Aktuella meddelanden

Den officiella hemsidan för kursen TMV130 (Envariabelsanalys för V&AT) läsåret 2011/12 ligger under lärplattformen Ping Pong. Denna sida är avsedd som en alternativ hemsida för studenter eller andra som inte har rättigheter att komma åt den officiella hemsidan. Även denna hemsida uppdateras med väsentlig information och material för kursen i den takt undervisningen framskrider, om än inte lika ofta.
Här är resultaten på omtentan den 31 aug 2012
Lärare
Föreläsare, kursansvarig och examinator
Thomas Wernstål

Övningsledare grupp a
Thomas Wernstål
Arbetsrum: L3038, plan 2 i lågdelen av MV (Campus Johanneberg)
Epost: twernst (at) chalmers.se
Telefon: 772 5892

Övningsledare grupp b
Sara Emanuelsson
Epost: saraem (at) chalmers.se

Övningsledare grupp c
Sverker Mattsson
Arbetsrum: L2133, MV (Campus Johanneberg)
Epost: sverma (at) chalmers.se
Telefon: 772 3537

Övningsledare grupp d
Malin Palö
Epost: palo (at) chalmers.se

Övningsledare grupp AT
Dawan Mustafa
Arbetsrum: L2039, MV (Campus Johanneberg)
Epost: dawan (at) chalmers.se
Telefon: 772 5324
Kurslitteratur

Calculus, A complete course, 7th edition, av Robert A. Adams och Christopher Essex
 Pearson Addison Wesley,  ISBN 978-0-321-54928-0 (Säljs på Cremona.)
(Även tidigare upplagor kan fungera men med visst besvär för studenten.)
Kursen omfattar följande kapitel/avsnitt:
2.10, 3.4, 3.7, 4.9-4.10, 5.1-5.7, 6.1-6.3, 6.5-6.7, 7.1-7.4, 7.6, 7.9, 8.1-8.5, 9.1-9.8, 17.1-17.6
Preliminärt program för föreläsningarna

Vecka
Avsnitt
Innehåll
 43  2.10, 5.1-5.6
 Primitiva funktioner och den obestämda integralen, summor och sigma-notationen, Riemannsummor, den bestämda integralen och dess egenskaper, Analysens huvudsats, variabelsubstitution i integraler.
 44  5.7, 6.1-6.3, 6.5-6.7
 Areaberäkningar m.h.a. integraler, partiell integration, integration av rationella funktioner, invers variabelsubstitution i integraler, generaliserade integraler, numersik integration (Trapetsmetoden, mittpunktsmetoden och Simpsons metod).
 45  7.1-7.4, 7.6, 8.1-8.4
 Volym av rotationskroppar, volymberäkning med skivmetoden, längd av funktionskurvor och area av rotationsytor, beräkning av massa och masscentrum samt andra tillämpingar av integraler, andragradskurvor, parametriserade kurvor, tangent och längd av parametriserade kurvor.
 46  2.10, 3.4, 7.9, 17.1-17.2
 Tillväxthastighet och proportionalitet, första ordningens differentialekvation, klassifisering av differentialekvationer, begynnelsevärdesproblem.
 47  3.7, 17.3-17.6
 andra ordningens linjära differentialekvationer med konstanta koefficienter, existens, entydighet och numerisk lösning av ordinära differentialekvationer, substitutioner i differentialekvationer.
 48  4.9-4.10, 9.1-9.4
 Linjära approximationer, Taylorutveckling, talföljder, serier, konvergenskriterier för serier, absolut och betingad konvergens.
 49  9.5-9.8  Potensserier, Taylor- och Maclaurinserier, tillämpningar på Taylorsutveckling, Binomialutveckling.


Rekomenderade övningsuppgifter

De uppgifter som är markerade med rött motsvarar uppgifter på överbetygsnivå och de uppgifter som är understrukna motsvarar kryssuppgifter.
Uppgifterna är listade i den ordning inom resp. avsnitt i vilket de är rekommenderade att göra.

