Aktuella meddelanden
Välkomna till kursen! Kursens schema finns i TimeEdit.
2018-09-18: Tentamensvisning för tentan som gick 2018-08-31 sker 2018-09-25 klockan 8:00 i sal MVL14 (bottenvåningen i byggnaden för Matematiska vetenskaper).
2018-08-31: Tentan som gick idag finns här, och lösningsförslag finns här.
2018-04-13: Tentavisningen kommer att ske 2018-04-23 klockan 15:15 i sal MV:L14 (synas inte i TimeEdit!).
2018-04-05: Tentan som gick idag finns här, och lösningsförslag finns här.
2018-02-01: Tentavisningen kommer att ske 2018-02-15 klockan 13:15 i sal EL41 (skall synas i TimeEdit).
2018-01-12: Tentan som gick idag finns här, och lösningsförslag finns här.
2017-12-08: Någon har ändrat uppfattning och har valt att publicera föreläsningsanteckningarna i kursprogrammet nedan. Tänk på att det säkert förekommer fel och brister i anteckningarna!
2017-11-27: Nu är omräkningensmetoden från uppgiftspoäng till bonuspoäng bestämd. Information finns i stycket om problembladen.
2017-11-22: Tre gamla tentor finns nu under rubriken Gamla tentor.
2017-11-16: Två seminarier är nu inbokade. Se programmet.
2017-11-13: Ändrat och förtydligat i texten om problembladspresentationerna.
2017-11-10: Uppstartsmöte med kursrepresentanterna hölls 10/11. Anteckningar från mötet finns här.
2017-10-30: Information om räkneövningarna och problembladen finns nu nedan. Programmet för räkneövningarna kommer att uppdateras efter hand.
2017-10-23: Preliminär plan för föreläsningarna finns nu nedan.
2017-10-12: Kurshemsidan är nu uppe. Sidan kommer att uppdateras med mer information efter hand.
Lärare
Kursansvarig: Mårten Wadenbäck (marten.wadenback@chalmers.se)
Övningsledare: Mårten Wadenbäck, Edvin Wedin (edvinw@chalmers.se), Linnea Hietala (hietala@chalmers.se)
Kurslitteratur
Kursen använder boken
- Jonasson & Lemurell, Algebra och diskret matematik (2:a uppl), ISBN 978-91-44-09050-4.
Här finns en översättning av uppgiftsnumreringen från tidigare upplaga.
Program
Hänvisningarna nedan är till Jonasson & Lemurell, Algebra och diskret matematik (2:a uppl).
Dag | Anteckningar | Avsnitt | Innehåll |
---|---|---|---|
30/10 | Anteckningar | 1.2–1.9 | Introduktion, sats- och predikatlogik |
3/11 | Anteckningar | 2.1–2.3 | Mängdlära |
7/11 | Anteckningar | 3.1–3.4 | Funktioner, operatorer |
10/11 | Anteckningar | 3.6–3.8 (3.9 kursivt) | Relationer |
14/11 | Anteckningar | 3.5, 4.3 | Summor |
15/11 | Anteckningar | 4.1 | Induktion |
17/11 | Anteckningar | 4.2 | Rekursion |
21/11 | Anteckningar | 5.1, 5.3 | Delbarhet, primtal |
22/11 | Anteckningar | 5.2 | Diofantiska ekvationer |
24/11 | Anteckningar | 5.4 | Kongruens |
28/11 | Anteckningar | 5.5 | Kinesiska restsatsen |
29/11 | Anteckningar | 5.6–5.7 | Eulers Φ-funktion, RSA-kryptering |
1/12 | Anteckningar | 6.1–6.3 | Grundläggande kombinatorik, kombinationer, binomialsatsen |
5/12 | Anteckningar | 7.1–7.2 | Grafer och träd |
6/12 | Anteckningar | 7.3–7.4 | Vägar och riktade grafer |
8/12 | Anteckningar | B.1–B.2, B.4, 7.6 | Matriser, grannmatriser |
12/12 | Anteckningar | 1.1–3.8 | Repetition |
15/12 | Anteckningar | 4.1–5.5 | Repetition |
På seminarierna är det tänkt att vi skall behandla ett antal mer omfattande uppgifter än exemplen som normalt hinns med på föreläsningarna. Preliminärt är tanken att uppgifter väljs från några äldre tentor. Försök gärna själv lösa (någon av) uppgifterna i förväg, så får du troligen ut mer av seminariet.
Dag | Innehåll |
---|---|
30/11 |
Det vi hinner av följande uppgifter:
|
14/12 |
Det vi hinner av följande uppgifter:
|
Övningstillfällena är uppdelade på tre salar. Som student väljer du själv vilken sal du helst placerar dig i (leder detta till allt för ojämn fördelning kan gruppindelning komma att göras). Övningstillfällena fungerar huvudsakligen som så att ni arbetar — själva eller i par/grupp — med övningsuppgifterna nedan. En lärare kommer att cirkulera i salen, redo och ivrig att hjälpa er reda ut begreppen och besvara era frågor. (Förmodligen behöver ni lägga viss tid på att lösa uppgifter även utanför övningstillfällena.)
Problemblad
Vissa övningstillfällen är avsatta för arbete med särskilda problemblad, som kommer att publiceras efter hand. Problembladen omfattar ett fåtal uppgifter av fördjupnings- och diskussionskaraktär, som ni skall arbeta med i grupper om ca 4–5. I början av varje sådant tillfälle har ni möjlighet att för de närvarande i salen presentera era lösningar till förra veckans problemblad, och på så vis insamla uppgiftspoäng som i slutändan omräknas till (sammanlagt högst fyra) bonuspoäng till tentan. Ni anger vilka av uppgifterna ni är beredda att presentera, varpå läraren (enväldigt) väljer ut vem som skall presentera respektive problem. Under förutsättning att presentationen går bra får ni sedan ett uppgiftspoäng för varje uppgift ni angett att ni löst.
