Aktuella meddelanden

Lösningar till tentan 2011-04-29 finns nedan.
Tentan 20101216 kan granskas efter matematikföreläsningen 20110117, c:a kl. 15.00.
Därefter kan den som inte kunnat delta vid granskningen hämta och granska sin tenta på Matematiska vetenskapers studieexpedition,
måndag till fredag, kl 8.30-13.00. Eventuella klagomål på rättningen skall lämnas skriftligt. ( På expeditionen finns en blankett till hjälp.)
Lösningar till tentamen 20101216
          Lösningar till tentamen 20110429

Utdelat material

Allmänt

Kurs-PM
Preliminärt program för föreläsningarna
Teoriuppgifter för tentamen
Formelblad

Övningstentor

Övningstentamen1
Övningstentamen2
Övningstentamen3

Lösningar till övningstentor

Lösningar till övningstentamen1
Lösningar till övningstentamen2
Lösningar till övningstentamen3

Hemuppgifter

Hemuppgifter v1
Hemuppgifter v2
Hemuppgifter v3
Hemuppgifter v4
Hemuppgifter v5
Hemuppgifter v6

Rättelse v2: I texten till uppgift 2 står 2x + 1 då -1 < x < 3. Skall vara 2x + 2 istället för 2x + 1.
          Rättelsen är införd i filen ovan.

Examinator och föreläsare

Examinator: Håkan Blomqvist
Kursansvarig och föreläsare: Håkan Blomqvist, 031-772 58 81, habl@chalmers.se
Övningsledare: Håkan Blomqvist

Kurslitteratur

Lars Westerlund: Matematisk analys i en variabel.
Boken säljs enligt överenskommelse med författaren, lawe@chalmers.se


Preliminärt program för föreläsningarna

Vecka

Avsnitt

Innehåll

 1

2.2
2.3
3.1

Gränsvärde
Kontinuitet
Deriverbarhet

 2

3.2-3.4
3.5
3.6
3.7

Deriveringsregler
Implicit derivering

Lokala extremvärden, största och minsta värde
Lagranges medelvärdessats, växande och avtagande

 3

3.9
3.10 – 3.11
5.1
5.6

Asymptoter, kurvkonstruktion
Inversa funktionens derivator
Exponentialfunktionen
Storleken av exponential- och logaritmfunktioner

 4

4.2
4.3

4.4 - 4.5

Trigonometriska standardgränsvärden
De trigonometriska funktionernas derivator

Arcusfunktioner

 5

6.1

6.3 – 6.5

6.6 – 6.7
6.8

Primitiv funktion
Obestämd integral, bestämd integral, standardintegraler
Integration genom substitution, partiell integration.
Partialbråksuppdelning, integration av partialbråk

 6

6.8
6.12
6.4
6.4
6.10

Partialbråksuppdelning, integration av partialbråk, forts.
Generaliserad integral
Areaformeln
Jämna och udda funktioner
Integration av trigonometriska uttryck

 7


Repetition

 

 

     Rekommenderade övningsuppgifter

Alla hemuppgifter rekommenderas.

I boken rekommenderas

Vecka

Avsnitt

Uppgifter

 1

2.2
2.3
3.1

203, 204, 207-212
215-217, 219
301

 2

3.2-3.4
3.5
3.6
3.7

304

314abc, 315abc, 316, 317a, 318a
319, 320
321, 323, 324

 3

3.9
3.10 – 3.11
5.6

332abc, 333ab, 334
335ad, 336abc

520ab, 522, 523

 4

4.2
4.4

4.5

401abcde
410abde, 407abcdef, 408ab, 409ab, 411a
413abde, 416, 418, 419, 420

 5

6.1

6.3 – 6.7

6.8

601abcd, 602, 603
619, 620, 622, 623abc, fgh, 624ace
628abd, 631a

 6

6.12
6.4
6.9  6.10

649abc, 650abdef, 651abc
605, 606, 608, 609ab
641abd, 642cd, 643ab, 638e, 639b

 7



 

 
Kursens syfte och mål samt studieråd

Kursens syfte
Kursen skall på ett logiskt sammanhängande sätt ge de kunskaper i matematisk analys som är nödvändiga
för övriga kurser på ingenjörsprogrammen. Kursen skall dessutom skapa förutsättningar för matematisk
behandling av tekniska problem i yrkesutövandet samt ge grundläggande kunskaper för fortsatta studier.
Kursens mål
Efter genomgången kurs skall studenten

