Aktuella meddelanden
Välkomna till kursen! Kursens schema finns i TimeEdit.
2019-05-21: Resultaten är nu inrapporterade (de som redan har ett godkänt betyg sedan tidigare behöver hanteras av en administratör imorgon). Ni kommer att få de scannade tentorna elektroniskt, så vi kommer inte att ha en vanlig granskning/utlämning.
2019-04-26: Tentan som gick idag finns här, och lösningsförslag finns här.
2019-04-12: Resultaten för tentan som gick 2019-03-23 är nu rapporterade i Ladok. Granskning av tentan sker för koder 1–150 på tisdagen 16/4 i Styrbord (efter föreläsningarna, dvs kl 12 och kl 15), och för koder 151–$\infty$ på onsdagen 17/4 i Styrbord (efter föreläsningarna, dvs kl 12 och kl 15).
2019-03-23: Tentan som gick idag finns här, och lösningsförslag finns här.
2019-03-12: Anteckningar från mittmötet 2019-02-21 finns här.
Lärare
Kursansvarig, föreläsare: Mårten Wadenbäck (marten.wadenback@chalmers.se)
Övningsledare:
Grupp 1: Nina Malmqvist
Grupp 2: Anthony Teichter
Grupp 3: Albin Skilje
Grupp 4: Anna Källsgård
Grupp 5: Elin Björnsson
Grupp 6: Jan Liu
Grupp 7: Felix Mattsson
Grupp 8: Anna Källsgård
Grupp 9: Albin Skilje
Grupp 10: Max Nilsson
Kurslitteratur
Kursen använder boken
- Blomqvist, Matematik för tekniskt basår, del 2, ISBN 978-91-977075-6-5,
Program
Hänvisningarna nedan är till Blomqvist, Matematik för tekniskt basår, del 2 . Övningsuppgifterna finner ni i slutet av boken (från sida 265 och framåt), medan testuppgifterna finns i slutet av respektive kapitel.
En preliminär planering av föreläsningarna finns nedan. Justeringar kan komma att ske allteftersom.
Dag | Avsnitt | Innehåll | Anteckningar |
---|---|---|---|
21/1, 22/1 | 6.1–6.3 | Gränsvärden och kontinuitet (repetition). Derivatans definition och exempel på derivator. | Föreläsning 1 |
23/1, 24/1 | 6.4–6.5 | Vänster- och högerderivator. Relationen mellan kontinuitet och deriverbarhet. Deriveringsregler. | Föreläsning 2 |
28/1, 29/1 | 6.6 | Exponentialfunktioners derivator. Elementära funktioners derivator (logaritmer och trigonometriska funktioner). | Föreläsning 3 |
30/1, 31/1 | 6.7 | Sammansatta funktioners derivator. Inversa funktioner, exponentialfunktioner och logaritmer (repetition). | Föreläsning 4 |
4/2, 5/2 | 6.8 | Implicit derivering. Derivator av inversa trigonometriska funktioner. | Föreläsning 5 |
6/2, 7/2 | 7.1 | Extremvärden. Maximum och minimum av funktioner. | Föreläsning 6 |
18/2, 19/2 | 7.2 | Existens av max och min. Medelvärdessatsen. Växande och avtagande funktioner. | Föreläsning 7 |
20/2, 21/2 | 7.2 | Teckenscheman och -tabeller. Exempel. | Föreläsning 8 |
25/2, 26/2 | 8.1–8.2 | Andraderivator. Konvexa och konkava funktioner. | Föreläsning 9 |
27/2, 28/2 | 7.4 | Andraderivatatestet. Lodräta-, horisontella-, och sneda asymptoter. | Föreläsning 10 |
4/3, 5/3 | 7.3–7.4 | Beräkning av sneda asymptoter. Kurvkonstruktion. | Föreläsning 11 |
6/3, 8/3 | 7.5 | Optimering. (+ Repetition?) | |
11/3, 12/3 | Repetition. | ||
13/3, 14/3 | Repetition. Förra årets ordinarie tenta, tentan 2018-03-17 med lösningsförslag. |
Som med det mesta annat (windsurfing, violin, tyngdlyftning, …) måste man själv träna mycket för att lära sig matematik — det räcker inte att titta på när någon annan räknar (på samma sätt som det inte räcker att lyssna på Bruchs violinkonsert för att bli bra på att spela violin). Det är en stor skillnad mellan att hänga med på föreläsningarna och att faktiskt kunna materialet. Det är alltså väldigt viktigt att lägga både tid och energi på övningarna i kursen. Numreringen för uppgifterna i gamla boken är en vild gissning utifrån förra kursomgången—ingen garanti lämnas!