Totalt finns det 13 uppgiftspoäng att få, och de omvandlas till bonuspoäng enligt följande:
Uppgiftspoäng | ≤3 | 4–5 | 6–7 | 8–9 | 10–13 |
Bonuspoäng | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
Observera att det är en person som blir utvald att presentera — inte en hel grupp. Der är inte tillåtet att lasta över presentationen på någon annan (dock kan det vara ok att ha hjälp av någon som skriver på tavlan medan man presenterar), så kryssa alltså endast för de uppgifter du själv är beredd att presentera. Om ett problem består av flera frågor kan läraren välja att ta upp olika talare för de olika delarna, och på så sätt fördela arbetet jämnare i salen.
Dag | Uppgifter |
---|---|
31/10 | Kapitel 1: 3, 4, 6, 7abdfg, 8, 10, 11, 13, 17, 18 |
6/11 | Börja jobba med Problemblad 1 |
7/11 |
Kapitel 2: 1, 2, 3, 5, 6, 8, 10, 11, 14, 15, 16 Kapitel 3: 2, 4, 5abc, 6, 7, 9, 10, 13, 14 |
13/11 |
Presentera Problemblad 1 Börja jobba med Problemblad 2 |
14/11 | Kapitel 3: 16a, 17, 18, 20, 21, 22, 24, 25, |
20/11 |
Presentera Problemblad 2 Börja jobba med Problemblad 3 |
21/11 |
Kapitel 4: 2, 3, 8, 10, 12, 16, 19, 22 Kapitel 5: 1, 2, 3, 4, 10 (men byt 100 till 50 i c), 11, 14, 15 |
27/11 |
Presentera Problemblad 3 Börja jobba med Problemblad 4 |
28/11 | Kapitel 5: 6, 8, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 25 |
4/12 |
Presentera Problemblad 4 Börja jobba med Problemblad 5 |
5/12 |
Kapitel 5: 26, 27, 38, 40, 46 Kapitel 6: 2, 3, 4, 7, 9, 12, 16, 21 Kapitel 7: 3, 4, 14 |
11/12 | Presentera Problemblad 5 |
12/12 |
Kapitel 7: 1a‐f, 2, 12, 14, 16 Kapitel B: matrisuppgifter Tidigare uppgifter som inte hunnits med Uppgifter från Gamla tentor |
Studieresurser
- Den viktigaste resursen är lärarna på kursen. Använd undervisningstiden till att fråga lärarna, speciellt på räkneövningarna. Ställa frågor via e-post är inte alls lika effektivt och lärare har inte alltid tid att besvara utan hänvisar hellre till räkneövningar.
- Mattesupporten är öppen för alla som studerar på Chalmers eller på Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.
- FUNKA hjälper dig som går på Chalmers och har behov av extra stöd pga någon funktionsnedsättning.
Datorlaborationer och övningar med Matlab
Inga obligatoriska datorlaborationer eller datorövningar ingår i kursen.
Kurskrav
Kursens mål finns angivna i kursplanen.
Duggor
Examination
För tid och plats för tentamina, följ länken.
Under kursens gång kan man presentera lösningar av veckans uppgifter och därmed insamla bonuspoäng för tentan.
Rutiner kring tentamina
I Chalmers Studentportal kan du läsa om när tentor ges och om vilka regler som gäller kring att tentera på Chalmers.
Vid tentamen ska du kunna uppvisa giltig legitimation och kvitto på erlagd kåravgift.
Du kan själv gå in i Ladok, via inloggning i Studentportalen, för att se dina resultat.
Granskning vid ordinarie tentamen:
Då det är praktiskt möjligt ordnas ett separat granskningstillfälle av
tentamen. Tidpunkt för detta meddelas på kurshemsidan. Den som inte kan
delta vid granskningen kan efter granskningstillfället hämta och granska
sin tenta på Matematiska vetenskapers studieexpedition, se
information om öppettider. Kontrollera att Du har fått rätt betyg
och att poängsumman stämmer. Eventuella klagomål på rättningen ska
lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns en blankett till hjälp.
Granskning vid omtentamen:
Tentorna granskas och hämtas ut på Matematiska vetenskapers
studieexpedition, se
information om öppettider. Eventuella klagomål på rättningen ska
lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns en blankett till hjälp.
Kursvärdering
I början av kursen bör minst två studentrepresentanter ha utsetts för att tillsammans med lärarna genomföra kursvärderingen. Värderingen sker genom samtal mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs.
För den här kursomgången har följande personer utsetts till kursombud:
- Pontus Lindblom
- Eric Carlsson (caeric)
- Robert Zetterlund (robertz)
- Carolina Larsson (carolla)
- Jacob Eriksson (jaceri)
Se följande mall för Kursvärdering i studentportalen.
Ändringar
Gamla tentor
Tre någorlunda representativa extentor finns i nedanstående lista (fler gamla tentor finns på kurshemsidorna för gamla kursomgångar). Uppgifterna som kommer att komma på tentan kommer att konstrueras med hänsyn till vad vi har gått igenom den här kursomgången, så det räcker inte att bara kunna just de uppgifterna som finns på tidigare tentor.
- Tentan 2016-01-15 med lösningsförslag,
- Tentan 2013-12-20 med lösningsförslag, samt
- Tentan 2012-12-22 med lösningsförslag.