Välkommen till kursen i Diskret Matematik, mve070
Schemat för kursen hittar du via länken till webTimeEdit på sidans topp.
Stencil utdelad på föreläsning om subtraktionsspelen "21" och
Nim: här.
Vi spikar gruppindelning torsdagen den 23/1. Om ni inte
kommer då bör ni eposta mig: urban.larsson@chalmers.se. I första
hand väljer ni själva er grupp om ungefär 4 medlemmar. För de som
inte meddelat mig någon gruppindelning på torsdag gör jag ett
förslag (och epostar). Senast den 5/2 på förmiddagen vill
jag få in era duggor om 4 uppgifter per grupp. Man kan ha
a,b,c,... indelning men det är bra om alla grupper gör exakt 4
uppgifter (dvs om man slår ut det, cirka en per student). För de
av er som har svårt, på grund av arbete, kurs som krockar eller
andra omständigheter, att deltaga i en del föreläsningar och
lektioner, tipsar jag om möjligheten att hålla tät kontakt med
resten av gruppmedlemmarna via epost och kanske Google+ Hangout
eller Skype. Varje grupp utser en ledare som sammanställer
uppgifterna. Varje uppgift ska följas av ett komplett
lösningsförslag, men på ett separat a4, så att jag kan skriva ut
dem var för sig. Skriv gruppnummer på varje dugga och
lösningsförslag. (Icke-handskrivet format: latex, word, pdf annat
går naturligtvis också bra via epost). Uppgifterna på första
duggan ska alltså beröra de tre första kapitlen i boken samt
eventuellt varianter av de kombinatoriska spel ni undersökt.
Om ni tycker er ha hittat några spännande spel eller lösningar på
spel, så kan ni skriva ner detta individuellt eller parvis. Detta
arbete behöver alltså inte nödvändigtvis sammanfalla med
gruppindelningen ovan (liten ändrig från stencilen ovan). Jag
kommer att ta upp intressanta spel och lösningar kort på
föreläsningstid allt eftersom och i den mån de kommer in till mig.
Om ni har ett bra spel med en klurig matematisk lösning kan vi
även prova att alla spelar det vid lämpligt tillfälle. Jag kommer
att ge er en till stencil nästa vecka med ett par ytterligare spel
som hör till vissa moment i kursboken!
Nu har jag skrivit ner lite mer om kombinatoriska spel som vi
använder under kursen:
Stencil nummer 2 om kombinatoriska spel: här.
Enligt planeringen ska vi ju utvärdera Dugga 1 på
måndag 10/2. Förslag: om ni efter detta gör eventuella
slutjusteringar av era duggor samt lösningar och skickar sista
versionen till mig (skriv gruppnummer och pingpong i
epostrubriken) så ska jag lägga upp dessa på pingpong så att alla
kan nå allas duggor med lösningar.
Vi har ju redan pratat om lösningen av de kombinatoriska spelen
Nim och "21". Nu har vi, för att illustrera rekursion, även
studerat spelet Wythoff Nim med dess eleganta lösningar, där vi
även tar upp gyllene snittet. Funktionsbegreppet behandlas i
övningar på lektionstid.
Kurs-pm finns här.
Jag har uppdaterat "kurs-programmet" nedan till sin troligtvis
slutgiltiga form. Om ni har synpunkter och idéer om ändringar på
de sista två kursveckorna, så är det bra om vi pratar om det innan
duggan, som ligger planerad måndag kursvecka 7. Inlämning av
duggauppgiter till dugga 2, bör ske under veckan som kommer,,
senast fredag förmiddag, då jag även kommer att finnas på kontoret
på plan 4, Jupiter (OBS! jag har bytt kontor till
timlärarrummet!). Jag tror att gruppindelningen kanske ännu inte
var riktigt löst för alla... Det är mitt misstag OCH en del vill
ju hellre jobba självständigt. Vi gör så här: ni som inte har fått
en bra gruppindelning, skicka en individuell uppgift med facit
till mig och skriv i rubriken utan gruppnr, så skapar vi en grupp
för er vid duggatillfället.
Vi har haft ett "mittmöte". Det vore bra om ni som deltog
kunde samla er och skriva en lite rapport om vad som sades. Jag
förstod det soma tt det viktigaste var: Undervisning om mängdlära
bör ses över, i synnerhet eftersom det finns överlappningar med
den parallella kursen i statistik. Vi borde ha med en del
grafteori i den här kursen, i synnerhet eftersom det relaterar så
bra till övriga kursmoment. Man skulle alltså kunna minska på
mängdläran och öka på grafteorin! Modellen med utformning av
duggor och facit har fungerat bra. Kanske missade jag någon punkt
här?
Lycka till med dugga 2, deadline för inlämning fredag förmiddag:
skicka gärna både pdf och förlaga i .doc, .tex eller vad ni
använder, till: urban.larsson@chalmers.se. Vi försöker i störta
möjliga mån undvika handskrivna uppgifter och facit, eftersom det
försvårar handhavandet i samband med uppladdnign till pingpong med
mera. Om det är OK med er så lägger jag upp uppgifter och facit
precis som de ser ut vid duggatillfället denna gång (om det
återstår små fel, så finns era epost-adresser med i dokumentet, så
det går bra att höra av sig och diskutera). Jag kommer alltså
även att lägga upp en övningstenta med fullständiga facit i
mitten av nästa vecka.
Nu finns en lite längre övningstenta här, med facit här. På
sista föreläsningen 6 mars, tittar vi på den, samt repeterar det
som behövs efter utvärdering av dugga 2. Det finns även chans att
göra dugga 2, för de som inte kunde komma i måndags, men helst gör
vi det på lektionen på fredag morgon. Övrigt material att träna på
ligger under Dokument i pingpong, dugga 1 och dugga 2.
Nu finns facit till tentan här. Jag har fått
fråga om varför maxpoäng är satt lite högre än vanligt på
Chalmers. Jag har gjort så för att jag vill undvika ge halvpoäng
på uppgifterna. För maximal poäng på en uppgift måste man ha en
mycket bra motivering och redovisning av sitt svar (motsvarande
högsta betyg enligt kurs-pm).
Jag finns på Jupiter för hämtning (efter signering) av rättade
tentor måndag 31 mars kl 14-16 och tisdag 1 April kl 11-13.
Eventuella rättning/justerning av bedömning gör vi i samband med
att ni hämtar era tentor.
Här är
lösningsförslag till augustitentan.