Välkommen till kursen
Schemat för kursen hittar du via länken till webTimeEdit på sidans topp.
Aug 23, 19.33: Här är gårdagens tenta med lösningar.
Jun 11, 15.00: Här är onsdagens tenta med lösningar och Figur 1.
Mar 11, 19.22: Här är dagens tenta med lösningar och Figur 1.
Mar 5, 14.10: Här är en preliminär plan för vad vi ska göra kommande veckan:
1. Måndag 10-12 (förel): Avsnitt 5.1.
2. Tisdag 8-10 (förel): Gamla tentor
3. Tisdag 15-17 (övn): Sista demos från kapitel 4 och 5.
4. Onsdag 8-10 & 15-17 (övn): "Frågestund". Det blir inga demos på
dessa övningar och jag kanske kommer förbi också för att besvara frågor.
5. Onsdag 13-15 (förel): Gamla tentor forts.
6. Torsdag 10-12 (förel) & 15-17 (övn): Vi får se. Kanske har ni
tröttnat vid detta skede av att se mig räkna gamla tentor och vill
hellre ha mer tid för eget arbete inför tentan - ert schema är minst
sagt fullproppat fram till torsdag, så det finns rätt lite anderum inför
vår tenta på lördag. Alltså avvaktar vi med planeringen för torsdag.
Gamla tentor: På hemsidan finns alla tentorna tillbaka till mars 2011,
med fullständiga lösningar. Alltså tänkte jag plocka uppgifter från ännu
äldre tentor. Notera att om man går tillbaka till tentor innan mars
2011 så uppstår vissa små skillnader i kursens innehåll. Främst 2 saker
har jag lagt märke till:
(i) det finns uppgifter där man ska räkna en vektorpotential till ett
källfritt fält. Vid den tiden bevisade man (i ett specialfall)
existensen av vektorpotential till källfria fält. Jag bara nämnde detta i
förbipasserande och gav ett exempel (vektorpotentialen -1/2 ln(x^2 +
y^2) till magnetfältet B = (-y/(x^2 + y^2), x/(x^2 + y^2), 0). Dock är
detta EJ examinerbart för oss.
(ii) läraren vid den tiden var väldigt förtjust i hyperboliska
funktioner (cosh, sinh, tanh osv) och dessa uppstår flitigt i
tentauppgifterna. Jag kommer inte att ha med dessa funktioner på mina
tentor.
När vi räknar gamla uppgifter ska jag ta speciell hänsyn till de förslag
som kommer in för ämnen att ta upp. Hittills har jag fått tre sådana
förslag:
(a) Stokes sats, och särskilt hur man redar ut oreinteringarna
(b) implicita funktionssatsen och tillämpningar
(c) masscentrums beräkning.
Slutligen, notera att jag har lagt upp på hemsidan, under "Gamla
tentor", en fil med alla upptäckta fel eller oklarheter i lösningarna.
Denna fil uppdateras så snart ett nytt fel upptäcks (av mig eller av
er).
Mar 3, 15.12: Angående tentauppgift 2016-08-23-#6. Det står fel i förenklingen
av svaren till både (a) och (b)-uppgifterna i lösningarna. Båda
integralerna är rätt uppställda och uträknade, men det finns tryckfel
vid de sista omskrivningarna. De rätta svaren är
(a): (7/12) * pi * (2 - sqrt{2})
(b): (31/5) * pi * (4 - 5/sqrt{2})
Mar 2, 18.20: 1. Vi är nu klara med
Kapitel 4 och har kvar endast 5.1. Det klarar vi kanske av helt på
måndag, möjligen krävs lite tid på tisdag också. Därefter blir det
repitition. Jag mailar under helgen angående upplägget för repititionen.
Ni kan också maila förslag för ämnen att ta upp eller
tillvägagångssätt. Hittills har jag fått 2 förslag:
(i) ta upp hur man hanterar orienteringarna av de olika ingredienserna i Stokes sats
(ii) göra gamla tentauppgifter men lämna ut de detaljerade beräkningarna
2. Jag har nu kopierat Duggor 1-3 i Maple-TA och de är öppna från kl
19.00 ikväll fram till kl 23.59 den 10:e. Det finns också en Dugga 4,
som innehåller alla uppgifterna jag hittade i databasen om optimering.
Man kan alltså använda dessa duggor som ytterligare träningsmaterial
inför tentan. Dock rekommenderar jag att ni ger dem lägre prioritering
än gamla tentor och uppgifter i övningsboken. När det gäller gamla
tentor kan ni också om ni vill kolla tentorna från flervariabelkurserna
jag höll på E 2013 och 2014:
TMA043-HT2013
TMA044-HT2014
Länkar till tentorna finns längst upp på respektive sidor under "Aktuella Meddelanden".
3. Kom ihåg att de skriftliga tavelrapporterna måste lämnas in för att
ni ska bli godkända på detta moment, som i sin tur krävs för att bli
godkänd och få hp för hela kursen. De grupper som fortfarande måste
lämna in är
5A, 5C, 5E, 6A, 6B, 6C, 6D, 6E, 7A.