Vecka
  Uppgifter
 43  2.10: 3,9,8,12,17,25, 5.1: 5,9,11,13,18,19,22,27,26, 5.2: 3,12,14,15,17, 5.3: 3,5,11, 5.4: 2,9,27,22,25,36,7,13, 5.5: 3,5,11,17,30,43,7,25,37,41,46, 5.6: 3,5,7,9,24,15,17,23,26,35,43
 44  5.7: 1,3,5,9,15,19,30, 6.1: 2,3,5,7,13,19,37, 6.2: 3,11,12,16,21,29,22,23,27, 6.3: 1,3,35,9,15,29,43, 6.5: 1,3,9,15,19,20,31,33,34,35,36, 6.6: 4, 6.7: 4
 45  7.1: 1,2,3,7,11,14, 7.2: 6,11, 7.3: 1,3,21,9,23,13,34, 7.4: 1,5,3,12, 7.6: 1,2,7,88.1: 7,9,10,11,1,3,5, 8.2: 1,2,3,5,4,7,13,15,16, 8.3: 3,11,13, 8.4: 1,3,11,15
 46  2.10: 29,41,43, 3.4: 9,11,24,25,29, 7.9: 1,4,11,14,21,7,15,18,19,24,28,31,32, 17.1: 1,2,3,5,7,10,11,16, 17.2: 1,2
 47  3.7: 1,3,5,7,13,14,15,17,25, 17.3: 4 (skissa även riktningsfält och jfr med exakt lösning), 17.4: 7,8, CR17: 7, 17.5: 1,5,7, 17.6: 3,5,7,9,11,10,12,15
 48  4.9: 1,3,15,18, 4.10: 1,5,7,10,11,17,19,21,25,27,30, 9.1: 1,3,7,8,15,17,18,28,20,23,36,30,31, 9.2: 1,5,7,9,17,21, 9.3: 1,3,7,19,21,25, 9.4: 1,3,7,17,27
 49  9.5: 1,3,5,7,12-18, 9.6: 1,5,15,16,18,26, 9.7: 23,24,25, 9.8: 1,4

Datorövningar (med Matlab)

Alla AT-studenter på kursen har separata datorövningar med Jacques Huitfeldt. Mer information om dessa lämnas vid den första datorövningen för AT (fredag i läsvecka 1).  För övriga innehåller kursen två obligatoriska datorövningar. De äger rum på fredagseftermiddagarna den 11 okt resp. 2 dec. Hälften av kursdeltagarna kommer att ha sin datorövning mellan kl.13-15 den ena gången och kl.15-17 vid den andra datorövningen. För den andra hälften gäller det omvända. Mer information om gruppindelningen för dessa datorövningar kommer lämnas i samband med undervisningen och på kurshemsidan (i Ping Pong) i god tid innan de äger rum. För att få delta på datorövningarna måste man först ha löst en s.k. obligatorisk uppgift som hör ihop med resp. datorövning. Vilka dessa är meddelas i samband med undervisningen och på kurshemsidan (i Ping Pong) i god tid innan datorövningarna äger rum. Redovisning av de obligatoriska uppgifterna görs för övningsledare på lämplig räkneövning innan resp. datorövning. Vid datorövningen förväntas alla arbeta två och två i egen takt och efter bästa förmåga med det laborationsmaterial som kommer finnas tillgängligt på kurshemsidan.
Den som missar en datorövning eller inte redovisat den obligatoriska uppgiften innan datorövningen skall lämna in en rapport med lösningar på alla uppgifter i laborationsmaterialet, samt redovisa den obligatoriska uppgiften i eterhand för någon övningsledare.

Undervisning
Kursens undervisning består av 3 föreläsningar och 2 räkneövningar per vecka, samt två datorövningar. Se schema i Time Edit för tid och plats.

Föreläsningarna

På föreläsningarna kommer de grundläggande begreppen, viktiga satser och en hel del exempel presenteras. I slutet av vissa föreläsningar kommer det att hållas s.k. ConcepTests. Varje sådant test består av två flervalsfrågor som främst avser testa förståelse av begrepp och teori. Alla som deltar får ca. 10 min på sig att besvara frågorna. I svaren, som skrivs ner på eget papper, skall det tydligt framgå vilket av svaralternativen som valts och (om inget annat anges) en kort motivering till varför det valda svarsalternativet är korrekt. Efter att alla svaren lämnats in redovisas de rätta svaren och en kortare förklaring ges. Deltagande i ConcepTesten är frivilligt men kan ge bonuspoäng på sluttentamen (se under Examination).   

