LAU150 VT 02
FÖRELÄSNINGAR
Laura Fainsilber (matematik) med lärarlaget
Presentation av kursen: Vad handlar den om? Vem är inblandad? Delar
och helheten, förändringar sedan hösten.
Tid och plats:
Torsdag 11 april, kl. 10.00-11.45, Stora Konsertsalen på Artisten
(musikhögskolan, bakom Konstmuseet)
Jens Allwood (lingvistik): Introduktion
Kommunikation; matematik, språk och konst som kommunikativa redskap.
OH bilder från föreläsningen.
Övningsuppgift:
Välj ett moment ur något skolämne och beskriv hur man med användning
av en kombination av matematik, konst och naturligt språk
kan förstärka uppfattningen och förståelsen av ämnesmomentet ifråga.
Tid och plats:
fredag 12 april, 10.00-11.45, RunAn i Chalmers kårhus, bredvid
spåvagnhållplats Chalmers
Ference Marton (pedagogik): Lärandets
nödvändiga villkor
När vi undervisar skall vi inte börja med frågan "Vad skall jag undervisa
om?", och inte heller med frågan "Hur skall jag undevisa?",utan vi bör utgå
från frågan "Vad vill jag att mina elever skall lära sig?"
Vi kan aldrig försäkra oss om att våra elever lär sig det som vi önskar att
de lärde sig,men vi bör försäkra oss om att det är möjligt för dem att lära
sig det. Vad eleverna än förväntas lära sig finns det vissa bestämda
betingelser som måste finnas för att det skall kunna ske.Föreläsningen
kommer att behandla två frågor. "Hur kan vi finna de nödvändiga
betingelserna för en viss typ av lärande?" och "Hur kan vi som lärare bidra
till att skapa de betingelserna?"
Instuderingsfrågor: Vad menade han?
Kan Du ge nå't exempel?
Kan Du ge nå't motexempel?
Tid och plats:
måndag 15 april, 10.00-11.45, Konsertsalen på Artisten
Margareta Wallin Peterson (Zoologi,
Naturvetenskapliga fakultet): Muntlig presentationsteknik
Hur lyckas man med att hålla ett bra och intressant föredrag? Genom att
vara medveten om och arbeta med presentationsteknik blir du en bättre
föreläsare. Presentationsteknik hjälper dig dessutom att genomföra
seminarier, redovisningar av projekt, styrelsemöten mm.
Konsten att skriva och presentera...
Tre frågor att tänka på:
Vem är den bästa föreläsare du vet?
Varför är ett föredrag dåligt?
Varför är att hålla föredrag något av det värsta många människor vet?
Tid och plats:
onsdag 17 april, 10.00-11.45, RunAn i Chalmers kårhus
Kerstin Norén (språk): Språkformer och förståelse
Skillnaden mellan formella språk, naturliga språk och
fackterminologi. Språket i matematiska uppgifter och de
tolkningsproblem det kan vålla.
Instuderingsfrågor (utgår från Fredrik Lindströms
Världens dåligaste språk):
1. Vem eller vad bestämmer vad som är fint och fult i språket?
2. Kan och bör man hindra att språket förändras?
3. Finns det situationer då man bör rätta någons språkbruk?
Tid och plats:
fredag 19 april, 10.00-11.45, RunAn i Chalmers kårhus
Lennart Olausson (Idehistoria): Grupparbete och
grupprocesser
Tid och plats:
måndag 22 april, 10.00-11.45, RunAn i Chalmers kårhus
Juliusz Brzezinski (matematik):
Kunskap och kommunikation - Sifferdjävulens perspektiv
Var ligger gränsen för en lärares kunskaper som gör det möjligt
att entusiasmera, inspirera och motivera eleverna till att
uppskatta kunskapens värde? Hur kan vi bäst göra våra kunskaper
tillgängliga för våra elever? Föreläsningen kommer att handla om
kommunikationen mellan kunskapens bärare och samhället i
historiskt perspektiv, om populariseringens möjligheter och
svårigheter. Matematiken - dess roll i vår civilisation och dess
relation till andra ämnen, språket och konsten kommer att
exemplifiera våra slutsatser i samband med en del av de frågor
som ställs ovan.
