LAU150 HT
02
Delkurs
: TVÄR - Kommunikation
KOMMUNIKATION OCH VETENSKAPLIGT ARBETSSÄTT UR
ETT TVÄRVETENSKAPLIGT PERSPEKTIV (7p)
OBS! Denna sida kompletteras under kursens planering.
ALLMÄN INFORMATION:
Kursen ingår som ett moment i kursen
MÄNNISKAN
I VÄRLDEN 1: MÄNNISKAN SOM INDIVID OCH SOM SAMHÄLLSMEDLEM
10p och omfattar
7p.
Momentets rubrik är
KOMMUNIKATION OCH VETENSKAPLIGT ARBETSSÄTT UR ETT TVÄRVETENSKAPLIGT
PERSPEKTIV.
Denna moment börjar den den 27 november 2002 och pågår
till och med den 17 januari 2003 .
KURSENS SYFTEN:
Enligt kursplanen
är momentets innehåll följande:
Matematik, språk
och konst studeras dels för sig själva i bildningssyfte,
utifrån studenternas individuella förkunskaper och tänkta
inriktningar, dels i samverkan med varandra som kommunikationsmedel i ett
tvärvetenskapligt perspektiv. Studenterna formulerar i små grupper
experimentella elevaktiviteter med anknytning till matematik, språk
och konst som de genomför under VFU-delen av kursen. Grupp- och individuell
redovisning av dessa experiment, både skriftligt och muntligt, utgör
en del av examinationen.
Detta innebär att flera fakulteter samverkar för att uppmuntra
alla studenter att bredda sin syn på alla ämnen. Varje student
kommer alltså att träffa språkvetare, konstvetare och
matematiker från ämnesinstitutionerna vid Humanistiska fakulteten,
Konstnärliga fakulteten, Naturvetenskapliga fakulteten och från
motsvarande enheter som representeras vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten
(IPD).
Vårt syfte är att ge perspektiv på de kunskapsområden
man som lärare arbetar med och ger en grund för att välja
och organisera innehållet i den pedagogiska verksamheten. För
detta moment gäller speciellt:
att utifrån den egna förförståelsen och egna erfarenheter
vidga sina syn på språk, matematik och konstnärlig verksamhet
som kommunikationsformer i ett demokratiskt samhälle och om deras
viktiga roll för lärarnas verksamhet
att utveckla sin förståelse för vilka möjligheter
och hinder för kommunikation och lärande som kan finnas inom
olika utbildningsmiljöer
att tillägna sig kunskaper om hur lärare i förskola, fritidsverksamhet
och i skolan kan medverka till människans kontinuerliga utveckling
av tänkande och språk samt hur denna process kan bidra till
att barn, elever och vuxna utvecklas till självständigt reflekterande
individer
att träna sig i att formulera, analysera och lösa problem och
redovisa resultatet.
ARBETSFORMER: Kursen bygger på
flera typer av aktiviteter :
STORFÖRELÄSNINGAR:
Nytt 02 dec : länk till OH
för Juliusz Brzezinskis föreläsning
SEMINARIER OCH WORKSHOPS:
LÄRARE
(för varje grupp och ämne)
SPRÅKLIG KOMMUNIKATION -- FAKTA OCH FIKTION
Seminariernas syfte är att ge blivande lärare fördjupad
insikt i språkliga
kommunikativa processer och hur språk kan fås att samverka
med matematik
och konst i ett meningsfullt utbyte. Både fakta- och skönlitterära
texter
studeras ur olika aspekter med tonvikt på hur blivande lärare
kan använda
sig av berättelsens form för att få elever vakna, intresserade
och
stimulerade samt hur man kan använda språket för att
enklare förmedla
kognitiva aspekter i andra ämnesområden företrädesvis
matematik och konst.
MATEMATIK -- ATT LEKA OCH LÄRA
Seminariernas syfte är att ge blivande lärare tillfälle
att bredda sin syn på
matematiskt tänkande och kommunikation. Vi börjar
med studenternas
egna erfarenheter av matematik för att diskutera attityder gentemot
ämnet.
Varje seminarium kretsar kring en aktivitet med matematiskt innehåll
som
studenterna skall kunna delta i för fullt oavsett matematisk bakgrund.
Vi har valt aktiviteter som kan användas i en grundskoleklass,
samtidigt
som de väcker intressanta reflektioner även hos en professionell
matematiker.
De kommunikativa aspekter av matematik lyfts fram: hur använder
vi oss av
matematik för att strukturera och beskriva vår omvärld?
KONSTNÄRLIGA SEMINARIER
är olika beroende på vilken storgrupp man tillhör.
Storgrupp A, D : Bild som ett kommunikativt redskap i lärandeprocesser
- möjligheter och hinder
Storgrupp A, B : Teater
Storgrupp B, C, D : Personnlig
kommunikation
Storgrupp B, C : Skapande
Storgrupp B : Dans och EQ
Om du skulle missa
ett seminarium
LITTERATUR
som används till detta moment.
PROJEKTUPPGIFT
:VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING (VFU)
Klicka här för SCHEMA
till grupperna A, B, D (i PDF-format) och C
PRAKTISKA UPPLYSNINGAR:
Studenterna är uppdelade i precis samma 24 grupper som under LÄR-delen:
Varje studentgrupp har en gruppledare
som kommer att fungera som en kontaktperson - Du kan vända Dig till
gruppledaren med alla problem relaterade till kursen. Inom varje grupp
bildas arbetsgrupper bestående av ~4 studenter som kommer att samarbeta
i samband med projektarbeten och andra uppgifter som gruppen ställs
inför under kursens gång.
Det rent administrativa ansvaret för hela kursen ligger på
Matematiska
institutionen vid Naturvetenskapliga fakulteten. Det organisatoriska
ansvaret för den del som börjar den 27 november är också
förlagt till Matematiska institutionen. Information om kursen finner
Du på
kursens
hemsidor. Där kommer du att hitta kursscheman och all aktuell
information. Observera att dessa sidor är under uppbyggnad och kompletteras
successivt under den närmaste tiden och under kursens gång.
Det mesta av undervisiningen i kursen kommer att vara "i stan'", alltså
på Chalmersområdet
eller på Humanisten.
Här finns en
karta
över Chalmersområdet. Kartan finns även tryckt på
ett kompendium som kommer att säljas fom. 6 nov på Chalmers
DC central (detaljer vid introföreläsningen).
Laura Fainsilber tel. 772 3560; laura@math.chalmers.se