2017-08-21: Här finns lösningsförslag till lördagens omtentamen.
Rättningen planeras vara klar imorgon, tisdag.
2017-06-13: Rättningen av omtentan är klar. Om ni kommer ihåg er anonyma kod så kan ni se ert resultat
här.
3 personer fick 20+ poäng men har enligt vårt PingPong-register inte redovisat alla datorlaborationer. Kontakta mig ifall ni tycker att detta inte stämmer.
2017-06-09:
Här finns lösningsförslag till gårdagens omtentamen.
Rättningen planeras vara klar i början av nästa vecka. Anonyma resultat publiceras då här.
2017-03-22: Visning av tentan blir den 27:e mars kl. 15:15 i sal MV:L14.
2017-03-22: Rättningen av tentan är klar, och 79% blev godkända. Om ni kommer ihåg er anonyma kod så kan ni se ert resultat
här.
Ni (3 personer) som fick 20+ poäng men inte var klara med laborationerna kommer få betyget korrigerat när ni redovisat laborationerna på extratillfället den 9:e juni.
2017-03-13: För de som fortfarande har laborationer kvar att redovisa så blir det ett extratillfälle för detta i omtentaperioden, den 9:e juni kl. 10:00 i sal MT12.
2017-03-13:
Här finns lösningsförslag till dagens tentamen.
Rättningen planeras vara klar i nästa vecka. Anonyma resultat och tid/plats för granskning publiceras då här.
2017-03-02: Tack vare övningsledare Carl Lundholm så finns det nu lösningsförslag till kryssuppgifterna
här. Tack Carl!
2017-03-01: Nu finns mina anteckningar för dagens föreläsning uppe, och även mina lösningsförslag som säger i princip samma sak.
De senare inkluderar även en indikation om vilka huvudsakliga lärmål varje uppgift är menad att testa. Lycka till på den riktiga tentan!
2017-02-22: Jag fixade de konstiga värdena på ellipsen i F18.5, filen har uppdaterats. På F18.4 var det rätt; både [-1,1] och [1,-1] är egenvektorer tillhörande egenvärdet -sqrt(5).
2017-02-21: Nu finns kryssuppgifterna för tisdag i nästa vecka tillgängliga - de extra uppgifterna för fredagstillfället kommer om ett par dagar.
2017-02-20: Nu finns en övningstenta
här.
Jag kommer gå igenom nästan alla uppgifter i den på sista föreläsningen, så försök gärna lösa den innan dess.
2017-02-20: Eftersom reserv-tillfället 27/2 inte verkar behövas så tänker jag repetera kursen även då. Dvs. vi tar i princip halva kursen 27/2 och halva 28/2.
Det finns då gott om tid till frågor.
2017-02-15: Kom ihåg att det inte är någon datorlaboration imorgon p.g.a. Kårens dag. Istället ett tillfälle i LV8.
2017-02-13: Jag fixade lite indexförvirring i anteckningarna för F13, sida 6. Försökte samtidigt göra mina k och n lättare att skilja åt.
2017-02-10: Nu är kryssuppgifterna för LV5 synliga också.
2017-02-06: Jag uppdaterade F10-anteckningarna med ett exempel för beviset av Sats 3.2.3. Det går ihop för alla typer av radoperationer,
även radbyten, men jag skrev fel på tavlan när jag försökte hitta på exemplet "online". (Ursäkta att det blev lite rörigt.) Några saknade inverser har också korrigerats.
2017-02-01: Kryssuppgifterna för LV4 har publicerats, och jag har även lagt upp lite gamla tentor enligt förfrågan.
Istället för att titta på dessa redan nu så skulle jag dock rekommendera att ni går igenom det vi gjort hittills i listan över lärmål och kontrollerar att ni kan detta.
2017-01-31: Uppgift 5 i laboration 3 har förtydligats lite, se uppdaterad fil.
2017-01-31: Jag fixade en typo i F8 på sida 3: Det skulle stå att Ax = 0 och Bx = 0 har samma lösningar om A och B är radekvivalenta. Filen har uppdaterats.