Vecka | Uppgifter | Uppgifter i gamla boken (om annorlunda) |
---|---|---|
4 | Kapitel 6: 1–2, 4–8, 10–11. Testuppgifter: 6–7. | |
5 |
Kapitel 6: 12–14. Testuppgifter: 10–11. Kapitel 6: 15, 16abc. Testuppgifter: 12–13. |
12, 9, 13, 16a. Testuppgifter: 9–11. |
6 |
Kapitel 6: 20abfgikl, 23–24. Kapitel 6: 25bc. Testuppgifter: 19. Extra uppgifter. |
14, 15acf, 16bc, 19abfgikl, 23–24. Testuppgifter: 19. Extra uppgifter. |
8 | Kapitel 7: 4–10, 2. Testuppgifter: 2, 4. | |
9 | Kapitel 8: 1–7. Testuppgifter: 2, 4. | |
10 | Kapitel 7: Konstruera kurvorna till 13abc, 14, 15bdklm, 16. | Kapitel 7: Konstruera kurvorna till 12bdklm, 13abc, 14–16. |
11 | Uppgifter som inte hunnits med tidigare |
Studieresurser
- Den viktigaste resursen är lärarna på kursen. Använd undervisningstiden till att fråga lärarna, speciellt på räkneövningarna. Ställa frågor via e-post är inte alls lika effektivt och lärare har inte alltid tid att besvara utan hänvisar hellre till räkneövningar.
- Mattesupporten är öppen för alla som studerar på Chalmers eller på Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.
- FUNKA hjälper dig som går på Chalmers och har behov av extra stöd pga någon funktionsnedsättning.
Datorlaborationer och övningar med Matlab
Inga obligatoriska datorlaborationer eller datorövningar ingår i kursen.
Kurskrav
Kursens mål finns angivna i kursplanen.
Duggor
Examination
För tid och plats för tentamina, följ länken.
Rutiner kring tentamina
I Chalmers Studentportal kan du läsa om när tentor ges och om vilka regler som gäller kring att tentera på Chalmers.
Vid tentamen skall du kunna uppvisa giltig legitimation och kvitto på erlagd kåravgift.
Du kan själv gå in i Ladok, via inloggning i Studentportalen, för att se dina resultat.
Granskning vid ordinarie tentamen:
Då det är praktiskt möjligt ordnas ett separat granskningstillfälle av
tentamen. Tidpunkt för detta meddelas på kurshemsidan. Den som inte kan
delta vid granskningen kan efter granskningstillfället hämta och granska
sin tenta på Matematiska vetenskapers studieexpedition, se
information om öppettider. Kontrollera att Du har fått rätt betyg
och att poängsumman stämmer. Eventuella klagomål på rättningen skall
lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns en blankett till hjälp.
Granskning vid omtentamen:
Tentorna granskas och hämtas ut på Matematiska vetenskapers
studieexpedition, se
information om öppettider. Eventuella klagomål på rättningen skall
lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns en blankett till hjälp.
Kursvärdering
I början av kursen bör minst två studentrepresentanter ha utsetts för att tillsammans med lärarna genomföra kursvärderingen. Värderingen sker genom samtal mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs.
För den här kursomgången har följande personer utsetts till kursombud (epostadress <CID>@student.chalmers.se):
- Oskar Alklid (CID: alklido)
- Hampus Dahlberg (CID: hamdah)
- Saman Ahmad (CID: asaman)
- Alice Hildur Linnea Alnebratt (CID: alicehi)
- Tony Gromer (CID: gromer)
- Sofia Sjöstedt (CID: sofsj)
Se följande mall för Kursvärdering i studentportalen.
Ändringar
Gamla tentor
Här finns en teorilista, och en sammanställning av bevisen.
Några gamla tentor finns i nedanstående lista:
- Tentan 2018-04-06 med lösningsförslag,
- Tentan 2018-03-17 med lösningsförslag,
- Tentan 2017-04-12 med lösningsförslag,
- Tentan 2017-03-18 med lösningsförslag,
- Tentan 2016-08-18 med lösningsförslag,
- Tentan 2016-04-08 med lösningsförslag,
- Tentan 2016-03-19 med lösningsförslag,
- Tentan 2015-08-20 med lösningsförslag,
- Tentan 2015-04-18 med lösningsförslag, samt
- Tentan 2015-03-21 med lösningsförslag.