Kurserna ges av matematiska institutionen i samarbete med institutionerna för ämnesdidaktik, metodik och specialpedagogik.
Syftet med dessa kurser är att du ska få en bas av matematisk kunskap och utveckla din förmåga till matematiskt och didaktiskt tänkande.
Undervisningen kommer att baseras på ett explorativt lärande. Med explorativt lärande menas ett sätt att förhålla sig till kunskapssökandet som efterliknar det undersökande och utforskande arbetssätt som kännetecknar hanterandet av genuina frågor inom vardagsliv och forskning.
En basresurs i lärandet utgörs av arbetet i stabila smågrupper med fyra - sex studenter i varje. Arbetet i dessa grupper styrs genom en sekvens av frågeställningar som delas ut under kursernas gång. Arbetet med dessa uppgifter sker dels individuellt, dels i grupp med eller utan lärarhandledning. Resultatet av detta arbete tas som utgångspunkt för strukturerande och sammanfattande föreläsningar - ``efterläsningar''.
Utgångspunkten är du själv och dina erfarenheter. Syftet är att utveckla din individuella kunskap och matematiska förmåga! Resurserna för detta är du själv, din grupp, lärarna, litteraturen,...
Kurslitteratur:
samt stenciler:
DEL 3/1:
ÖVNING 1: MATEMATIKENS SPRÅK
ÖVNING 2: MÄNGDER OCH MÄNGDOPERATIONER
AVSNITT 3: INDUKTION OCH DEDUKTION
ÖVNING 3: INDUKTION OCH DEDUKTION
AVSNITT 4: ÄNDLIGT OCH OÄNDLIGT
ÖVNING 4: ÄNDLIGT OCH OÄNDLIGT
ÖVNING 5: MATEMATISK INDUKTION
ÖVNING 6: DELBARHET OCH PRIMTAL
ÖVNING 7: KOMPLEXA TAL
DEL 4/2:
ÖVNING 8: POLYNOM OCH POLYNOMEKVATIONER
ÖVNING 9: MÄNGDER MED ALGEBRAISKA OPERATIONER
ÖVNING 10: RELATIONER OCH FUNKTIONER
ÖVNING 11: EUKLIDISK GEOMETRI
Vi följer kompendiet "EUKLIDISK GEOMETRI".
ÖVNING 12: TALBEGREPPET
Vi följer kompendiet "TALSYSTEM OCH RESTARITMETIKER"
ÖVNING 13: RESTARITMETIKER
ÖVNING 14: KOMBINATORIK
Kursinnehåll:
I delkurs 3 ingår grundläggande
logik, ekvationslösning, mängder, bevisföring - induktion och
deduktion, matematisk induktion, heltalsaritmetik, komplexa tal,
en inledning till polynom och polynomekvationer.
I delkurs 4 studerar vi polynom och polynomekvationer, funktions-
och relationsbegreppet, geometri, konstruktion av och struktur hos
de olika talmängderna, restaritmetiker samt kombinatorik.
Under båda delkurserna kommer vi att diskutera olika moment
relaterade till innehållet i delar av Kristin Dahls bok.
Inlämningsuppgifter:
Under kursens gång delas ut några
inlämningsuppgifter. Dessa uppgifter ger dig chansen att
kontrollera dina kunskaper, öva skriftlig framställning samt
etablera bättre kontakter med läraren.
Om du godkänns på
75% av inlämningsuppgifter (varje uppgift
tilldelas ett antal poäng) får du 2 bonuspoäng på skrivningen
(gäller t o m 1/9 2002), som dock ej kan användas för att uppnå
betyget VG.
Del 4:
Inlämningsuppgift 1 ; lämnas in
senast tisdagen den 27 november 2001.
Inlämningsuppgift 2 ; lämnas in
senast fredagen den 14 december 2001.
Examination:
Tentamen på delkurserna 3/1 och
4/2 sker i skriftlig form. Del 3/1 tenteras tisdagen den 30 oktober
och del 4/2 fredagen den 18 januari 2002.
Text och lösningar av januaritentan.
Teorikrav på skrivningen (del 4)
Lektionerna har lärarhandledning under två
av de fyra timmarna, oftast 10 - 11.30.
GAMLA TENTOR (del 4):
1. juni 98 (text),
(text och lösningar).
2. augusti 98 (text).
3. januari 00 (text),
(text och lösningar).
4. april 00 (text),
(text och lösningar).
5. januari 01 (text),
(text och lösningar).