2017-01-25: Kryssuppgifter för LV3 är publicerade. Jag svarade även på en fråga i pausen om veckans kryssuppgifter, men blandade tyvärr ihop vad frågan gällde med vad jag just sagt om Col(v1,...,vp).
Om man har tre givna vektorer så går det inte nödvändigtvis att skriva varje vektor i R^3 som en linjärkombination av dessa. Detta är möjligt omm de tre vektorerna är linjärt oberoende.
Linjärkombinationer av tre vektorer i x-y-planet blir t.ex. bara vektorer i x-y-planet.
2017-01-18: Nu har jag öppnat lite fler platser i redovisningsgrupperna, då det börjar bli fullt och fördelningen är relativt jämn. Ni som inte anmält er än, gör det!
2017-01-17: Nu är de första kryssuppgifterna för nästa veckas fredagsövning publicerade. Linjärt oberoende, som behövs för sista uppgiften, går vi igenom imorgon.
Välkommen till kursen!
Här kommer viktig information publiceras löpande, i omvänd datumordning.
Schemat för kursen hittar du
här eller via
webTimeEdit-länken längst upp på sidan.
Jämfört med förra årets kurs så är materialet detsamma, men med smärre förändringar i presentationen av det.
Datorlaborationerna kommer att delas upp i 6 laborationer istället för 5, men kommer att behandla i princip samma material.
Viktig information
för de som läser om kursen:
- Bonuspoäng från föregående läsår är inte giltiga detta läsår.
- men om ni gjort majoriteten av kryssuppgifterna under föregående år kan ni lämna in skriftliga
lösningar till mig senast dagen innan den aktuella övningen, istället för på övningen.
Kontakta mig först så att jag kan verifiera.
- Om det finns dokumentation i PingPong på att ni gjort datorlaborationerna förra året behöver ni inte göra årets laborationer.
Kontakta mig så att jag kan verifiera det.
Kursansvarig: Tony Stillfjord (
hemsida)
Nedanstående kommer uppdateras i början av 2017.
Övningsledare:
Sal | Lärare |
ML2 | Hussein Hamoodi |
ML3 | Fredrik Hellström |
ML4 | John Pavia |
ML11 | Carl Lundholm |
ML12 | Fabian Årén |
Labhandledare:
Sal | Lärare 8-9:45 | Lärare 10-11:45 |
MT0 | Carl Lundholm | Fabian Årén |
MT9 | Hussein Hamoodi | Hussein Hamoodi |
MT12 | Fredrik Hellström | Fredrik Hellström |
MT14 | John Pavia | John Pavia |
David C. Lay: Linear Algebra and Its Applications (5:th edition), Addison-Wesley.
(Notera att 5:e utgåvan av boken skiljer sig väldigt lite från 4:e, så även denna går bra att använda.
Numreringen av övningsuppgifterna skiljer sig dock, så det är viktigt att kontrollera att man löser rätt kryssuppgifter.
Även tal i uppgifterna kan skilja sig från år till år.)
Matlablitteratur enligt
nedan. Denna är avsedd som stöd för
datorlaborationerna och kommer inte att direkt utnyttjas i undervisningen.
Engelsk-svensk ordlista med översättning från engelska till svenska av de viktigaste begreppen i kursen.
Observera att tentamen ges på svenska, så man behöver kunna de svenska
namnen på de grundläggande begreppen. Meddela mig om du saknar något i
listan!
Schemat för kursen hittar du
här eller via
webTimeEdit-länken längst upp på sidan.
Nedanstående material kan komma att uppdateras under kursens gång för att korrigera tryckfel etc.
Föreläsningsanteckningarna bör vara korrekta ett par dagar efter aktuell föreläsning. Meddela mig om du noterar något konstigt!
