Aktuella meddelanden
Tentan 2015-08-26 med lösningar

Tentan 150105
med lösningar

Tentan 141030 med lösningar.

Schemat för kursen hittar du via länken till webTimeEdit på sidans topp.

Lärare
Kursansvarig: Lennart Falk, tel 772 3564, epost falk*chalmers.se. Föreläsningar i sal VR.

Övningsledare:
Gr a: Lennart Falk, falk*chalmers.se  Sal VV11.
Gr b: Michael Björklund, micbjo*chalmers.se  Sal VV13.
Gr c: Atefeh Ardakani, ardakani*student.chalmers.se  Sal VV23
Gr d: Edvin Davidsson, edvind*chalmers.se  Sal VV33.
Gr AT: Peter Helgesson, helgessp*chalmers.se  Sal VV12.
Kurslitteratur
Calculus, a Complete Course, 8:th edition (2013), av R.A. Adams. Detta är den dominerande boken i kursen, och den är även kursbok för två senare matematikkurser. I princip läser vi i denna kurs kapitlen 1-4 samt 10.1-10.4. Avvikelserna från 7:e upplagan (2009) är små och finns samlade här. För eventuella innehavare av upplaga 6 finns här en översikt som gör det möjligt att översätta avsnitts- och uppgiftsnummer mellan upplagorna. Observera att jämförelsen görs mellan upplaga 6 och 7, så man får titta in på två ställen för att översätta mellan upplaga 6 och 8! Motsvarande för nästa kurs (läsperiod 2) finns här. Se också alla kända fel i åttonde upplagan, denna lista uppdateras för varje nytt fynd. De engelska och svenska begreppen är oftast, men inte alltid likartade. Här kommer därför en ordlista.
Tillägg: pdf-fil Asympt om asymptoter (görs i läsvecka 7).

Linear Algebra and its Application, 4:th edition (2010), av David C Lay. Här läser vi bara kapitel 1.1-1.2 i denna kurs. Denna bok är också kursbok för kursen i linjär algebra (V läsperiod 3, AT i årskurs 3, läsperiod 1).
Kapitel 1 från upplaga 3 finns fritt tillgänglig på denna länk. 

På Cremona kan man köpa ovanstående böcker i ett rabatterat paket för 1199 kr. För detta får man också Student Solutions Manual till Adams bok (med lösningar till uppgifter med jämna nummer - försök alltid själv innan du tittar här!) samt en skrift betitlad "Studera smart - Så lyckas du med tentor och andra prov".

Adams kapitel P (före kapitel 1) och Appendix 1 (i slutet, om komplexa tal) utgör gymnasierepetition. Visserligen efter kanadensiska mått, men det är inte alltför olikt svenska förhållanden. Dessa avsnitt är bra att öva på emellanåt, speciellt i kursens början.
Sommarmatte 1 och Sommarmatte 2  klickar du på, så får du upp kursmaterialet till en förberedande webkurs. Om man vill ha mera gymnasierepetition kan man titta vidare i dem.


Program
Föreläsningar
Innehållet per föreläsning är preliminärt, det kan skilja något från verkligheten. Veckonumren 1-7 är klickbara: man får då upp ett mera detaljerat PM för den aktuella veckan, i vilket man kan läsa kursmål och rekommenderade övningsuppgifter.
Obs! Det är helt normalt att man i början på en vecka övar på uppgifter från föregående veckas PM. Varje vecko-PM är utformat efter det aktuella föreläsningsinnnehållet, och bearbetningen av detta innehåll tar förstås tid.

Se en översikt över gränsvärdena som vi jobbar med under kursen (och kanske ett par till).

Förkortningar: SM=sommarmatte (löpande kapitelnumrering över del 1 och 2), A=Adams bok, L=Lays bok.
En *asterisk betyder att uppgiften har en högre svårighetsgrad.

I kursens början kan det vara lite olika med gymnasiekunskaperna. För att repetera/förstärka dem rekommenderas att studera kapitel P (Preliminaries) och Appendix A (Complex Numbers). I första duggan (se nedan under "Duggor") ges ett antal uppgifter på sådant.


