MAL 200/220 HT 01

Dokumentläsare för denna sida:

Acrobat Reader läser PDF-dokument. Både Postscript och PDF kan med fördel läsas med Ghostview/GSView. Som regel är alla filer nedan i pdf-format (Du kan ha svårigheter med att läsa gamla skrivningar i pdf-format - dessa kommer att ersättas med nya filer inom kort).

OBS! Om Du har problem med att öppna filer med Acrobat Reader 4.x försök med Acrobat Reader 3.x. Filer kan öppnas med version 4 om de kopieras till hårddisken. GSView öppnar ps-filer direkt från denna sida om Acrobat Reader 4 inte är installerat.

OBS! Denna sida kompletteras under kursens gång.

Kurserna ges av matematiska institutionen i samarbete med institutionerna för ämnesdidaktik, metodik och specialpedagogik.

Syftet med dessa kurser är att du ska få; en bas av matematisk kunskap och utveckla din förmåga till matematiskt och didaktiskt tänkande.

Undervisningen kommer att baseras på; ett explorativt lärande. Med explorativt lärande menas ett sätt att förhålla sig till kunskapssökandet som efterliknar det undersökande och utforskande arbetssätt som kännetecknar hanterandet av genuina frågor inom vardagsliv och forskning.

En basresurs i lärandet utgörs av arbetet i stabila smågrupper med fyra - sex studenter i varje. Arbetet i dessa grupper styrs genom en sekvens av frågeställningar som delas ut under kursernas gång. Arbetet med dessa uppgifter sker dels individuellt, dels i grupp med eller utan lärarhandledning. Resultatet av detta arbete tas som utgångspunkt för strukturerande och sammanfattande föreläsningar - ``efterläsningar''.

Utgångspunkten är du själv och dina erfarenheter. Syftet är att utveckla din individuella kunskap och matematiska förmåga! Resurserna för detta är du själv, din grupp, lärarna, litteraturen,...

Kurslitteratur:

  • A. Vretblad, Algebra och geometri

  • K. Dahl, S. Nordqvist, Matte med mening

  • J. Brzezinski, Talsystem och restaritmetiker

  • Bo Stenström, Euklidisk geometri

    samt stenciler:

    DEL 3/1:

    ÖVNING 1: MATEMATIKENS SPRÅK
    ÖVNING 2: MÄNGDER OCH MÄNGDOPERATIONER
    AVSNITT 3: INDUKTION OCH DEDUKTION
    ÖVNING 3: INDUKTION OCH DEDUKTION
    AVSNITT 4: ÄNDLIGT OCH OÄNDLIGT
    ÖVNING 4: ÄNDLIGT OCH OÄNDLIGT
    ÖVNING 5: MATEMATISK INDUKTION
    ÖVNING 6: DELBARHET OCH PRIMTAL
    ÖVNING 7: KOMPLEXA TAL



    DEL 4/2:

    Kommpletteras under kursens gång:
    ÖVNING 8: POLYNOM OCH POLYNOMEKVATIONER
    ÖVNING 9: MÄNGDER MED ALGEBRAISKA OPERATIONER
    ÖVNING 10: RELATIONER OCH FUNKTIONER
    ÖVNING 11: EUKLIDISK GEOMETRI
    Vi följer kompendiet "EUKLIDISK GEOMETRI".
    ÖVNING 12: TALBEGREPPET
    Vi följer kompendiet "TALSYSTEM OCH RESTARITMETIKER"
    ÖVNING 13: RESTARITMETIKER
    ÖVNING 14: KOMBINATORIK

    Kursinnehåll:
    I delkurs 3 ingår grundläggande logik, ekvationslösning, mängder, bevisföring - induktion och deduktion, matematisk induktion, heltalsaritmetik, komplexa tal, en inledning till polynom och polynomekvationer.
    I delkurs 4 studerar vi polynom och polynomekvationer, funktions- och relationsbegreppet, geometri, konstruktion av och struktur hos de olika talmängderna, restaritmetiker samt kombinatorik.
    Under båda delkurserna kommer vi att diskutera olika moment relaterade till innehållet i delar av Kristin Dahls bok.

    Inlämningsuppgifter:
    Under kursens gång delas ut några inlämningsuppgifter. Dessa uppgifter ger dig chansen att kontrollera dina kunskaper, öva skriftlig framställning samt etablera bättre kontakter med läraren. Om du godkänns på 75% av inlämningsuppgifter (varje uppgift tilldelas ett antal poäng) får du 2 bonuspoäng på skrivningen (gäller t o m 1/2 2002), som dock ej kan användas för att uppnå betyget VG.


    Del 3: (kommer under kursens gång)

    Inlämningsuppgift 1

    Inlämningsuppgift 2

    Inlämningsuppgift 3

    Examination:
    Tentamen på delkurserna 3/1 och 4/2 sker i skriftlig form. Del 3/1 tenteras tisdagen den 30 oktober och del 4/2 fredagen den 18 januari 2002 (tiderna är preliminära).

    Tentamensresultat del 3: Tentorna är rättade och resultaten är anslagna i korridoren till höger på bottenvåningen. För G krävs 12p, för VG 18p. (Notera att resultatet på inlämningsuppgifterna är införda enbart då de gör skillnad, dvs bara om poängen är 10 eller 11.) Tentorna kan hämtas i mottagningsrummet (rum 1202D) måndag-fredag kl 12.30-13.00.

    Teorikrav på skrivningen (del 3)

    Teorikrav del 4 (vt 2000)

    Lektionerna har lärarhandledning under två av de fyra timmarna, oftast 10 - 11.30.



    GAMLA TENTOR:
    1999:


    1. januari 99 (text)
    2. mars 99 (text)
    mars 99 (text och lösningar),
    3. juni 99 (text),
    4. augusti 99 (text),
    5. oktober 99 (text)
    oktober 99 (text och lösningar)


    2000:

    1. januari 2000 (text),
    2. mars 2000 (text)
    mars 2000 (text och lösningar)
    3. april 2000 (text),
    4. augusti 2000 (text),
    5. oktober 2000 (text)
    oktober 2000 (text och lösningar)


    2001:
    1. januari 2001 (text)
    2. mars 2001 (text och lösningar)

    Pär Kurlberg
    Last modified: Mon Nov 12 18:56:17 MET 2001