OH från föreläsningen,
Populariseringsuppgift
Tid och plats:
onsdag 24 april, kl. 10.00 - 11.45, RunAn i Chalmers kårhus
Elisabet Doverborg (pedagog): Att utmana små barns intresse för matematik
Är matematik något för små barn? Bl. a. kommer ett par
forskningsstudier att presenteras vilka visar på att det inte i
första hand är barns ålder som är avgörande för deras lärande i
matematik, utan det är mer en fråga om vad läraren riktar deras
uppmärksamhet mot. Om barn skall erövra matematikens värld krävs det
en ständig interaktion mellan lyhörda lärare och barn som är eller
blir intresserade när de upptäcker matematikens värld.
Frågor att fundera på efter föreläsningen:
Hur hjälper vi barn att utveckla positiva attityder till matematik?
Hur kan undervisningens uppläggning bidra till att stärka barnens
tilltro till sin matematiska förmåga?
Hur kan vi möta traditionella krav och förväntningar på vad matematik
"ska" vara?
Hur kan vi hjälpa barn att se samband mellan vardagsmatematik och
skolmatematik?
Vad tycker du är viktigt att barnen lär sig i matematik under
förskoleåren och de första skolåren?
Fundera över hur du kan utnyttja den matematik som barn möter hemma,
under raster, på lektioner i hemkunskap, i bild, musik, idrott, slöjd, teknik
samt i skogen, i matsalen, i kapprummet osv.
Vad ser du för möjligheter och svårigheter att arbeta med
problem-lösning i grupp?
Diskutera olika sätt att arbeta med problemlösning i smågrupper.
Vilka fördelar kan finnas med att använda problem med många möjliga
lösningar? Ser du några nackdelar?
Tid och plats:
torsdag 25 april, kl. 10.00 - 11.45, RunAn i Chalmers kårhus
Carl-Axel Hall (tonsättare): Musik, upplevelse , proportion
Musik i ett socialt och/eller konstnärligt perspektiv. Det första
konstnärliga outsägliga intryckets känslomässiga påverkan, gentemot
konstens nyttofunktion och samhälleliga fostran.
Tid och plats:
måndag 6 maj, kl. 10.00 - 11.45, Konsertsalen på Artisten
Torbjörn Lundh (matematik): Matematik i naturen
Fysiken har under århundraden dragit nytta av matematiken på ett
fantastiskt sätt. Kanske är det snart dags för biologin att utnyttja
matematikens formskapande förmåga för att förklara det som inte står i
generna?
Jag kan inte låta bli att fortfarande förundras över tomtenissens
schackrutiga färg som visas på tv varje julafton. Att ordning spontant skulle
kunna uppstå ur oordning! Ändå är det detta som sker med ett befruktat
ägg som under upprepad delning ska bli en ny individ.
Tid och plats:
måndag 6 maj, kl. 13.15 - 15.00, RunAn i Chalmers kårhus
Bengt Johansson (Nationellt Centrum för Matematikutbildning):
Matematik som ämne för utbildning - ett historiskt
perspektiv
Från 1600-talet och framöver...
I min föreläsning kommer jag också att berätta om de stora
svängningar som skett efter "sputnikkrisen" fram till våra dagar -
och lite om vilka förändringar som kanske kan komma framöver.
Peter Jagers (matematisk statistik):
Matematik i samhället
Att överheten borde kunna räkna -- men inte alltid kan --- det förstår och
vet vi alla: planera daghem och skolplatser, ana sig till behovet av
lärare mer än ett halvår i förväg, reglera torskfisket. konstruera
pensions- och skattesystem...
Men även den som ska vara överhetens överhet i ett demokratiskt samhälle,
den enskilde medborgaren, måste kunne tänka matematisk, och inte minst
statistisk, för att kunna föstå vad som som är slump och vad som betyder
något, och se vad som är rimligt och vad som är absurt.
Tid och plats:
tisdag 7 maj, B. Johansson kl. 10.00 - 10.45,
P. Jagers kl. 11.00 - 11.45 RunAn i Chalmers kårhus