Vecka
Dag Avsnitt
Innehåll
1
1.9
L: 1.1
Linjära ekvationssystem. Koefficientmatris, radoperationer, lösbarhet. Facit 1.1 uppgift 25: 2g+h+k=0.

3.9
L: 1.2 Linjära ekvationssystem. Radreduktion, parameterlösningar. En elektrisk krets. Kemitillämpning.

5.9
A: 10.1
Analytisk geometri i rummet, inledning.  Facit till extrauppgift i vecko-PM 1.
2
8.9
A: 10.2
Analytisk geometri i rummet. Vektorer, koordinater, skalärprodukt.

12.9
A: 10.3-10.4 Analytisk geometri i rummet.  Kryssprodukt, determinanter, area och volym.
     3        15.9
A: 10.4, 1.1-1.3
Planets och räta linjens ekvationer, avståndsberäkningar. Kommentarer till kap 10. Några extrauppgifter. Gränsvärden.

17.9
A: 1.3, 1.4 Mera gränsvärden. Kontinuitet.

19.9
A: 1.4, 1.5 Sats om största och minsta värde, satsen om mellanliggande värde. 
4
22.9
A: 2.1, 2.2 Den "riktiga" gränsvärdesdefinitionen. Derivata, tangenter och normaler till funktionsgrafer.

26.9
A: 2.3, 2.4 Deriveringsregler: produkt, kvot, sammansatt funktion (kedjeregeln).
5
29.9
A: 2.5, 2.6, 2.7 Derivator av trigonometriska funktioner. Högre derivator. Approximation med derivator.

1.10
A: 2.8, 2.9 Medelvärdessatsen. Avtagande och växande. Implicit derivering.
Figur till uppgift 2.8.28 och besläktad kurva. Ett exempel på det oväntade.

3.10
A: 3.1, 3.2 Inversa funktioner. Exponential- och logaritmfunktioner (kanske nästa gång). 
6
6.10
A: 3.2, 3.3, 3.4 Naturliga logaritmen, talet e. Befolkningsexplosion (ett exempel på exponentialfunktionens hämningslöshet).

8.10
A: 3.4, 3.5, 3.6 Gränsvärdeslagar för log, exp och polynom. Tillväxtmodeller. Arcusfunktioner och hyperboliska funktioner.

10.10
A: 4.1, 4.2
Kopplade förändringshastigheter (tillämpning av kedjeregeln). Numerisk ekvationslösning. Ett Newtonproblem. (repet runt jorden).
7
13.10
A: 4.3, 4.4
L´Hôpitals regler. Lokala och globala extremvärden, metoder att finna dem.

15.10
A: 4.5, 4.6, Asympt Konvexitet/konkavitet. Andraderivatans roll. Grafritning, asymptoter av olika slag.

17.10
A: 4.8,  Ett grafritningsexempel med lite utmaningar. Extremvärdesproblem. Ett extra problem här.
8 20.10

Repetition.

24.10

Repetition, frågestund
     9
Tentaveckan


En liten blick framåt mot nästa kurs ges av följande exempel, där derivatan används för att formulera differentialekvationer, vilka beskriver ett fysikaliskt problem:
Två problem och matematiska modeller för deras lösningar, vilka kan genomföras i nästa kurs.


Datorlaborationer och övningar med Matlab
I denna kurs ingår inga datorlaborationer, däremot introduceras matematikprogrammet MATLAB i kursen CAD och programerings- teknik för V under denna läsperiod. Matlab återkommer i de följande matematikkurserna.

För att få en möjlighet att öva på detta även för AT-studenter, kommer att ges 4x2 timmar med Matlabövningar (se schemat). Titta på denna länk!