       - vara väl förtrogen med de elementära funktionernas egenskaper
                 - ha god kunskap om konstruktion av funktionsgrafer och hur man bestämmer
                   en funktions största och minsta värde
                 - ha god kunskap om de grundläggande beräkningsreglerna för derivator och integraler
                 - kunna tolka gränsvärden, derivator och integraler geometriskt
                 - kunna tillämpa sina kunskaper om derivator och integraler på enklare problem
                    med anknytning till det valda ingenjörsämnet
                 - ha färdighet i att presentera matematiska resonemang
                 - vara orienterad om hur matematik byggs upp genom definitioner och satser

Studieråd

Problemlösning

Det är viktigt att den studerande löser problem på egen hand och inte bara skriver av tavlan vid övningar och föreläsningar.
Man måste nämligen öva upp förmågan att komma på idéer, som leder till problemets lösning.

Även om man sett ett stort antal problem lösas, antecknat lösningarna och ansett sig förstå dem,
så är det en helt annan sak att själv lösa ett problem. Detta gäller i särskilt hög grad om det förelagda problemet avviker
från de problemtyper man tidigare behandlat och det händer ofta, eftersom det finns många möjligheter att variera problemen
inom ett givet område.

Bevisföring

Vid inlärandet av beviset för en sats skall man först försöka förstå de olika steg beviset är uppbyggt av,
( dvs man indelar bevisgången i ett antal huvudpunkter ), och sedan lära in endast dessa huvudpunkter.
Speciellt bör man observera, hur de olika förutsättningarna, uppräknade i satsens lydelse, används i beviset;
då blir det lättare att komma ihåg dessa förutsättningar.
Frågas det efter en viss sats på tentamen, skall man naturligtvis ange alla dess förutsättningar.

När det begärs att man skall redogöra för beviset för en viss sats skall även detaljerna redovisas.
Då kan man mycket väl använda egna formuleringar. Framställningen skall vara så tydlig och fullständig som möjligt,
bevisets eller lösningens olika steg skall komma i en logiskt korrekt ordning
och då man stödjer sig på förutsättningar, definitioner eller andra satser, skall man hänvisa till dessa.

Även om man har förstått ett bevis (eller en definition) kräver det träning att återge det. 
Det är alltså nödvändigt att öva förmågan att ge en formellt korrekt och logiskt sammanhängande framställning.
På så sätt undviks onödiga poängavdrag.

Kurskrav

Vid tentamen bör man kunna formulera och förstå alla definitioner och satser som ingår i kurslitteraturen .
Man skall också kunna tillämpa dem vid problemlösning .
Vilka satser som skall kunna bevisas framgår av det utdelade bladet om teoriuppgifter.
( Se under allmänt ovan. )

Examination

Tentamen består (oftast) av 8 uppgifter, som ger maximalt 50p.
För godkänt resultat på kursen krävs.minst 20p på tentamen.

Betygsgränser  

20 - 29,5 ger betyget 3
30 - 39,5 ger betyget 4
40 - 50    ger betyget 5

Tentamina

Datum för tentamen och omtentamina erhålls genom att klicka på kursens namn i kursplanerna.
Vid tentamen är inga hjälpmedel tillåtna.
Tag med giltig legitimation och kvitto på erlagd kåravgift!

Meddelande om resultat fås enbart med epost via LADOK. (Ej muntligt på studieexpeditionen.)
Detta sker automatiskt när resultaten är registrerade.
Kontrollera att Du har fått rätt betyg och att poängsumman stämmer.

Vid ordinarietentamen:
Ett granskningstillfälle av tentamen är obligatoriskt. När detta äger rum meddelas på kurshemsidan.
Den som inte kan delta vid granskningen kan sedan hämta och granska sin tenta på Matematiska vetenskapers studieexpedition,
måndag till fredag, kl 8.30-13.00. Eventuella klagomål på rättningen skall lämnas skriftligt. (På expeditionen finns en blankett till hjälp.)
 
Vid omtentamen:
Tentorna granskas och hämtas ut på Matematiska vetenskapers studieexpedition, måndag till fredag, kl 8.30-13.00.
Eventuella klagomål på rättningen skall lämnas skriftligt. (På expeditionen finns en blankett till hjälp.)

Följande länk berättar mer om reglerna kring att tentera på Chalmers: att tentera

Gamla Tentor

 Svar och fler gamla tentor finns på förra läsårets hemsida.
 
            april2010

dec2009

aug2009

april2009

dec2008

aug2007

aug2010