Grovplanering över kursens innehåll
VeckoPM |
Avsnitt i Lay
|
Innehåll
|
Vecka 1 |
1.1-1.9 |
Lösning av linjära ekvationssystem, linjärt oberoende |
Vecka 2 |
2.1-2.5 |
Matrisalgebra, LU-faktorisering |
Vecka 3 |
2.8-2.9, 4.1-4.7 |
Vektorrum, underrum, koordinatsystem och basbyten |
Vecka 4 |
3.1-3.3 |
Determinanter |
Vecka 5 |
5.1-5.4, 5.7-5.8 |
Egenvärden och egenvektorer |
Vecka 6 |
6.1-6.6, 7.1-7.2 |
Ortogonal projektion, minsta-kvadrat-metoden,
diagonalisering av symmetriska matriser, kvadratiska former |
Vecka 7 |
|
Reserv och repetition |
Här är en lista som sammanställer alla lärandemål från veckoPM 1-6:
Alla lärmål.
Föreläsningar
Dag |
Avsnitt i Lay
|
Innehåll
|
Anteckningar
|
16/1 |
1.1-1.2 |
Lösning av linjära ekvationssystem |
F1 |
17/1 |
1.3-1.6 |
Matriser och vektorer. Linjära höljet (Span) |
F2 |
18/1 |
1.7-1.9 |
Linjärt oberoende och linjära avbildningar |
F3 |
23/1 |
2.1-2.3 |
Matrisräkning, matrisinvers |
F4 |
24/1 |
2.3-2.5 |
Villkor för inverterbarhet, LU-faktorisering |
F5 |
25/1 |
2.8, 4.1-4.2 |
Vektorrum, underrum, nollrum, kolonnrum |
F6 |
30/1 |
2.9, 4.3-4.4, 4.7 |
Baser och koordinatsystem |
F7 |
31/1 |
2.9, 4.5-4.6 |
Dimension och rang |
F8 |
01/2 |
3.1, 3.3 (lin. avb.) |
Determinanter |
F9 |
06/2 |
3.2-3.3 |
Determinanter forts. |
F10 |
07/2 |
5.1-5.2 |
Egenvärden och egenvektorer |
F11 |
08/2 |
5.3, 5.7 |
Diagonalisering och system av linjära ODE |
F12 |
13/2 |
5.4, 5.8 |
Linjära transformationer och numerisk beräkning av egenvärden |
F13 |
14/2 |
6.1-6.3 |
Skalärprodukt och ortogonal projektion |
F14 |
15/2 |
6.3-6.4 |
Gram-Schmidts metod |
F15 |
20/2 |
6.5-6.6 |
Minstakvadrat-metoden |
F16 |
21/2 |
7.1 |
Diagonalisering av symmetriska matriser |
F17 |
22/2 |
7.2, delar av 7.3 |
Kvadratiska former |
F18 |
27/2 |
- |
Repetition av kursen, del 1 |
F20 |
28/2 |
- |
Repetition av kursen, del 2 |
F20 |
01/3 |
- |
Övningstenta ( Lösningsförslag ) |
F21 |
Rekommenderade övningsuppgifter
Se lista i respektive veckoPM. Övningar i fet- och kursivstil är tänkta att lösas av övningsledaren.
Dag |
Uppgifter
|
Anteckningar
|
17/1 |
VeckoPM 1: 1.1 - 1.5
|
|
20/1 |
VeckoPM 1: 1.7 - 1.9
|
|
24/1 |
VeckoPM 2
|
|
27/1 |
VeckoPM 3: 2.8(.3-9), 4.1 - 4.2
|
Övn4 |
31/1 |
VeckoPM 3: 2.8 - 2.9, 4.3 - 4.5
|
|
03/2 |
VeckoPM 3: 4.6 och VeckoPM 4: 3.1, 3.3
|
|
07/2 |
VeckoPM 4: 3.2 och VeckoPM 5: 5.1 - 5.2
|
|
10/2 |
VeckoPM 5: 5.3, 5.7
|
|
14/2 |
VeckoPM 5: 5.4 och VeckoPM 6: 6.1 - 6.2, 6.3 (exklusive projektioner, avstånd)
| |
17/2 |
VeckoPM 6: 6.3 (projektioner, avstånd), 6.4, 6.supplementary
|
|
21/2 |
VeckoPM 6: 6.5 - 6.6, 7.1
|
|
24/2 |
VeckoPM 6: 7.2 - 7.3
|
|
28/2 |
Titta på gamla tentor och lös uppgifter som ni behöver träna mer på |
|
03/3 |
Titta på gamla tentor och lös uppgifter som ni behöver träna mer på |
|
Kryssuppgifter
Varje fredagsövning V2-V7 kommer vi att ha presentation av kryssuppgifterna i listan nedan.