Referenslitteratur:
  1. Material (utvecklat av MV) som ger en kortfattad introduktion till Matlab (finns också i länken för AT ovan).
  2. Holly More, MATLAB for Engineers
    Ger en introduktion till Matlab och kräver inledningsvis ingen matrisalgebra. Är utmärkt för självstudier.
  3. Per Jönsson, MATLAB-beräkningar inom teknik och naturvetenskap
    Kräver kunskaper i Matrisalgebra. Innehåller lite mer avancerade övningar och modelleringsuppgifter. Är utmärkt som referenslitteratur/uppslagsbok.
Kurskrav
Kursens mål finns angivna i kursplanen, men formuleras i mera detalj i vecko-PM för respektive läsvecka. Här finns de samlade på en plats.
När det gäller studiet av teorin som ingår i kursen, läs detta teori-PM.
Duggor

Om du är registrerad på kursen TMV125, kommer du att få inloggningsuppgifter till MapleTA, "User login" (som är ditt CID) och ett lösenord. Spara inloggningsadressen som bokmärke ifall denna hemsida skulle ligga nere, vilket händer ibland. Om du tappar bort lösenordet, går det bra att beställa ett nytt ("Forgot your password") som kommer på epost på din chalmersadress. Den som registrerar sig senare, får också dessa uppgifter, men om tiden för en dugga har gått ut så får man avvara den. Det kommer dock att finnas träningsduggor med motsvarande innehåll.

Duggorna görs i en nätbaserad miljö kallad MapleTA. Det blir totalt 6 duggor (var och en tillgänglig i en vecka). Varje dugga ger 1 bonuspoäng till tentan, alla uppgifter i duggan ska då vara rätt lösta, men man kan göra om den obegränsat antal gånger så länge den är öppen. Bonuspoängen får användas på de tre tentor som ges under läsåret: oktober 2014, januari 2015 och augusti 2015.

Det främsta syftet med duggorna är att du ska kunna kontrollera att du kan det som för tillfället är aktuellt i kursen. Samarbete är tillåtet och vällovligt, men själva duggan ska man göra själv, ingen annan får göra duggan, inte heller får man ta hjälp av programvara för att lösa uppgifterna. När du lämnar in duggan intygar du samtidigt att du förstått de svar du lämnat och att du på egen hand kommit fram till dem.

Varje exemplar av din dugga är öppet fram till stängning. Du kan välja att arbeta med samma dugga hela tiden, eller att öppna en ny (i så fall klickar du på GRADE på det gamla exemplaret och öppnar ett nytt).  För att arbeta med samma dugga hela veckan, låter du bli att klicka på GRADE förrän du känner dig klar. Detta rekommenderas!

På varje deluppgift kan du kontrollera ditt svar genom att klicka på HOW DID I DO? I en del uppgifter finns en livboj - om du klickar på den får du se hur man löser en liknande uppgift.

Du kan göra om duggan så många gånger du vill så länge den är öppen - bästa resultatet räknas. Om du startar om med ett nytt exemplar får du inte samma uppgifter, men likaratade.

Om du vill logga ut innan du är klar, så går det bra om du först klickar på QUIT & SAVE. Nästa gång du loggar in har du kvar ditt exemplar så som du sist lämnade det. Högst uppe till höger på duggan kan du också se den tid du har kvar.

När du vill rätta duggan klickar du på GRADE. Återigen: rekommendationen är att vänta med detta tills du gjort alla uppgifter och kontrollerat dem väl.

På den sida i MapleTA där du öppnar duggan finns en länk GRADEBOOK uppe till vänster. Där visas alla dina registreade resultat.

Hur skriver man? Generellt kan man säga att man ska skriva som man gör på en miniräknare. Tänk på följande:

Examination
Examinationen består av en avslutande tentamen och till en mindre del av duggorna (se ovan). Duggorna är främst tänkta att stödja inläsningen, men eftersom man kan få en bonuspoäng för varje godkänd dugga, så utgör de också en mindre del av examinationen, som också innebär att man lagt ner en hel del arbete.
Vid tentamen är inga hjälpmedel utöver skrivhjälpmedel tillåtna. Tentamen kommer att omfatta 50 poäng. 40 poäng och däröver ger betyget 5, 30-39 poäng ger betyget 4, 20-29 poäng ger betyget 3. Under 20 poäng är alltså underkänt. Observera att i dessa poäng är bonuspoäng från duggor inräknade.
Antalet uppgifter är vanligen 7 eller 8, varav 2 testar teorikunskaperna. Gränsen mellan teori och problemlösning är dock inte så skarp - en problemuppgift kan innehålla teoretiska inslag och tvärtom.
Några exempel på äldre tentor finns längst ner på denna hemsida. En mindre förändring som gjordes hösten 2012 innebär att näst sista frågan ("sant eller falskt") består av 3 frågor istället för som tidigare 6. Svaren ska numera motiveras och ger upp till 2 poäng vardera. Ett felaktigt svar kan inte äventyra poängen på övriga delfrågor.