Det finns ingen skarp deadline men om man ska vara snäll mot sina
klasskompisar så borde man lämna in senast nu på måndag (förutom grupp
7A), för tanken är att alla rapporterna läggs upp på hemsidan och kan
användas av alla som pluggmaterial.
Feb 28, 13.13: Jag fick en fråga om tentauppgift 2015-08-25-#6 ty den givna lösningen är kortfattad. Om man räknar ut allting
med hjälp av kedjeregeln och faktumet att u_{st} = u_{ts} så ska man få
följande:
u_x = y * u_s + (2xy^3) * u_t
u_y = x * u_s + (3x^2 y^2) * u_t
u_{xx} = y^2 * u_{ss} + (4x y^4) * u_{st} + (4x^2 y^6) * u_{tt} + (2y^3) * u_t
u_{xy} = u_{yx} = (xy) * u_{ss} + (5 x^2 y^3) * u_{st} + (6x^3 y^5) * u_{tt} + u_s + (6x y^2) * u_t
u_{yy} = (x^2) * u_{ss} + (6 x^3 y^2) * u_{st} + (9 x^4 y^4) * u_{tt} + (6x^2 y^2) * u_t
Om man stoppar alla dessa in i den givna PDE:n så ska man få att
koefficienterna till u_s, u_t, u_{ss} samt u_{tt} är identiskt noll
allihopa och det enda som blir kvar är
-x^3 y^4 * u_{st} = 0.
Eftersom definitionsmängden är begränsad till x > 0, y > 0 så kan
vi härleda att u_{st} = 0, precis som det står i lösningen. Sedan
fortsätt som det föreslås.
Feb 28, 13.12: Det finns ett misstryck i lösningen till tentauppgift 2015-08-25-#3 på hemsidan. Efter att ha integrerat bort z står det
(ln 2)/3 * \iint_{E} \sqrt{y^2 + xy - 2x^2} dx dy .... (1)
Det borde stå
(ln 2)/3 * \iint_{E} [1/\sqrt{y^2 + xy - 2x^2}] dx dy ... (2)
Sedan blir det rätt ändå längre ner - efter byte till (u,v) förvandlas
(2) till (ln 2)/3 * \iint_{[0,1] x [0,1]} 1/\sqrt{uv} du dv,
precis som det står i lösningen.
Feb 28, 13.11: Vi
är nu klara med Kapitel 10 och mer eller mindre med 4.1 (jag vill göra
ett exempel till). Kvar är alltså 4.2, 4.3 och 5.1. Som det ser ut nu
så kommer vi att vara färdiga med kursen på måndag och därmed ha 3
föreläsningar som kan ägnas åt repitition. Imorgon kommer följande
uppgifter att demonstreras på tavlan: 10.35, 10.54, 4.6. Kom ihåg att
Dugga 3 stänger kl 23.59 imorgon kväll.
Feb 26, 17.07: Det blev lite förvirring
med sista exemplet som jag räknade på tavlan i fredags (jag var kvar en
bra stund efteråt med folk och diskuterade det) angående
orientering/tecknen/vänster-höger sida osv. Jag har nu kollat mina
beräkningar igen och bekräftat att jag själv gjorde ett teckenfel.
Kurvan var redan positivt orienterad som randytan så jag borde inte ha
lagt till ett minus tecken i början. Det är också så, som någon föreslog
i fredags, att uträkningen blir något lättare om man väljer planstycket
snarare än paraboloidstycket som ytan. Jag ska först räkna klar
exemplet imorgon (med både paraboloiden och planet som ytan) så att det
blir ingen förvirring. Beviset av Stokes sats för funktionsytor kommer
sedan att tydliggöra varför tecknen/orienteringarna är som de är i
satsens formulering.
Målet är att bli klar med Kapitel 10 imorgon. Jag har lagt upp på
hemsidan en ny scan av satsen som sammanfattar materialet i 10.4 (med
bättre upplösning denna gång). Kom ihåg att materialet i 10.6 är EJ
examinerbart.
Feb 21, 14.30: 1. Vi är nu klara med
Kapitel 9 och ska sätta igång med Kapitel 10 på torsdag. Notera dock att
vi har redan mer eller mindre klarat av 10.5 också. Detta speglas i de
demouppgifter som jag har valt ut för imorgon. Dessa blir
9.10, 9.24, 10.62.
På hemsidan har jag flyttat runt lite igen bland de rekommenderade
uppgifterna för att bättre spegla var vi ligger just nu. Just nu under
Lv 6 återfinns alla uppgifter som behandlar material i avsnitt 10.1,
10.2 och 10.5. Uppgifterna som behandlar stoff i 10.3 och 10.4 ligger
under Lv 7. Jag räknar därmed med att bli klara med åtminstone 10.1 och
10.2 denna vecka, men det är möjligt att det blir en del kvar ur 10.3
och 10.4.