Räkneövningarna

Räkneövningarna är i huvudsak tänkt som ett tillfälle att diskutera kursmaterialet och övningsuppgifter med lärare och/eller studiekamrater. Naturligtvis är du fri att jobba med vilka problem du vill men mitt tips är att du i första hand angriper de uppgifter som finns redovisade i bl.a. vecko-PM som rekommenderade. Vid varje räkneövning finns det fem salar tillgängliga, en för AT och fyra för övriga (grupp a-d). Om inget annat meddelas så kan ni ansluta vilken sal/grupp ni vill men varje grupp får som mest innehålla 30 deltagare (de 30 första på plats i en övningssal har företräde, efterkommande får uppsöka annan sal).
En stor del av måndagens räkneövning kommer att ägnas åt presentation och diskusion kring s.k. kryssuppgifter. Varje vecka utses 4 av de rekommenderade uppgifterna som kryssuppgifter. När man kommer till efterföljande måndagsövning kommer man att på en lista kunna kryssa för de av förra veckans kryssuppgifter som man är beredd att redovisa både muntligen och skriftligen. Bland de studenter som har kryssat en uppgift kommer sedan någon att slumpvis väljas ut som får presentera sina lösningar vid tavlan. Den som redovisar skall också vara beredd att svara på frågor från övriga kurskamrater och övningsledare. Tanken är att kryssövningarna skall initiera en diskusion i övningsgruppen, där alla får vara delaktiga. Om man "kryssat" en uppgift så skall man, i samband med att man fyller i krysslistan, också lämna in skriftliga lösningar på den uppgiften. Innan presentationen av resp. uppgift får alla andra som kryssat uppgfiten tilldelat sig någon annans lösningar på samma uppgift. Dessa granskas översiktligt samtidigt som presentationen av uppgiften sker vid tavlan. I en lösning får den som granskar infoga frågetecken, felmarkeringar eller kortare kommentarer som feedback till den som gjort lösningen. I slutet av övningen får alla tillbaks sina inlämnade lösningar. Om någon har funderingar kring infogade kommentarer eller vill ha ytterligare feedback på sina lösningar så tveka inte att kontakta övningsledaren. Den tid som kommer ägnas åt kryssredovisningar kommer variera från vecka till vecka och från en grupp till en annan, men tanken är att det inte skall hålla på mer än den första halvan av resp. övning. Återstående övningstid kommer övningsledaren gå runt och svar på frågor som vid en "vanlig" räkneövning.
Utöver kryssredovisningarna så kommer den som vill också kunna delta i s.k. Teoritest på måndagsövningarna i läsvecka 4 och 6. Varje sådant test innehåller två uppgifter som är direkta test på de teoretiska lärmålen, det kan t.ex. handla om att skriva ner bevis, definitioner eller härledningar. Tydlig information om vilka teoretisk lärmål som kan komma att testas vid resp. Teoritest kommer ges i samband med undervisningen och här på kurshemsidan i god tid innan de äger rum. Den som deltar får 30 minuter på sig för att redovisa svaren som sedan lämnas in till resp. övningsledare. Svaren granskas och återfås vid någon efterföljande övning. Teoritesten kan liksom Conceptesten och Kryssuppgifterna ge bonuspoäng vid tentamen. Mer information om detta finner du under Examination
Det andra övningstillfället i respektive vecka (på torsdagarna) är helt och hållet en "vanlig" räknestuga" (utan demonstrationsräkning, redovisning eller liknande) där du kan få hjälp med dina egna frågor och funderingar. Kölista på tavlan bildas vid behov.
Räkneövningarna är liksom föreläsningarna helt frivilliga.

Examination

Kunskapskontrollen sker genom en skriftlig tentamen, två datorövningar och tillhörande obligatoriska uppgifter, samt genom "bonusaktiviteterna"; ConcepTests, Kryssuppgifter och Teoritest. För att bli godkänt på kursen krävs det att du är godkänd från datorövningarna och den skriftlig tentamen. Om du inte är godkänd från datorövningarna då tentamensresultatet skall rapporteras till Ladok anses du underkänd på kursen. Du får lov att tentera, men oavsett resultat kommer tentan att betraktas som underkänd tills du är godkänd från datorövningarna. Under förutsättning att de blir godkända innan kursen ges nästa läsår får du ditt resultat rapporterat med betyg enligt nedan. Är de inte godkända innan kursen ges nästa läsår måste du tentera på nytt.
Se nedan för vad som krävs för respektive moment och hur kursen betygsätts.

Datorövningarna

Datorövningarna är ej betygsgrundande. För att bli godkänd från datorövningarna krävs att du fått godkänt på de obligatoriska uppgifterna som hör ihop med resp. datorövning samt deltagit aktivt på de två datorövningarna. Datorövningarna skall genomföras individuellt eller i par om högst två personer tillsammans.
Den som inte deltagit vid en datorövning skall lämna in en rapport där det klart framgår att alla uppgifterna ur laborationsmaterialet är lösta. Matlabkod och idéer bakom lösningar skall ordentligt kommenteras i rapporten. Använda variabelnamn skall underlätta förståelsen av resonemangen. Tänk på att det aldrig är tillåtet att lämna in, eller visa upp, det någon annan gjort och påstå att man gjort arbetet själv. Kopiering och plagiering är inte ok. Rapporten får lämnas in senast en vecka efter tentamensdagen. Missar du denna inlämning får du lämna in rapporten i samband med omtentorna på kursen, tidigast tentamensdagen och senast en vecka efter.