Vid början av lektionen får man markera (kryssa) på en lista vilka av uppgifterna man är
beredd att redovisa. Läraren väljer slumpmässigt ut två studenter per uppgift:
en som får komma fram och redovisa uppgiften på tavlan och en som får lämna in
en skriftlig lösning. Skriv en uppgift/blad med namn på varje blad.
4 kryss ger 1 bonuspoäng till tentan.
Notera att
alla kryss man gör räknas, inte bara de för uppgifter som man väljs ut att redovisa.
Om man väljs ut att presentera en lösning och tydligt visar att man inte förstår vad man
presenterar så stryks alla veckans kryss.
Däremot får presentationen (gärna) innehålla mindre fel så länge du kan förklara varför du
tänkt/gjort som du gjort. Meningen är att träna på att förklara matematiska resonemang
för andra, samtidigt som vi tränar på linjär algebra. Det är bara positivt om det uppstår
en diskussion i gruppen kring varför ett resonemang är korrekt eller felaktigt.
Bonuspoäng är giltiga till tentor tillhörande detta kurstillfälle, dvs. i Mars/April/Augusti 2017.
OBS! Man får endast redovisa kryssuppgifter i övningsgruppen man tillhör (anmäl dig med
PingPong).
Matlab ingår som ett obligatoriskt laborationsmoment i kursen.
Syftet med detta moment är att ge ökade insikter i matematiken och hur
den kan tillämpas. Undervisningen sker huvudsakligen under de
schemalagda handledningstillfällena då man förväntas arbeta med
laborationsuppgifterna nedan. Vid behov kan vissa inslag i dessa
behandlas under föreläsningar. Kurslitteraturen är avsedd som stöd för
det enskilda arbetet och kommer inte att direkt utnyttjas i
undervisningen.
För godkänt på kursen krävs att Matlabmomentet är godkänt.
Matlabmomentet är godkänt genom att man vid handledningstillfällena redovisat
uppgifterna i de sex laborationerna. Vid redovisningen ska alla uppgifter till en
viss laboration redovisas samtidigt. Skriv en scriptfil med en cell för
varje uppgift så att du snabbt kan visa att dina lösningar fungerar och
kan förklara din lösning. Kopiering av annans lösning är plagiering och
alltså inte tillåtet. Det är däremot tillåtet att hjälpa varandra så
att alla förstår hur uppgifterna kan lösas.
Vid varje dator får
högst två studenter arbeta, inte fler. Då våra
resurser är begränsade ser vi helst att det också är
minst två studenter
vid varje dator. Detta gör att ni får hjälp fortare och att ni inte behöver vänta så
länge på att få redovisa. Försök välja laborationskamrat så att ni är ungefär
jämbördiga i kunskapsnivå, då gynnar samarbetet er båda bäst.
OBS! Handledning ges
antingen 8-9.45
eller 10-11.45 på torsdagarna enligt schemat
ovan.
Anmäl dig till en grupp med
PingPong.
Ingen laboration den 16/2 p.g.a. Kårens dag, ersätts med 09/3.
Varje laboration kan redovisas också vid senare lab-tillfällen än de som anges i tabellen,
men förtur ges till de som vill redovisa den aktuella laborationen.
Det går också bra att redovisa uppgifterna med egen laptop under övningarna (fr.o.m. LV3)
om det finns tid över.