2. Jag har också lagt upp under "Program" en fil (handskriven och på
engelska) med extra FRIVILLIGA anteckningar för dagens föreläsning. Jag
ger ett mer eller mindre komplett bevis av något jag hastigt viftade om
idag, nämligen att om D = R^2 - en punkt, så är dim(V/W) = 1, där V är
vektorrummet av alla virvelfria fält i D och W är underrummet av alla
konservativa fält i D.
Jag tyckte att några av er skulle kanske vara intresserade av detta men,
som sagt, det är frivilligt material. Notera anmärkningen i slutet på
filen om hur man skulle ta sig an att bevisa det mer allmänna påståendet
att dim(V/W) = "antalet hål i området D". Detta påstående (så länge det
kan formuleras rigoröst) gäller även i högre dimensioner och är kanske
lättast att komma ihåg som "Russell Crowes sats". För att se varför,
kolla
https://www.youtube.com/watch?v=ZGGZaQQEniw
3. Ett par rättelser till dagens föreläsning:
(i) jag tror jag sa vid något tillfälle att R^3 - ett klot är ett
icke-enkelt sammanhängande område. Detta är B.S., för om man har en
enkel, sluten kurva som går runt klotet så kan man ändå kontrahera den
till en punkt genom att först "dra upp" den ovanför klotet och sedan
squisha den. Det enklaste sättet att få ett icke-enkelt sammanhängande
område i R^3 är att ta bort en linje. En kurva som går runt linjen kan
således inte kontraheras kontinuerligt till en punkt utan att snudda
linjen.
(ii) vid beräkningen av ett exempel så sa jag felaktigt att integralerna
från 0 till pi av -(sin t)(cos^2 t) och (cos t)(sin^2 t) skulle ta ut
varandra. Detta stämmer inte (intuitivt ty sin t >= 0 alltid i det
övre halvplanet medan cos t är både positiv och negativ där). I stället
gäller att
\int_{0}^{pi} (cos t)(sin^2 t) dt = 0
\int_{0}^{pi} (sin t)(cos^2 t) dt = 2/3.
Sedan kan man visa att
\int_{0}^{pi} sin^4 t dt = \int_{0}^{pi} cos^4 t dt = 3*pi/8.
Feb 20, 15.35: 1. Ur Kapitel 9 har vi kvar
det mesta i avsnitt 9.2 och 9.3, samt Sats 9.4.5. Allt detta ska vi
kunna klara av imorgon och sedan komma igång med Kapitel 10. Det finns
en naturlig övergång faktiskt, som ges av tillämpningen av Greens Sats
på 2-dim flöden (9.3). Eftersom jag har presenterat materialet om
"potentialfält/konservativa fält" i godtycklig dimension har vi dock
också redan gjort det mesta i avsnitt 10.5 (samt en del av 10.4),
förutom Sats 10.5.4, som härleds från Stokes sats på samma sätt som Sats
9.4.5 kommer att härledas imorgon från Greens sats.
Som det ser ut nu så gissar jag att vi är klara med 10.1 - 10.5 i slutet
av denna vecka men kanske inte med 10.6. Jag skulle kunna hoppa över
det avsnittet egentligen för det handlar om fysikaliska tillämpningar.
Men tillämpningen på Maxwells ekvationer för elektromagnetism och
härledning av existensen av elektromagnetiska vågor är bara så vackert
(och viktigt ty det gav upphov till relativitetsteorin) att jag kommer
nog inte kunna låta bli att säga något om det. Kapitel 4 och 5.1 kommer
att ta mindre tid sedan.
2. Dugga #3 är nu öppen. Vi får hålla tummarna för buggfrihet ...
Feb 19, 15.32: 1. För ni som är i tavelgrupper 6.X:
Som någon påpekade så ligger den sista av veckans fyra föreläsningar på
fredag e.m., alltså efter ni ska träffa mig på fredag f.m. Frågan var då
om även den föreläsningen ska ingå i era presentationer. Jag tycker så
här: Varje grupp kan välja själva om de vill försöka även presentera
material från den föreläsningen. Dock *förväntas* inte att ni gör det på
fredag f.m. Det vore bra om den grupp som sedan väljs ut inkluderar
även fredagens material i presentationen på måndag. Dock kommer jag inte
heller att *cerberusskalla* om ni inte gör det. Men, jag förväntar mig
att ni SKA inkludera detta material i era skriftliga rapporter.
Efter onsdagens föreläsning ska jag skicka ut ett mail där det framgår vad jag räknar med att täcka på fredagen.
2. Jag har lagt två nya dokument uppe på hemsidan under rubriken
"Examination". Det ena är en engelsk/svensk matematisk lexikon, som kan
ju vara användbart, dock inte speciellt viktigt i just denna kurs ty
boken är på svenska. Det andra dokumentet är ett "formelblad" som jag
hade för en tidigare flervariebel kurs på E. Jag tycker ni kan lika väl
ha detta blad gratis på tentan - det kommer alltså att bifogas med
tentatesen.