Rutiner kring tentamina
I Chalmers Studentportal kan du läsa om när tentor ges och om vilka regler som gäller kring att tentera på Chalmers.

Vid tentamen ska du kunna uppvisa giltig legitimation och kvitto på erlagd kåravgift.

Meddelande om resultat får du med epost, som skickas automatiskt när resultaten är registrerade. Alternativt kan du gå till Ladok via inloggning i Studentportalen.

Granskning vid ordinarie tentamen:
Då det är praktiskt möjligt ordnas ett separat granskningstillfälle av tentamen. Tidpunkt för detta meddelas på kurshemsidan. Den som inte kan delta vid granskningen kan efter granskningstillfället hämta och granska sin tenta på Matematiska vetenskapers studieexpedition, måndag till fredag, kl 11.00-13.00 (se även Matematiska vetenskapers hemsida för eventuella ändringar!). Kontrollera att Du har fått rätt betyg och att poängsumman stämmer. Eventuella klagomål på rättningen ska lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns en blankett till hjälp. Man kan också kontakta mig på epost och bestämma en tid om man vill gå igenom sin tenta (gäller även om man har hämtat ut den).

Vid omtentamen:
Tentorna granskas och hämtas ut på Matematiska vetenskapers studieexpedition, måndag till fredag, kl 11.00-13.00 (se även Matematiska vetenskapers hemsida för eventuella ändringar!). Eventuella klagomål på rättningen ska lämnas skriftligt på expeditionen, där det finns en blankett till hjälp.
Kursutvärdering
I början av kursen bör minst två studentrepresentanter ha utsetts för att tillsammans med lärarna genomföra kursutvärderingen. Utvärderingen sker genom samtal mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och rapport skrivs.
Se följande mall för Utvärdering av kurser i studentportalen.

En ändring som tillkommit efter föregående års kursutvärdering: duggorna är 6 istället för 7, de är lite mindre och de kommer med lite mera fördröjning efter att motsvarande avsnitt har behandlats i undervisningen.Detta för att de inte ska ta för mycket tid från bokstudierna.

Kursrepresentanter för TMV125 är
William Akyol,
aelis*student.chalmers.se (V)
Nevena Cotra, nevenac*student.chalmers.se (V)
Viktor Olsson, vikolss*student.chalmers.se (AT)
Anna Rosenberg, annros*student.chalmers.se (V)
Erik Save, save*student.chalmers.se (V)

Här en sammanfattning av vad som avhandlades under kursmötet 8/10. Närvarande (och protokollförare) även Frida Jedvert för SNV.
Gamla tentor
Observera att det kan finnas flera bra sätt att lösa en uppgift, nedan ges bara förslag. Läs inte lösningarna tidigt - ge problemlösningen en rejäl chans!
Sättet att skriva vektorer som kolonner (som i Lays bok) introducerades läsåret 2012/13, också i samklang med MapleTA-duggornas utformning. I tidigare tentor är alltså både punkt- och vektorkoordinater skrivna i radform.
2014-08-27 med lösningar.
2014-01-18 med lösningar.
2013-10-26 med lösningar.
2013-08-28 med lösningar.
2013-01-19 med lösningar.
2012-10-27 med lösningar.
2012-08-29 med lösningar.
2012-01-14 med lösningar.
2011-10-22 med lösningar.
2011-08-24 med lösningar.
2011-01-15 med lösningar.
2010-10-23 med lösningar.