Referenslitteratur:
- Material
(utvecklat av MV) som ger en kortfattad introduktion till
Matlab
- Holly More, MATLAB for Engineers
Ger en introduktion till Matlab och kräver inledningsvis ingen
matrisalgebra. Är utmärkt för självstudier.
- Per Jönsson, MATLAB-beräkningar inom teknik och
naturvetenskap
Kräver kunskaper i Matrisalgebra. Innehåller lite mer
avancerade övningar och modelleringsuppgifter. Är utmärkt som
referenslitteratur/uppslagsbok.
Kursens mål finns angivna i
kursplanen.
Dessa förtydligas varje vecka i ett veckoPM enligt
ovan, där även kriterier för högre betyg indikeras.
För godkänt på kursen krävs dels att det obligatoriska Matlabmomentet är godkänt,
dels godkänt på den skriftliga tentan. Betyget på kursen baseras helt på
tentamensresultatet, se nedan.
Om Matlabmomentet inte är godkänt då tentamensresultatet skall rapporteras till
Ladok anses kursen underkänd. Du får lov att tentera, men oavsett resultat kommer
tentan att betraktas som underkänd tills datoralaborationerna är godkända. Under
förutsättning att de blir godkända innan kursen ges nästa läsår får du ditt resultat
rapporterat med betyg enligt nedan.
Kursen examineras genom en skriftlig sluttentamen med maximalt 50 poäng.
För godkänt (betyget 3) krävs minst 20 p, samt godkänd redovisning av datorlaborationerna.
För betyget 4 krävs 30 p och för betyget 5 krävs 40 p. Upp till 6 bonuspoäng från
presentation av kryssuppgifter kan räknas in i tentamensresultatet.
Under läsåret ges även två omtentor med samma betygsgränser, och bonuspoängen
kan räknas in även i dessa. Bonuspoäng förs inte över till nästa läsår.
Uppgifterna i tentamen är baserade på de mål som anges i veckoPM.
Minst en uppgift på tentan kommer vara av teoretisk natur.
Tillåtna hjälpmedel: Endast den
engelsk-svenska ordlistan är
tillåtet hjälpmedel. Ingen kalkylator.
I Chalmers Studentportal kan du läsa om när
tentor
ges och om vilka regler som gäller kring att tentera på
Chalmers.
Vid tentamen ska du kunna uppvisa giltig legitimation och kvitto
på erlagd kåravgift.
Meddelande om resultat får du med epost, som skickas automatiskt
när resultaten är registrerade. Alternativt kan du gå till Ladok
via inloggning i Studentportalen.
Granskning vid ordinarie
tentamen:
Då det är praktiskt möjligt ordnas ett separat
granskningstillfälle av tentamen. Tidpunkt för detta meddelas på
kurshemsidan. Den som inte kan delta vid granskningen kan efter
granskningstillfället hämta och granska sin tenta på Matematiska
vetenskapers studieexpedition,
se information om öppettider.
Kontrollera att Du har fått rätt betyg och att poängsumman
stämmer. Eventuella klagomål på rättningen ska lämnas skriftligt
på expeditionen, där det finns en blankett till hjälp.
Vid omtentamen:
Tentorna granskas och hämtas ut på Matematiska vetenskapers
studieexpedition,
se information om öppettider. Eventuella
klagomål på rättningen ska lämnas skriftligt på expeditionen, där
det finns en blankett till hjälp.
I början av kursen bör minst två
studentrepresentanter ha utsetts för att tillsammans med lärarna
genomföra kursutvärderingen. Utvärderingen sker genom samtal
mellan lärare och studentrepresentanter under kursens gång samt
vid ett möte efter kursens slut då enkätresultatet diskuteras och
rapport skrivs.
Se följande mall för
Utvärdering av kurser i Studentportalen.
Årets studentrepresentanter är Albin Björkman, Jonas Brink, Tom Carlsson, Ellinor Hallberg och Lukas Thell.