3. Dugga 3 är nu förberedd. Den öppnar kl 13.00 imorgon och stänger kl
23.59 på onsdagen den 1/3. Den innehåller 9 uppgifter, som behandlar
kurvintegraler, Greens sats, potentialer och ytintegraler (av
skalärfält). För godkänd krävs minst 7 rätt. Tyvärr fanns det inga
uppgifter i databasen som behandlar flödesintegraler, Gauss sats eller
Stokes sats. För dessa avsnitt måste ni räkna från läroboken. Notera
dock också filen på hemsidan, under "Program", med att 40-tal extra
övningsuppgifter. Dessa behandlar i huvudsak också stoff från Kapitel
10.
Kapitel 9-10, som jag har sagt redan, är verkligen kursens kärna, så
kommande veckan lär bli den mest intensiva under kursen, samt den vecka
där övningsuppgifterna från boken är nog "svårast". Vi ligger egentligen
före i planeringen ty de två sista delarna av kursen, Kapitel 4 och
5.1, är kortare och kommer absolut inte att ta 2 veckor (8
föreläsningar). Så vi borde ha gott om tid för repitition mot slutet,
tack och lov ty tentan ligger redan på lördag i Lv 8.
Förresten, förutom de uppgifter som jag har lagt upp i Duggor 1-3, finns
det en handfull uppgifter i databasen om stoffet i Kapitel 4. Jag
kommer efter att Dugga 3 stänger att lägga upp dessa uppgifter som en
icke-poänggivande "Dugga 4" samt öppna upp Duggor 1-3 igen, så att ni
kan använda dem som träning inför tentan.
Feb 14, 12.08: Lite orientering (excuse the pun !) efter dagens föreläsning, ty jag följer inte exakt ordningen av materialet i boken.
Själva definitionen av begreppet "kurvintegral" behandlas i avsnitt 9.1
och begreppen "konservativt vektorfält" och "potential" införs i avsnitt
9.4. Notera att boken antar i Kapitel 9 att alla fälten är
2-dimensionella, men alla dessa begrepp makear sense i vilken dimension
som helst. Begreppet "positiv orientering", såsom vi definierade den
idag, makear sense däremot endast i R^2 (det finns en högre dimensionell
motsvarighet här också, men det är mer subtilt, det tar vi i samband
med Stokes sats (10.3.2) nästa vecka).
Satsen att kurvintegralen för ett konservativt fält är förändringen i
potentialen (och således oberoende av banan) är Sats 9.4.2. Notera att
motsatsen också gäller (Sats 9.4.3). Vi har kvar att bevisa dessa satser
nästa gång.
Satsen att ett konservativt fält är virvelfritt är Satser 9.4.4 (för
R^2) och 10.5.3 (för R^3). Notera dock att boken använder termen
"virvelfritt" endast i R^3, den införs först på s.385. Dessa satser har
vi alltså bevisat idag.
Den viktigaste frågan i sammanhanget, vars formulering vi kom fram till
idag, är "vilka virvelfria vektorfält är konservativa ?". Svaret i R^2
ges av Greens sats (9.2.1) och dess omedelbara följdsats 9.4.5. Svaret i
R^3 ges av Stokes sats (10.3.2). Bevis och tillämpning av dessa satser
blir alltså ett av huduvmålen nästa vecka, tillsammans med såsmåningom
Gauss sats (10.2.1) som ger en motsvarande koppling mellan
flödesintegraler och så-kallade "källfria" (eng: solenoidal)
vektorfält.
Imorgon på övningen kommer följande uppgifter att demonstreras:
8.16, 9.4, 9.30, 9.39.
Notera att jag har med detta urval hoppat över för tillfället de
uppgifter i övningsboken som behandlar Greens sats (9.7 - 9.28), vi tar
dem nästa vecka i stället.
Slutligen: För att försäkra att alla förstår, de tavelgrupper som ska
presentera på fredag ska behandla allt material från både denna och
förra veckan, de tre senaste föreläsningarna alltså. Det är nog något
mindre material än vanligt pga endast 3 föreläsningar men sådant är
livet ...
Feb 6, 13.30: 1. Vi är nu färdiga med
dubbel-/trippel-/multipelintegraler, dvs Kapitel 7, 8.1, 8.3 och 8.4.
Notera iofs att sådana integraler kommer att förekomma igen under
"Vektoranalys" delen av kursen pga Greens, Gauss och Stokes satser. Men
det "nya" i denna 3:e del av kursen är snarare hur dessa satser binder
ihop multipelintegraler med kurv- och ytintegraler. Förresten, det jag
idag kallade "flux integral" heter egentligen på svenska
"flödesintegral".
2. Jag har rört om lite i "Program" på hemsidan:
(i) vi var helt klara med Kap. 6 redan förra veckan så alla rekommenderade uppgifter från det kapitlet finns nu under Lv 3.
(ii) avsnitt 8.3 och 8.4 täcktes inte förra året. Jag har lagt till
några rekommenderade uppgifter för dessa avsnitt. De är examinerbara !
Uppgifterna för Lv 4 täcker nu allt i Kapitel 7, 8.1, 8.3 och 8.4. Det
finns 4 uppgifter som ska demonstreras av övningsledarna på onsdag.
