommer vi att använda en beta-version av Geogebra 5 (sidan öppnas i ett nytt fönster). Jag har testat version 4-9-189-0 (jag hämtade exe-filen). Denna version är en utökad variant av Geogebra 4 (som inte klarar av system utan en massa krångel). Vid första mötet kommer jag att visa hur man använder beta-versionen för att lösa system och för att rita fasporträtt. Eftersom beta-versionen är under utveckling så innehåller den dessvärre en del buggar. Det går bra att ha flera versioner av Geogebra installerade samtidigt, så du behöver inte ta bort den tidigare versionen (om du har någon).



Här några skrivfel i läroboken Mathematical Modelling. Negativa radnummer räknas nedifrån sidan.

Sid 16, rad 13 och 16. Det skall vara k exp(-kt) inte -k exp(-kt) (inget första minustecken).
Sid 25, raderna 3 och 7: 1011 skall vara 1011
Sid 27, rad -4: F(t)=106(6 + sin(2 pi t)).
Sid 28, figur 2.8: enheten efter y-axeln, skall vara m3 (inte m-3).
Sid 30, rad 1: tag bort 0.
Sid 35, formel (2.25), tidsderivatan av C1 skall vara I - k1 C1 (inte C2).
Sid 49 problem 2.16, den andra diff-ekv, skall vara k2 C1 inte k2 C2.
Sid 79, problem 3.6, h_0 skall vara h.
Sid 88, rad -1: rashter skall vara rather.
Sid 103, rad 3: only if beta S / gamma < 1, skall det vara.
Sid 128, problem 5.1; byt konstanterna b och r mot beta resp. gamma. Uppdaterat 23/9.
Sid 129, problem 5.7c, ändra Y=80 till Y=90.
Sid 165, problem 6.14: stryk ) efter pc).