"Bonusaktiviteter"

Under kursen kommer det erbjudas tre olika typer av s.k. "bonusaktiviteter" som alla deltagare på kursen är välkomna att följa i den omfattning som önskas och/eller förmås. Bonusaktiviteterna har vi i kursen valt att kalla för ConcepTest, kryssuppgifter resp. Teoritest (läs mer om dessa under fliken Undervisning). Det kommer totalt finnas 8 ConcepTest-uppgifter, 24 kryssuppgifter och 4 teoritest-uppgifter. Var och en av dessa kan ge en s.k. djuppoäng, så totalt kan man erhålla 36 djuppoäng på kursen. Dessa omvandlas sedan till bonuspoäng som kan tillgodoräknas till tentamens olika delar. Bonuspoängen erhålls genom att summera totalt erhållen djuppoäng, dividera med 6, och därefter avrunda till närmsta heltal (hamnar man mitt emellan två heltal så avrundas det uppåt). Notera dock (se nedan) att högst två bonuspoäng kan inräknas i den del av tentamen som krävs för godkänt på kursen. Övriga bonuspoäng kan endast medräknas för överbetyg.

Skriftliga tentamen 

Den skriftlig tentamen är uppdelad i en Godkäntdel och en Överbetygsdel. De olika delarna testar hur väl du behärskar lärmålen för för godkänt resp. överbetyg (se separat dokument här på kurshemsidan). Den typ av uppgifter som kan förekomma på Godkäntdelen är dels sådana som enbart skall testa att du kan utföra de mest grundläggande kalkylerna på ett korrekt sätt och dels uppgifter av teoretisk natur, där du t.ex. skall kunna redogöra för vissa definitioner och satser. Bevis av satser kommer dock endast på tentamens överbetygsdel. Överbetygsuppgifternas karaktär är delvis även tänkt att återspegla formerna för "bonusuppgifterna", dvs en problemuppgift av lite mer sammasatt slag, en flervalsfråga med motivering, samt en ren teorifråga från lärmålslistan.

För godkänt på tentamen krävs 

Tentamens överbetygsdel kan ge högst 18 poäng, så tentamensuppgifterna på båda delarna kan sammanlagt ge totalt 50 poäng.

För betyg 4 krävs att du är godkänd på kursen och erhållit minst 33 poäng totalt på hela tentamen, inklusive bonus.
För betyg 5 krävs att du är godkänd på godkäntdelen och erhållit minst 42 poäng totalt på hela tentamen, inklusive bonus.

Tid plats och former för sluttentamen

Tentamensdatum anges i studieportalen.

Tillåtna hjälpmedel vid tentamina är endast den ordlista som finns att hämta under dokument här på denna kurshemsida. Inga andra hjälpmedel är tillåtna (ej heller miniräknare).
Eget papper får inte medföras. Om du upptäcker att du av misstag har otillåtet hjälpmedel med på tentan skall du omedelbart, utan något som helst dröjsmål, kalla på salsvakten och anmäla detta. Följande länk berättar om hur det går till att tentera på Chalmers: Tentamina och examination 

Lösningsförslag läggs normalt ut på denna webbsida första arbetsdagen efter tentamensdagen. Om inget exeptionellt inträffar, får du epostmeddelande till ditt student.chalmers.se-konto med ditt tentamensresultat cirka tre veckor efter tentamensdagen. Du kan därefter granska din tenta och hämta ut den på MV:s expedition, öppen arbetsdagar 9-13. Frågor eller synpunkter på rättning/bedömning framförs skriftligt på blankett som finns på expeditionen. Skriftligt svar lämnas till expeditionen inom ett par arbetsdagar. Då du fått detta svar kan du vid behov avtala tid för samtal med examinator.
Vid rättning och bedömning av tentamen är tentanden anonym. Eventuella bonuspoäng eller poäng från tidigare resultat påförs innan tentan är av-anonymiserad. Därigenom kan även totalbedömningen ske anonymt. Inga omprövningar av bedömningar görs efter av-anonymiseringen. Endast felaktigheter eller missuppfattningar korrigeras i samband med granskningen. Klagomål av typen: "Jag tycker att detta är värt mer" kan alltså inte leda till ändring av bedömningen.

Kursmaterial
Gamla tentor och övningstentor