(iii) förra året gjordes först allt om kurvintegraler innan man började
med ytintegraler. Jag vill prova ett lite annorlunda upplägg i år och
ska på torsdag först gå igenom parametrisering av både kurvor och ytor
(3.1 och 8.2) innan vi börjar med integration av vektorfält
(arbetsintegraler längs kurvor, Kap. 9, och flödesintegraler över ytor,
Kap. 10), som kommer att sysselsätta oss under Lv 5-6.
3. Dugga 2 öppnar kl 14.00 idag och stänger nästa onsdag kl 23.59. Det
finns 12 uppgifter och man ska lösa minst 7 st för att bli godkänd. I
databasen fanns bara uppgifter med dubbelintegraler (inga
trippelintegraler alltså), så alla 12 uppgifterna är dubbelintegraler.
Totalt 159 personer är nu godkända i Ping Pong på Dugga 1. Om du inte
har fått din bonuspinne och tror att du borde ha gjort det, hör av dig.
4. Grupper 2B och 2C har hittills lämnat in sina slutrapporter och dessa
är postade på hemsidan. Övriga läggs upp så snart jag får in dem. Kom
ihåg Grupp 3:orna att lämna in era preliminära rapporter under dagen.
Feb 5, 21.30: Jacques Huitfeldt vill
meddela att bonusuppgiften för Matlab ligger uppe nu på nätet - du kan
länka dit från kursens hemsida, under rubriken "Datorlabbar". Kontakta
Jacques om du har frågor (jacques@chalmers.se).
Feb 5, 21.05:
Nu finns en länk till enkäten för mittkursutvärderingen (se avsnittet
"Kursutvärdering"). Vänligen besvara enkäten senast på onsdag 8/2.
Feb 2, 16.00: Vi är nu helt klara med
Kapitel 6 och är "halvvägs" klara med materialet för Lv 4, dvs
"multipelintegraler, volymberäkningar och mekaniska tillämpningar". Det
finns väldigt lite väsentligt "nytt" i det senare materialet jämfört med
Kapitel 6, det är mest att beräkningarna blir i allmänhet längre och
jobbigare när man ökar dimensionen - i synnerhet kan det bli svårare att
få grepp på hur ett område ser ut och därmed att ställa upp rätt
gränser i integralen eller göra rätt variabelbyte. Det viktigaste är
alltså att man helt enkelt tränar, genom att räkna uppgifter från
läroboken.
De kommande två veckorna är en sorts halvtidshalvpaus i kursen, med
endast 2 föreläsningar nästa vecka och en veckan därpå. Tavelgrupper 5
ska alltså sammanfatta materialet från dessa 3 föreläsningar.
Redan på måndag kommer jag att avsluta materialet för Lv 4 (enligt
Program) genom att (i) utveckla lite mer tolkning av medelvärden i
termer av integraler (ii) göra ett exempel på en tyngdpunktsberäkning
(iii) introducera tröghetsmoment och göra ett exempel (iv) beräkna
volymen av en n-dimensionell sfär (exempel 7.2.7). Senast på torsdag då
sätter vi igång med vektoranalys, som man kan säga är kursens kärna
(mest Kapitel 9, 10), i synnerhet när det gäller fysikaliska
tillämpningar av flervariabelanalys, och det som kommer att sysselsätta
oss fram till och inkl. Lv 6.
Kom ihåg att deadline för Dugga 1 är söndag kl 23.59. Dugga 2 kommer att
göras tillgänglig efter måndagens föreläsning och kommer att behandla
allt om dubbel-, trippel och mutlipelintegraler.
Feb 1, 10.31: I fall ni har missat det
(lätt att göra !) vill jag påminna om att en till övning är schemalagd
för imorgon 15-17. Det blir nog ett bra tillfälle att jobba på Dugga 1
och kunna få hjälp med tekniska problem. Min plan är att jag kommer
själv att gå runt, om inget annat är jag nyfiken på just exakt vilka
tekniska dåraktigheter som Maple-TA hittar på. Det kommer att bli en
eller två demouppgifter också (en generaliserad integral och kanske
något från Kap. 7 om vi lyckas komma igång med den på föreläsningarna),
men jag vill kunna låta er jobba själva mest imorgon och i synnerhet på
Dugga 1 om ni vill.
Förresten, några verkar ha blandat ihop rollerna för knapparna "Quit and
Save" och "Submit Assignment". Den senare ska användas ENDAST då du har
samlat ihop dina >= 10 poäng och är klar. När duggan submittas så
låses den och är man inte klar så måste man börja om med en helt ny
dugga.
Just nu 47 pers godkända i Ping Pong. Om du är klar kolla att det står så där ...
Jan 30, 11.55: Förresten om man vill integrera arctan(x) och har glömt formeln så kan man göra det via partiell integration:
\int u dv = uv - \int v du
Sätt u := arctan(x), dv := dx
Då blir
\int v du = \int x/(1+x^2) dx,
som kan i sin tur lösas med substitutionen w := 1+x^2 och ger 1/2 * \int dw/w = 1/2 * ln(w)
Alltså,
\int arctan(x) dx = x * arctan(x) - 1/2 * ln(1+x^2) + C.
På en tenta skulle jag nog ge er denna formel dock. Som jag sa idag,
målet med denna kurs är inte att återexaminera förmågan att lösa kluriga
envariabelsuppgifter.
Jan 30, 11.43: 1. Det vi gick igenom idag
täcker det mesta i avsnitt 6.1 och 6.2 förutom de teoretiska aspekterna.
Målsättningen är att bli klar med "räknemetoderna" imorgon och ta
teorin på torsdag f.m. Jag hoppas kunna komma igång med
trippelintegraler (Kapitel 7) redan på torsdag e.m.
2. Pga allt strul (och det lär bli mer) så har deadline för Dugga 1 nu
förlängts till söndag, kl 23.59. Flera personers duggor verkar ha
försvunnit i samband med att servern låg nere igår, tyvärr vet jag inte
vad man kan göra åt den saken. Om du hade submittat igår med minst 10
poäng så ska jag ha fått ett mail om att du är godkänd och isf är det
lugnt. Men om du sparade duggan med < 10p så finns det risk att den
är nu försvunnen och att du måste börja om på nytt.
Jag har i Ping Pong skapat ett "kursmål" där jag lägger in vilka som är
godkända på Dugga 1, enligt min kännedom. Om du tror att du är klar,
kolla att det står så där. Om det inte gör det hör av dig. Hittills är
17 pers godkända.
3. Alla rapporterna från Lv 1 är nu inne och utlagda på hemsidan. Jag
har också lagt upp namnen och email för de två kursrepresentanterna,
under rubriken "Kursutvärdering".
Jan 29, 15.35: Flera personer har meddelat
under förmiddagen om problem med att komma in eller komma åt duggan
ö.h.t. Just nu kan jag inte ens logga in heller, fär upp
"The server is temporarily unable to service your request due to
maintenance downtime or capacity problems. Please try again later."
Ja, vad ska man göra ... gråta eller skratta ...
Jag ska inte göra något idag, om problemet kvarstår imorgon så kontaktar
jag datorsupport. Pga allt strul kan ni räkna med en tidsfrist med
Dugga 1 till nästa söndag kväll.
Jan 28, 14.45: Det verkar finns tre
huvudsakliga buggar i Maple-TA uppgiften. Ingen av buggarna förstår jag,
jag tog alla uppgifterna från en databas och samma uppgifter användes
också förra året, men läraren känner inte igen buggarna. Hur som helst,
här är dem och hur jag vill sköta saker för tillfället:
#1: Det finns en uppgift där en funktion f(x,y) är given och man ska
hitta och klassificera alla dess stationära punkter. Det finns text som
antyder att svaret ska anges som [[a,b,c],KARAKTÄR]. Men här är
punkterna i R^2 så svaren ska anges som [[a,b],KARAKTÄR]. Även då verkar
det som om svaren accepteras inte för vissa - jag har själv provat nu
och fått detta problem. Vi gör så här:
Om ditt svar [[a,b],KARAKTÄR] accepteras inte, lämna den kvar bara
(radera ej !) och gör de andra uppgifterna. Om du får ihop 10 st så kan
du "Submitta" och bli godkänd. Om du får ihop 9 st, submitta ändå och
skicka mig ett mail med ditt svar på #1 (svaret kommer också att ligga
kvar i systemet). Om det är rätt kan jag gå in och manuellt ändra
poängsättningen.
Detta är lite krångligt, men pga att jag verkar inte kunna ändra en
poängsättning så länge duggan är "In Progress" Irriterande ...
#2: Det finns en uppgift där man ska bestämma riktningsderivatan till en
funktion f(x,y,z), men det står att funktionen är f(x,y), en funktion
av endast 2 variabler. Detta är helt enkelt en typo, om z förekommer i
formeln för f så är det en funktion av tre variabler och ska betraktas
som sådan.
#3: Vissa har fortfarande problem med att få sina svar registerade på de
2 uppgifterna där man ska ange karaktären hos en given stationär punkt.
Buggan är konstigt här, för det har t.o.m. inträffat att någon kunde
inte se att deras svar var rätt men när de submittade duggan så hade de
fått poängen ändå. Vi löser detta än så länge på exakt samma sätt som
med #1 ovan.
Om jag lyckas ta reda på exakt vad som orsakar buggarna och åtgärda dem
så hör jag av mig. Räkna inte dock med att jag lyckas. Uppgifterna har
legat i databasen i flera år nu och det är en annan person som skapade
allihopa från början för några år sedan. Och om problemet ligger någon
annanstans än i själva skapandet av uppgifterna, då är det Maple-TAs
kundsupport man måste nog vända sig till, och det lär bli en mardröm ...
Så vi ska göra det bästa vi kan av situationen än så länge.
Jan 27, 12.20: Det blir Grupp 2E på måndag.
Jan 26, 17.00: 1. Vi är nu klara med 3.2 -
3.4 och är i fas med planeringen enligt hemsidan. På måndag sätter vi
igång med Kapitel 6 (dubbelintergraler).
2. Första Maple-TA uppgiften är nu ihopsatt. Den öppnar idag kl 17.00
och stänger på fredag nästa vecka kl 23.59. Det finns 16 uppgifter, det
är många, men jag valde att ta med alla uppgifterna i databasen som hade
med det material som vi hittills gått igenom att göra. För att bli
godkänt måste man svara rätt på minst 10 valfria uppgifter. Det finns
ingen begränsning på hur många gånger man får försöka sig på en uppgift.
Man kan också logga ut från Maple-TA och behålla de poäng man dittills
samlat ihop, dvs man behöver inte göra hela duggan på ett pass.
Skulle det strula till någonstans skicka mig ett mail.
3. Jag har fått in den första slutgiltiga rapporten, från Grupp 1B, och
den är nu utlagd på hemsidan, under "Tavelpresentationer". Alla
rapporterna läggs upp så snart de kommer in.
För Grupp-2:orna, kom ihåg att vi träffas imorgon bitti i sal MV:L15, med start 07.30.
Jan 25, 23.26: 1. Jag har nu lagt upp supplementära anteckningar också för gårdagens föreläsning (se under "Program").
2. Första Maple-TA uppgiften kommer att släppas någon gång imorgon kväll
och kommer att innehålla uppgifter som täcker allt vi kommer att ha
gjort dessa första två veckor (2.1 - 2.7, 3.2 - 3.4).
3. En liten rättelse från igår. I det sista exemplet jag gjorde var de
stationära punkterna (1/4, -1/2) och (1,-1). Men som någon påpekade
efteråt, dessa punkter är inte ens i f:s definitionsmängd, ty f innehöll
termen ln(y), som är bara definierad för y > 0. Man kan komma runt
detta genom att i stället skriva ln|y| i formeln för f, ty ln|y| har
också 1/y som derivata.
Jan 24, 14.28: Vi är nu klara med Kapitel 2. Imorgon kommer övningsledarna att demonstrera följande uppgifter:
2.34, 2.67, 2.70.
OBS! Jag har bytt ut 2.69(c) mot 2.70, jamfört med vad som stod i
programmet tidigare. Detta ty det finns inget nytt att hämta ur 2.69(c)
nu när ni har det explicita kriteriet för klassificering av stationära
punkter, i termer av funktionens partiella derivator av ordning 2, för
funktioner av 2 variabler (Sats 2.6.X.X från idag). Notera att
funktionen i 2.70 är en funktion av 3 variabler. Kriteriet blir mer och
mer komplicerat att skriva upp explicit då antalet variabler ökar och
"rätt sätt" att formulera det i allmänhet är i termer av matriser. Jag
ska nämna exakt hur i de anteckningar som jag ska skriva för idag, men
det är inget ni förväntas kunna (den bakomliggande teorin kommer i nästa
kurs i Lp4). Kom ihåg dock att kriteriet har i grund och botten att
göra med "kvadratkomplettering", som när man går över till matriser får
det mer pompösa namnet "ortogonaldiagonalisering av symmetriska
matriser". Det innebär att man kan lösa ett specifikt problem genom att
hitta på en kvadratkomplettering av andra-grads Taylorpolynomet för den
specifika funktionen. Det är det som kommer att göras i 2.70, och hur
alla exemplen i PB genomförs. Luckan här är att, när antalet variabler
överstiger 2, så finns det inte längre en lika uppenbar metod för
kvadratkomplettering, så matrisformuleringen blir "rätt sätt" att få en
helhetsbild.
Dagens anteckningar kommer möjligen att läggas upp senare ikväll men kanske imorgon ... jag måste sova lite också :)
Jan 23, 19.15: 1. Jag har lagt upp på
kurshemsidan, under "Program, Lv 2", anteckningar för dagens föreläsning
(eftersom jag gick en bit förbi det material som finns i PB, avsnitt
2.6). Anteckningar kommer också att läggas upp för morgondagens
föreläsning om "undersökning av lokala extrempunkter" för där kommer jag
också att gå längre än i boken, och i synnerhet presentera teorin med
hjälp av matriser - de två filerna jag skickade ut igår är en
approximation till hur det kommer att se ut imorgon.
2. Tavelgrupperna för Lv 2 är nu fastställda, inga fler anmälningar till
Lv 2 kommer att godkännas, trots att det i Grupp 2C finns bara 5
personer. Om du inte har anmält dig ännu så ska du sikta på Lv 3 eller
senare.
Jag väntar fortfarande på skriftliga rapporter för Grupper 1A, 1C och 1D. Se till att jag får dem innan kl 23.59.
Jan 17, 12.35: 1. Vi gjorde klart 2.2 idag
och är mitt inne i 2.3. Även delar av 2.4 är egentligen också redan
täckta (jag har redan sagt vad gradienten till en funktion är och angett
hur man skriver definitionen av differentierbarhet i vektorform med
dess hjälp - se ekv. (26) på s.76). Först på dagordningen på torsdag
blir beviset av Sats 2.3.4. Notera att listan av examinerbara bevis
finns i ett dokument på kurshemsidan som heter "Teori-PM", som ligger
under avsnittet "Kurskrav".
2. Kl 8-9 imorgon bitti så kommer de tre övningsledarna att demonstrera
de uppgifter på tavlan som anges i "Program" på kurshemsidan, dvs
uppgifter 1e, 2b, 8c, 21 i Kapitel 2. Notera att #21 tillämpar det som i
boken kallas "den allmänna kedjeregeln", ekv. (24) på s.69. Denna har
jag inte skrivit upp idag men den följer direkt från det jag kallade
"den riktiga kedjeregeln", ekv. (20) och (21) på s.65, på samma sätt som
det jag kallade "den enklaste formen av kedjegregeln", ekv. (16) på
s.61, följer direkt från envariabelsregeln, ekv. (14), (15).
OBS! Vi har också ett övningspass 15-17 imorgon och default tanken är
att samma uppgifter ska demonstreras en gång till då, i 45 minuter (dvs
att default är att alla går på ett av passen) och att det sedan finns 45
minuter för eget arbete. Övningsledarna kommer att bestämma i realtid
om detta behövs eller om man kan ägna hela passet åt eget arbete (eller
ngt annat de/ni vill hitta på, t.ex. demonstrera andra uppgifter).
Framöver så är det möjligt att vissa av er skulle hellre vilja ägna mer
tid åt eget arbete och hoppa över demos. Ni får försöka kommunicera
detta till mig, direkt eller via kursrepresentanterna. Om det visar sig
finnas efterfrågan för den varianten så kommer vi såsmåningom att ändra
så att bara 2 av 3 övningsledare kör demos. Jag håller er uppdaterade om
detta.
3. Kom ihåg att 9-10 imorgon ägnas åt en föreläsning från Hans Malmström
i GD-salen, där han ska ge en översikt om tavelpresentationsmomentet.
Detta är naturligtvis en engångsföreetelse, fr.o.m. nästa vecka har vi 2
x 2 timmar räkneövning på onsdag.
4. Efter lunch ska vår sekreterare Elisabeth Eriksson (fia@chalmers.se)
tanka över alla som är registrerade på kursen i Ping Pong till Maple-TA.
Ni som går i 1:an har inte använt Maple-TA förut så var och en av er
kommer att sedan få ett individuellt mail med inloggningsuppgifter för
Maple-TA. Omregistrerade studenter ska använda samma konto som de redan
har.
5. En sista kommentar. Tanken med upplägget med två föreläsningar på
torsdag (schemat är i princip detsamma som tidigare år) har varit att
eftermiddagspasset skulle vara en form av "uppsamlingspass" där jag
räknar mest uppgifter på tavlan i stället för att presentera teori,
medan att de tre övriga föreläsningarna under veckan skulle vara
"teoritunga". Hittills har jag valt en mer "blandad" approach, jag har
räknat ett antal uppgifter i samband med att teorin presenterats och
försökt motivera intuitionen bakom definitionerna och satserna. Jag tror
jag vill fortsätta prova detta tills vidare, jag tror att teorin kan
sitta bättre om man direkt ser ett exempel på hur den ska tillämpas. Det
kan se ut i så fall att vi under veckan ligger lite efter i
planeringen, men det borde gå ihop när veckan är slut.
Jan 16, 15.09: En liten rättelse: För
funktionen f(x,y) = xy/(x^2 + y^2) så är f(t,kt) = t(kt)/(t^2 + (kt)^2)
= k/(1+k^2). Imorse på föreläsningen skrev jag k^2 i täljaren.
Jan 16, 12.45: 1. Idag gick vi igenom
avsnitt 2.1 och 2.2 i boken, förutom, huvudsakligen, Sats 2.2.3 och dess
bevis. Den tar vi imorgon. Notera att Sats 2.2.2 är, i notationen jag
använde idag, det faktum att konstanterna C_i i definitionen av
differentierbarhet är lika med de partiella derivatorna delta f/delta
x_i, beräknade i baspunkten.
2. Det börjar bli fullsatt nu för tavelgrupperna i Lv 1. Det finns en
ledig plats just nu (12:36), i gravplatsgruppen (1A) om någon vill hoppa
på. Det bör man i så fall göra idag, anmälan till Lv 1 vill jag stänga
ner ikväll så att ni hinner få igång ett samarbete.
3. Någon bad mig att kontrollera gamla upplagor av Persson-Böiers. Den
som ni ska ha köpt från Cremona är den 3:e upplagan från 2005. De två
tidigare är från 1997 och 1988. Har man en av de två tidigare böckerna
så klarar man sig nog. I den 3:e upplagan finns lite extra material i
Kapitel 1, men den ingår inte i denna kurs. Samma gäller Kapitel 5, där
bara 5.1 ingår och där finns det inga skillnader. Det finns också ett
nytt avsnitt i Kapitel 8, men den ingår inte heller i kursen formellt
trots att jag möjligen kommer att nämna "medelvärdessatsen i
flervariabelanalys" längs vägen.
Å andra sidan bör man ha den senaste upplagan av övningsboken, dvs 8:e
upplagan från 2007, för annars kommer det att strula reellt med
numreringen av de rekommenderade övningarna.